کد خبر: ۷۶۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۳۵

اوباما: به امیر قطر اطمینان دادم که ایران را کماکان تحت فشار قرار خواهیم داد

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر روز سه شنبه در کاخ سفید، درباره همکاری‌های مشترک در مبارزه با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) و همچنین گفتگوهای جاری هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی گفتگو کردند.
باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر روز سه شنبه در کاخ سفید، درباره همکاری‌های مشترک در مبارزه با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) و همچنین گفتگوهای جاری هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی گفتگو کردند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، اوباما در این دیدار، قطر را «شریکی نیرومند ائتلاف در تضعیف و در نهایت نابود کردن داعش» خواند و گفت «من از امیر در رابطه با هماهنگی با دیگر کشورها در ائتلاف تشکر کردم. هر دو کشور به نابود کردن داعش متعهد هستند.»

رئیس جمهوری آمریکا در باره مذاکرات اتمی با ایران نیز گفت «من امیر را در جریان مسائل مطرح شده قرار دادم و به وی اطمینان دادم که هدف ما راستی آزمایی و تایید فعالیت ایران است که به سلاح هسته‌ای دست نیابد. و این که ما کماکان ایران را به خاطر برخی از فعالیت‌هایی که تاثیر بی‌ثبات کننده‌ای در منطقه دارد، تحت فشار قرار می‌دهیم.»

امیر قطر نیز در این دیدار، ضمن ابراز نگرانی از گسترش تروریسم در منطقه، گفت دوحه با واشنگتن هم رأی است که مبارزه با تروریسم باید به شکلی باشد که منجر به بازگشت دوباره آن نشود.

همزمان با سفر امیر قطر به واشنگتن، دینا شل اسمیت سفیر واشنگتن در دوحه، در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال گفت «روابط دوجانبه بنیان‌های خوبی دارد، و منافع مشترکی در برخی از موضوعات داریم. اما در برخی از مسائل با هم اختلاف نظر داریم، که با صراحت درباره آن صحبت کرده‌ایم.»

مقامات آمریکا و عرب از سال ۲۰۱۲ میلادی، دوحه را به دلیل نفوذش بر روی گروه‌های افراطی در سوریه تحت فشار گذاشته‌اند. این مقامات به تازگی درباره کاهش روابط دوحه با این گروه‌ها خبر داده‌اند.

دانیل سروِر کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این پرسش که نقش دوحه در سوریه آیا بر مبارزه آمریکا با داعش تاثیر گذاشته است یا خیر، گفت «بله، این روابط در گذشته دچار مشکل شده بود و الان نیز ادامه دارد. آمریکا نمی‌خواهد پولی به القاعده، النصره، داعش، یا هر گروه افراطی دیگری برسد. به نظرم واشنگتن بارها این دیدگاه را به قطری ها گوشزد کرده است؛ و دوحه هم اقداماتی انجام داده است، اما به نظر نمی‌رسد که این مسیر را کاملا بسته باشد.»

دانیل سروِر در پاسخ پرسشی درباره راه‌هایی که آمریکا برای اعمال فشار بر قطر دارد، گفت «نه، من واقعا فکر نمی‌کنم، زیرا که این دعوای بین دوستان است و نه دشمنان، و آمریکا نیاز دارد که پایگاه هوایی‌ا‌ش در قطر فعال بماند. اما از سوی دیگر کاهش شدید قیمت نفت وگاز در جهان تاثیر و فشار مستقیمی بر قطر گذاشته است. بنابراین گمان نکنم که در آینده قطر آن قدر نسبت به گروه‌های افراطی سخاوتمندانه عمل کند.هم به دلایل سیاسی و هم اقتصادی.»