کد خبر: ۷۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۰
اختلاف نظر شدید رئیس جمهور آمریکا با جمهوریخواهان

اوباما وتو کرد؛ خط لوله در کما

  رییس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه همانگونه که وعده داده بود طرح جمهوریخواهان برای احداث خط لوله نفت آمریکا-کانادا را وتو کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، با وتوی باراک اوباما احداث این خط لوله نفت موسوم به "کی استون ایکس ال" که از مدتها قبل روی آن بحث بود برای یک دوره نامشخص دیگر در ابهام فرو رفت.

میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنای آمریکا پس از وتوی این طرح توسط اوباما بلافاصله اعلام کرد که جمهوریخواهان تا سوم مارس برای مقابله با این تصمیم اوباما تلاش خواهند کرد.

این در حالی است که این اتفاق بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا جمهوریخواهان به رغم در اختیار داشتن اکثریت برای مقابله با وتوی اوباما چهار رای کم دارند.

جمهوریخواهان متعهد شده اند که لحن موجود در طرح خط لوله را در یک لایحه بودجه یا طرح دیگری که وتوی آن برای رئیس جمهور سخت باشد تکرار کنند.

خط لوله شرکت ترانس کانادا روزانه 830 هزار بشکه نفت (عمدتا شن‌های نفتی کانادا) را به نبراسکا و از آنجا به پالایشگاه‌ها و بنادر خلیج آمریکا منتقل خواهد کرد. این پروژه بیش از شش سال است که در انتظار احداث به سر می‌برد.

اوباما که این طرح را ساعاتی پس از دریافت وتو کرد گفت: این طرح به شکل نابخردانه‌ای وزارت خارجه را که مسئول تشخیص منفعت یک پروژه برای آمریکا است، دور می‌زند.

وی در حکم وتو افزود: کنگره آمریکا با این طرح سعی دارد که روال دیرینه و اثبات شده تعیین منفعت ملی احداث یک خط لوله‌ مرزی را دور بزند.

جمهوریخواهان که از این پروژه به دلیل احتمال اشتغالزایی آن حمایت می‌کنند پس از انتخابات کنگره در نوامبر که به تقویت حضور آنها انجامید، تصویب یک طرح در این زمینه را در اولویت کاری خود قرار دادند.

این طرح با 270 رای موافق و 152 رای مخالف اوایل این ماه در مجلس نمایندگان به تصویب رسید و به سنا فرستاده شد.

اوباما ظرفیت اشتغالزایی این پروژه را کم اهمیت جلوه داده و ابهاماتی را درباره تاثیرات آن روی تغییرات جوی مطرح کرده است.

فعالان محیط زیست که بخشی از کمپین اوباما در انتخابات ریاست جمهوری 2008 و 2012 بودند به دلیل انتشار گازهای کربن با این پروژه مخالف هستند.

راس گیرلینگ مدیرعامل شرکت ترانس کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این شرکت به رغم وتوی اوباما به این پروژه کاملا متعهد است و با وزارت خارجه آمریکا برای پاسخگویی درباره هرگونه ابهام درباره پروژه همکاری خواهد کرد.

مخالفان این خط لوله اقدام اوباما را تحسین کرده‌ و جمهوریخواهان از اوباما به شدت انتقاد کرده اند.

جان بوئنر رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: وتوی طرح اشتغالزایی کی‌استون توسط رییس جمهور مایه خجالت ملی است. رییس جمهور بیش از حد به فعالان افراطی محیط زیست نزدیک است و نمی‌تواند از حقوق کارگران آمریکایی دفاع کند. او بیش از حد در سیاست‌های چپ گرایان غرق شده و نمی‌تواند آنچه را که روسای جمهور آمریکا باید انجام دهند در پیش بگیرد و منافع ملی را در اولویت قرار دهد.

اوباما تصمیم نهایی درباره این پروژه را پس از پایان بررسی‌های وزارت خارجه که انتظار می‌رود در هفته های آتی باشد، اتخاذ خواهد کرد.