کد خبر: ۷۶۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۸

گران ترين دانشگاه‌هاي جهان

  اين رتبه بندي بر اساس ميزان شهريه‌ دريافتي از دانشجويان غير تحصيلات تکميلي خود در سال تحصيلي 14-2013 بوده است.

تحصيلات با کيفيت نيز همانند ساير جنبه‌هاي زندگي انسان، مستلزم هزينه‌هاي بيشتر است. بسياري از افراد اين هزينه‌ها را براي تامين درآمدهاي بيشتر و زندگي بهتر در سال‌هاي آينده، تقبل مي‌کنند.

نگاهي بر ليست گرانترين دانشگاه‌هاي جهان نشان مي‌دهد که دانشگاه‌هايي چون هاروارد، ييل، MIT و يا حتي آکسفورد در اين ليست جايي نداشته و دانشگاه‌هاي کم نام و نشان در اين ليست خودنمايي مي‌کنند. به نظر مي‌رسد نيويورک مقصد کساني است که حاضرند دلارهاي سبز خود را بابت دريافت مدرک در جهان هزينه نمايند. اين ايالات اکنون به مرکز تجمع دانشگاه‌هاي لوکس با شهريه‌هاي بسيار بالايي تبديل شده که شنيدن ارقام آن نيز بسياري را ميخکوب مي‌کند!

تامين هزينه‌هاي دانشگاه از طريق دريافت شهريه در حالي به يکي از منابع اصلي درآمد در مراکز آموزش عالي تبديل شده است که ميزان شهريه دانشگاه‌هاي امريکا در 36 سال گدشته بيش از 12 برابر شده است.

در ادامه ليست گرانترين دانشگاه‌هاي جهان به ترتيب ميزان شهريه سالانه مشاهده مي‌شود:

1- کالج سارا لارنس ( Sarah Lawrence College)

موقعيت مکاني: نيويورک- امريکا
کل هزينه‌هاي تحصيل: 63200 دلار
رشد هزينه‌ها نسبت به سال قبل: 3.8 درصد

اين کالج شايد شهرت دانشگاهي مانند هاروارد را نداشته باشد، اما از نظر شهريه دريافتي، سرامد دانشگاه‌هاي جهان بوده و شهرت خود را از اين راه جهاني کرده است. مدت زيادي از زمان تاسيس اين دانشگاه (1926) نگذشته است، اما قوانين سفت و سخت آموزشي اين دانشگاه در جهان زبان زد است. نسبت پايين دانشجو به استاد و سرفصل‌هاي شخصي براي دانشجويان از ويژگي‌هاي اصلي اين دانشگاه به شمار مي‌رود.

2- کالج هاروي مود (Harvey Mudd College)

موقعيت مکاني: کاليفرنيا- امريکا
ميزان شهريه: 61600 دلار
رشد هزينه‌ها نسبت به سال قبل: 4.7 درصد
جداي از نام عجيب و غريب اين دانشگاه، گذشتن از در ورودي آن براي تحصيل بيش از 61 هزار دلار در سال هزينه در بر خواهد داشت. اين دانشگاه 83 عضو هيات علمي و 807 دانشجوي غيرتحصيلات تکميلي دارد. اين دانشگاه در سال 1955 تاسيس و با بسياري از دانشگاه‌هاي کاليفرنيا ارتباط نزديکي در استفاده از امکانات و تبادل دانشجو دارد.

3- دانشگاه نيويورک (New York University)

موقعيت مکاني: نيويورک- امريکا
ميزان شهريه: 61500 دلار
رشد هزينه‌ها نسبت به سال قبل: 3.8 درصد

اين دانشگاه که در سال 1831 تاسيس شده است، يکي از بزرگترين موسسات غيرانتفاعي فعال در آموزش عالي جهان به شمار مي‌رود. اين دانشگاه تاکنون 36 برنده نوبل را از ميان دانشجويان خود به جهان معرفي نموده و در حال حاضر بيش از 6500 عضو هيات علمي دارد. دانشجويان مقطع تحصيلات غيرتکميلي اين دانشگاه که بيش از 50 هزار نفر هستند، بايد سالانه از 61 هزار دلار براي تحصيل در اين دانشگاه هزينه پرداخت نمايند.

