کد خبر: ۷۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۰۱
گزارش المیادین از

حضور قوی ترین دیپلمات های ایرانی در این دور از مذاکرات هسته ای

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه ایران از حل و فصل بیشتر این اختلافات میان این کشور و گروه پنج به علاوه یک خبر داد. همچنان برخی از اختلافات باقی مانده است و ایرانی ها می گویند حل نشدن این اختلافات به دلیل حس بی اعتمادی میان ایران و آمریکا و نتیجه فشارهای اسرائیل علیه تصمیم گیرندگان در واشنگتن است.

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: قوی ترین دیپلمات های ایرانی در این دور از مذاکرات هسته ای در ژنو حضور دارند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، مقامات ایرانی با دقت این دور از گفتگوها را دنبال می کنند. برخی مقامات ایرانی این دور از گفتگوها را در مقایسه با گفتگوهای سابق میان وزرای خارجه ایران و آمریکا بسیار مهم می دانند. اهمیت این گفتگوها بر اساس نظر برخی ناظران سیاسی به دو دلیل است. نخست درباره ماهیت تیم هیئت مذاکره کننده در ایران است که از ماهرترین دیپلمات های این کشور تشکیل شده است. پنج نفر از دیپلمات های کارکشته ایران شامل ظریف، عراقچی،تخت روانچی،صالحی و فریدون در این گفتگوها حضور دارند. حسین فریدون فرستاده ویژه رئیس جمهور ایران در این مذاکرات بوده و معروف به مرد ماموریت های دشوار است.

دلیل دوم این که هیئت مذاکره کننده ایرانی این بار دیدگاه روشنی درباره گفتگوهای امروز و فردا با طرف آمریکایی دارد. این موضع روشن را می توان در اظهارات هفته گذشته آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران مشاهده کرد به طوری که ایشان تاکید کردند باید این توافق نهایی و فراگیر در یک مرحله و به صورت روشن و تضمین شده حاصل شود. ظریف دیروز در ژنو گفته بود سخنان رهبر معظم انقلاب ایران در گفتگوهای هسته ای فصل الخطاب است و نمی توان به هیچ وجه توافق دو مرحله ای مدنظر داشت. بنابراین بعید است در پایان ماه مارس توافقی حاصل شود و این گونه نیست که ابتدا توافق سیاسی و سپس توافق فراگیر حاصل شود. بنابراین ما باید منتظر یک توافق فراگیر باشیم. ایرانی ها بر این باورند که بیشتر راه این مذاکرات پیموده و بیشتر اختلافات حل و فصل شده است.

وی افزود: یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه ایران از حل و فصل بیشتر این اختلافات میان این کشور و گروه پنج به علاوه یک خبر داد. همچنان برخی از اختلافات باقی مانده است و ایرانی ها می گویند حل نشدن این اختلافات به دلیل حس بی اعتمادی میان ایران و آمریکا و نتیجه فشارهای اسرائیل علیه تصمیم گیرندگان در واشنگتن است. اسرائیلی ها به مانع تراشی خود در این مذاکرات ادامه می دهند و ایرانی ها از طریق این دور از مذاکرات امیدوارند این ماراتن مذاکرات هسته ای به نتیجه نهایی برسد.