کد خبر: ۷۵۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۲

اجاره بهاي مسکن باز هم قد کشيد

  با وجود ثبات قيمت مسکن، اجاره بها با افزايش روبرو است و تقاضاي بالا در اين بخش موجب شده که قيمت‌ها هرساله گران‌تر شود.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، هرچند که در ماه‌هاي اخير بازار مسکن در رکود بوده و قيمت‌ها تغيير چنداني نداشتند اما بازار اجاره بها همگام با تورم و حتي گاهي بيشتر از نرخ تورم پيش رفته و فشار زيادي را به متقاضيان مسکن تحميل مي‌کند.

در واقع بازار اجاره بها از بخش مسکن پيروي نمي‌کند و تابع نرخ تورم است، بنابراين گراني مسکن، افزايش قيمت‌ها در بخش اجاره را هم به دنبال دارد اما در زمان ثبات قيمت‌ها اجاره بها از تورم پيروي مي‌کند و بازهم با افزايش قيمت روبرو است.

بنابر آمار بانک مرکزي، متوسط شاخص بهاي مسکن اجاره‌اي در ۹ ماه اول سال جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۶.۱ درصد افزايش نشان مي‌دهد. اين شاخص در دوازده ماه منتهي به آذرماه ۱۳۹۳ نسبت به دوازده ماه منتهي به آذرماه ۱۳۹۲ معادل ۱۷.۴ درصد افزايش داشته است. در واقع اين آمارها نشان مي‌دهد که اجاره بها همچنان سير صعودي خود را طي مي‌کند.

از سوي ديگر، هرساله در خردادماه که فصل اجاره بها شروع شده و تاپايان شهريورماه ادامه دارد، به دليل تقاضاهاي بالا در اين بخش، اجاره بها با افزايش قيمت روبرو مي‌شود، بنابراين مي‌توان انتظار داشت که سال آينده هم قيمت‌ها در اين بخش با گراني روبرو باشد.

اجاره بهاي آپارتمان‌هاي کمتر از ۵۰ متر

براساس گزارش ميداني خبرنگار مهر، يک آپارتمان ۴۵ متري در خيابان شهيد مدني جنوبي با ۱۳ ميليون تومان رهن و ۴۰۰ هزار تومان اجاره داده مي‌شود و در خيابان قزوين براي آپارتمان ديگري به همين متراژ با پارکينگ ۳۳ ميليون تومان رهن تعيين شده است.

آپارتماني ۴۲ متري در سبلان شمالي ۳۰ ميليون تومان رهن داده مي‌شود و در بريانک براي آپارتماني به مساحت ۴۲ مترمربع با پارکينگ و انباري ۱۳ ميليون تومان رهن و ۳۵۰ هزار تومان اجاره تعيين شده است.

همچنين واحدي ۴۵ متري با پارکينگ و انباري در خيابان پيروزي شکوفه با قيمت ۲۵ ميليون تومان رهن و ۶۰ هزار تومان اجاره داده مي شود و در سي متري جي براي واحدي ۴۵ متري ۲۶ ميليون تومان رهن تعيين شده است.

براساس اين گزارش، آپارتماني ۵۰ متري در اجاره دار با ۳۵ ميليون تومان رهن کامل اجاره داده مي شود و در خيابان جشنواره براي واحدي ۴۶ متري با پارکينگ و انباري ۳۸ ميليون تومان رهن تعيين شده است.
*مهر