4- دانشگاه کلمبيا (Columbia University)

موقعيت مکاني: نيويورک- امريکا
ميزان شهريه: 61100 دلار
رشد هزينه‌ها نسبت به سال قبل: 3.4 درصد

دانشگاه کلمبيا که در سال 1754 تاسيس شده، قديمي‌ترين دانشگاه نيويورک و پنجمين دانشگاه قديمي امريکا به شمار رفته و بيش از 3700 نفر کارمند و 56 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي دارد. در سال 2013 بيش از 9 ميليارد دلار کمک‌هاي پولي و دارايي‌هاي غيرپولي وقف اين دانشگاه شده است.

5- کالج دارتموث (Dartmouth College)

موقعيت مکاني: نيوهمپشاير- امريکا
ميزان شهريه: 60200 دلار
رشد هزينه‌ها نسبت به سال قبل: 3.8 درصد

اين دانشگاه جزو قديمي‌ترين مراکز علمي جهان به شمار رفته و در سال 1769 بنيان گذاشته شده است. هدايا و وقفيات دريافتي کالج دارتموث در سال 2013 بيش از 4.5 ميليارد دلار ارزشگذاري شده است. شهريه 60 هزار دلاري نيز سبب نشده تا 13 هزار دانشجوي اين دانشگاه از تحصيل صرف نظر کنند!

6- دانشگاه وسلين (Wesleyan University)

موقعيت مکاني: کنتيکت- امريکا
ميزان شهريه: 60200 دلار
رشد هزينه‌ها نسبت به سال قبل: 2.9 درصد
دانشگاه خصوصي وسلين که در سال 1831 تاسيس شده است، همانند تاريخ گران خود، هزينه‌هاي همسطحي را نيز براي تحصيل از دانشجويان خود دريافت مي‌کند!

7- دانشگاه شيکاگو (Chicago University)

موقعيت مکاني: ايلينوي- امريکا
ميزان شهريه: 60000 دلار
رشد هزينه‌ها نسبت به سال قبل: 4.1 درصد
دانشگاه شيکاگو در سال 1890 تاسيس و يکي از دانشگاه‌هايي است که بيشترين ميزان اعانات و وقف‌ها را جذب مي‌نمايد. هدايا و وقفيات اين دانشگاه در سال 2013 بالغ بر 7.4 ميليارد دلار گزارش شده است. تا کنون 89 برنده جايزه نوبل از ميان فارغ التحصيلان دانشگاه شيکاگو برگزيده شده‌ که بيشترين تعداد در ميان تمام دانشگاه‌هاي جهان به شمار مي‌رود.

8- دانشگاه کلارمونت مک‌کنا (Claremont McKenna University)

موقعيت مکاني: کاليفرنيا- امريکا
شهريه: 60000 دلار
رشد هزينه‌ها نسبت به سال قبل: 3.5 درصد

اين دانشگاه که در سال 1946 تاسيس شده، به سخت‌گيري‌هاي آموزشي در امريکا شهره است. دانشجويان اين دانشگاه علاوه بر دروس رشته تخصصي خود، بايد دو درس مربوط به علوم، دو درس علوم انساني و سه درس علوم اجتماعي را بگذرانند.

9- کالج برد (Bard College)

موقعيت مکاني: نيويورک- امريکا
شهريه: 59800 دلار
رشد هزينه‌ها نسبت به سال قبل: 3.5 درصد

اين کالج در سال 1860 پايه گذاري شده و اکنون نسبت دانشجو به استاد در آن برابر با 10 است. اين دانشگاه در سال 2014 از نظر «بهترين تجربه کلاسي» و «بهترين تجربه دانشگاهي» رتبه اول را در ميان دانشگاه‌هاي امريکا کسب نموده و به عنوان يک دانشگاه سبز و دوستدار محيط زيست شناخته مي‌شود. اين دانشگاه از نظر سخت گيري‌هاي آموزشي در ميان دانشگاه‌هاي امريکا در جايگاه يازدهم قرار دارد.

10- کالج ترينيتي (Trinity College)

موقعيت مکاني: کنتيکت- امريکا
شهريه: 59800 دلار
رشد هزينه‌ها نسبت به سال قبل: 4 درصد

اين دانشگاه از جمله قديمي ترين مراکز آموزش عالي در امريکا به شمار رفته و تاسيس به سال 1823 است. عليرغم هزينه‌هاي هنگفت تحصيل، اين دانشگاه توفيق چنداني در رتبه بندي‌هاي مختلف دانشگاهي کسب نکرده و مجله فوربز اين دانشگاه را در رتبه 75 قرار داده است. اعانات و هداياي دريافتي اين دانشگاه در سال 2013 نيز برابر با 543 ميليون دلار بوده است.
*فرارو