کد خبر: ۷۶۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۰۱

موزیسین های شهیر آمریکایی در راه ایران!

بلدن که خود نوازندگی ساکسیفون را برعهده داشت، به همراه دیگر هنرمندان گروه انیمیشن در کنسرت روز جمعه در تالار وحدت آثاری از چهره‌های صاحب‌نام موسیقی جاز از جمله مایلز دیویس و هربی هنکوک را اجرا کرد.
باب بلدن (Bob Belden)، تهیه‌کننده و موزیسین آمریکایی به همراه گروه انیمیشن از جمله هنرمندان خارجی بود که در این دوره از جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت، رویدادی بی‌سابقه که در رسانه‌های غربی نیز بازتاب یافت.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، نشریه نیویورک تایمز در گزارشی مفصل به این موضوع پرداخت و از نخستین اجرای یک موزیسین آمریکایی در ایران پس از انقلاب سخن گفت.

بلدن که خود نوازندگی ساکسیفون را برعهده داشت، به همراه دیگر هنرمندان گروه انیمیشن در کنسرت روز جمعه در تالار وحدت آثاری از چهره‌های صاحب‌نام موسیقی جاز از جمله مایلز دیویس و هربی هنکوک را اجرا کرد.

با توجه به تبلیغات دیرهنگام این کنسرت، تمام صندلی‌های تالار پرنشده بود.

با وجود این، استقبال پرشور حاضران در سالن که صدای کف‌زدن‌های ممتد آنان به گوش می‌رسید، سبب شد که باب بلدن و اعضای گروهش شاد و با حسی خوش صحنه را ترک گویند.

باب بلدن نیز در واکنش به تشویق حاضران در تالار "اجرای برنامه در ایران را افتخاری بزرگ برای خود خواند".

بلدن که بیش از نوازندگی به عنوان تنظیم‌کننده و تهیه‌کننده آثار موسیقی فعالیت دارد، از جمله تهیه‌کنندگان و هنرمندان در عرصه موسیقی جاز است که جایزه معتبر گرمی را نیز در کارنامه‌ی افتخارات خود دارد.

درخور توجه آن‌که او و پیت گلجت، نوازنده ترومپت در گروه انیمیشن، ساعاتی پیش از اجرای خود در شب اختتامیه جشنواره فجر به ورزشگاه سرپوشیده آزادی رفتند، تا در مراسم مسابقات جهام جهانی کشتی فرنگی، نوازندگان گروه موسیقی در این مسابقات را همراهی کنند.

به گفته‌ی رامین صدیقی، مدیر نشر موسیقی هرمس، این برنامه می‌تواند راه‌گشای حضور دیگر هنرمندان آمریکایی در ایران باشد، تا به روی صحنه بروند و علاقمندان به موسیقی را با آواهایی تازه آشنا کنند.

او که سال‌هاست در عرصه برگزاری برنامه برای نوازندگان خارجی در ایران فعالیت دارد، معتقد است که معضل گرفتن ویزا و موانع اداری، دعوت و آوردن موزیسین‌های آمریکایی به ایران را دشوار می‌سازد. به باور وی، "در شرایط کنونی رفتن یک ایرانی به آمریکا به مراتب راحت‌تر است تا آمدن یک آمریکایی به ایران".