کد خبر: ۷۵۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۳۷
رویترز:

راه درازی که ظریف و کری باید بپیمایند

یک مقام دولتی آمریکا گفتگوهای هسته ای با ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت« هنوز بسیاری از مشکلات لاینحل باقی مانده است.»
رویترز نوشت: یک مقام دولتی آمریکا گفتگوهای هسته ای با ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت« هنوز بسیاری از مشکلات لاینحل باقی مانده است.»

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، وی پس از پایان گفتگوهای دو روزه محمد جواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو افزود،‌مذاکره کنندگان هسته ای ایران و شش قدرت جهانی ادامه گفتگوها بر سر پرونده هسته ای ایران را دوشنبه آینده در مکانی که درباره آن تصمیم گیری خواهند کرد از سر می گیرند.

ظریف به نقل از گزارش خبرگزاری فارس از ایران گفت« برغم مذاکرات جدی هیئت ایران با نمایندگان 5 بعلاوه یک بویژه با مقامات آمریکایی در سه روز گذشته، تا حصول توافق نهایی راه درازی در پیش است.»

این مقام ارشد دولت آمریکا خاطر نشان کرد، وزرای خارجه آمریکا و ایران گفتگوهای هسته ای ایران را هفته آینده از سر خواهند گرفت.

گروه 5 بعلاوه یک شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان به مذاکرات خود در باره پرونده هسته ای ایران در باره آنچه که تلاش ایران برای دستیابی به فن آوری نظامی هسته ای خوانده می شود ادامه می دهند. این در حالی است که تهران اینگونه اتهامات را رد می کند.

این مقام ارشد دولت آمریکا گفتگوهای روز گذشته در باره فعالیت های هسته ای ایران را جدی، مفید و سازنده خواند و گفت« به رغم پیشرفت های موجود، هنوز راه درازی ( برای توافق نهایی) در پیش است.»

وی همچنین افزود، بمنظور تلاش برای دسترسی به توافق نهایی در نشست روز گذشته طرفین به بحث و بررسی در باره برخی از موضوعات دشوار پرداختند.

اگرچه مذاکرکنندگان ابراز امیدواری می کنند مذاکرات مربوط به دسترسی به توافق اولیه سیاسی تا پایان ضرب الاجل 31 مارس به نتیجه برسد اما این مقام آمریکایی گفت« محدودیت زمان نباید مانع از اجرای اهدافی که رئیس جمهور(اوباما)به ما محول کرده است شود .»

وی همچنین خاطر نشان کرد،موضوع اطمینان از عدم دسترسی ایران به سلاح هسته ای هدفی است که ارتباطی به ضرب الاجل ندارد و باید با جدیت پیگیری شود.

ایران که اتهامات مربوط به دسترسی به برنامه سلاح هسته ای را رد می کند امیدوار است این توافق بتواند تحریم های بین المللی را لغو کند.

از سوی دیگر، نزدیک شدن به زمان ضرب الاجل سبب جدایی آمریکا و اسرائیل، یکی از نزدیکترین متحدان این کشور شده است.

رهبران تل آویو روند گفتگوهای هسته واشنگتن با تهران را خطرناک و حیرت انگیز خوانده اند.مقامات آمریکایی اسرائیل را به تلاش برای تحریف جایگاه واشنگتن محکوم کردند.

موشه یعلون وزیر جنگ اسرائیل گام های نهایی برای توافق با ایران را خطری بزرگ علیه صلح جهان غرب و تهدیدی علیه امنیت اسرائیل توصیف کرد.

وی ایران را خطرناک ترین کشور و عامل اصلی پشت پرده بی ثباتی در خاورمیانه خواند و افزود، توافق با ایران سبب لغو تحریم های اقتصادی موجود این کشور و ادامه روند غنی سازی اورانیوم در ایران می شود.

اسرائیل که تنها دارنده زرادخانه هسته ای در خاورمیانه است تهدید کرد در صورت عدم رضایت تل آویو از برنامه هسته ای ایران به این کشور حمله خواهد کرد.