کد خبر: ۷۶۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۵۸

امير جعفري: نه پدرم برج‌ساز است و نه مادرم بيزنس مي‌کند!

  امير جعفري با اشاره به اينکه اگر سال 94 سريال «تعبير وارونه يک رويا» روي آنتن برود،‌ او پس از چهار سال به تلويزيون برمي‌گردد، علت اين غيبت را ضعيف بودن فيلمنامه‌ها معرفي کرد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، امير جعفري بازيگر سينما و تلويزيون امروز چهارشنبه ششم اسفند ماه در جمع خبرنگاران درباره بازي در سريال «تعبير وارونه يک رويا»‌ ساخته فريدون جيراني توضيح داد: من کارهاي جاسوسي را دوست دارم ولي تابه‌حال در چنين سريال‌هايي بازي نکرده بودم. فيلم «نفوذي» هم در جريان دفاع مقدس بود اما سريال‌هاي جاسوسي را بيشتر دوست دارم.

وي افزود: اين کار به هيچ وجه سياسي نيست بلکه درباره جاسوسي است و ربطي به سياسي‌کاري ندارد. اگر قرار بود در اين سريال خبري از جناح‌بندي باشد، هرگز در آن بازي نمي‌کردم. اصلا نمي‌پسندم که در يک سريال، جناحي بالا برود يا جناح ديگري پايين بيايد و علاقه‌اي به سياسي‌کاري ندارم.

اين بازيگر سينما و تلويزيون يادآور شد: اگر چنين علاقه‌هايي داشتم، اصلا وارد کار سياست مي‌شدم اما چنين آثاري جذابيت خاصي ندارند.

جعفري تصريح کرد: در تمام دنيا آثاري مشابه «تعبير وارونه يک رويا» ساخته مي‌شود و همه هم از اين آثار تعريف مي‌‌کنند اما انگار ما خودمان، خودمان را قبول نداريم. اگر من در تئاتري که اين شب‌ها روي صحنه‌اش هستم، به عنوان مثال چهار تا فحش بدهم، همه مي‌گويند اين کار مبتذل است اما وقتي در يک فيلم آمريکايي بدترين عبارات در آن استفاده مي‌شود، همه از آن تعريف مي‌کنند. ما فقط بلديم خودمان را بکوبانيم و يکديگر را قبول نداشته باشيم.

وي درباره فعاليت در سينما نيز اظهار کرد: پيشنهادهايي به من شده اما تا زماني که در اين سريال بازي مي‌کنم، نمي‌توانم آنها را بپذيرم.

اين بازيگر سينما و تلويزيون درباره مشکلات مالي صدا و سيما نيز گفت: اين اوضاع خيلي بد است ديگر شور اين ماجرا درآمده است. درست نيست که صدا و سيماي مملکت ما پول نداشته باشد. ما هم چاره‌اي جز بازي در اين آثار نداريم. نه پدر من برج‌ساز است و نه مادرم بيزينس مي‌کند. چيزي از پدرم به من نرسيده و بايد در شغلي که بلدم، مشغول به فعاليت شوم.

جعفري از توضيح درباره نقشي که در «تعبير وارونه يک رويا» بازي مي‌کند، پرهيز کرد و ذکر نکاتي چون اينکه اين شخصيت همسر خود را از دست داده و يا دختر او عاشق مي‌شود تنها لو دادن قصه دانست و درباره حضور در ارمنستان تاکيد کرد: ما به لحاظ بازيگري خيلي خوبيم. البته آنها هم بازيگران خوبي داشته‌اند اما مشکل عمده ما آنجاست که برقراري ارتباط و زبان نداشتن مشترک بود چرا که آنها انگليسي متوجه نمي‌شدند و ما ناچار شديم ارمني حرف بزنيم.

وي در پاسخ به خبرنگار مهر درباره تجربه بازي به زبان ارمني اظهار کرد: ما آنجا مترجم داشتيم و آنها ديالوگ‌هاي ما را به زبان ارمني ضبط مي‌کردند و در اختيار ما قرار مي‌دادند. من هم به اين وسيله، اين صحنه‌ها را به راحتي بازي مي‌کردم.

اين بازيگر سينما و تلويزيون درباره حسرت‌هايش در عرصه بازيگري، اذعان کرد: قطعا همواره بازيگران نقش‌هايي را دوست دارند بازي کنند که فرصت ايفاي آنها برايشان ايجاد نمي‌شود. به ويژه وقتي سن بالا مي‌رود و اوج جواني که حوالي 30 سالگي است، مي‌گذرد؛ نقش‌هايي هستند که ديگر نمي‌توان آنها را بازي کرد. قطعا وقتي من 60-50 ساله هم شوم، حسرت‌هايي درباره نقش‌هايي که در ميانسالي مي‌توانستم بازي کنم را مي‌خورم. اصلا بازيگري يک جور حسرت است.

بازيگر سريال «چک برگشتي» با اشاره به پخش سريال جديدش در سال 94، در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار مهر درباره همکاري‌اش در تلويزيون در سال‌هاي اخير، اظهار کرد: اگر اين سريال بهار 94 روي آنتن برود، چهار سال از آخرين سريالي که از من پخش شد، مي‌گذرد. متاسفانه در اين مدت فيلمنامه‌ها چنگي به دل نمي‌زند، چون سازمان به نويسنده‌ها پول نمي‌دهد تا متن خوبي بنويسند. طبيعي است که اگر کار خوبي باشد، ما حتما در آن بازي خواهيم کرد. معيار اول خود من براي بازي در يک پروژه، متن است. بعد از آن به عوامل ديگر فکر مي‌کنم.

جعفري ادامه داد: اگر سريال طنز خوبي هم ساخته نمي‌شود، به خاطر کمبود متن‌هاي کمدي مناسب است، گرچه در سينما آثار کمدي‌اي ساخته مي‌شوند که خيلي خوب هم فروش مي‌روند؛ مثل کارهاي آقاي قاسم‌خاني. اما مگر چند متن خوب نوشته مي‌شود که يکي از آنها به من پيشنهاد شود.

وي همچنين در پاسخ به اينکه آيا دوست دارد کارگرداني را تجربه کند؟ تاکيد کرد: کارگرداني را اصلا دوست ندارم. اگر همين بازيگري را درست انجام دهم، کارگرداني پيش‌کش بقيه. من بهتر است کار خودم را به خوبي پيش ببرم. هيچ وقت تا آخر عمر کارگردان نخواهم شد. هنوز هم در بازيگري به چيزي که مي‌خواستم، نرسيده‌ام. اگر به شهرت باشد که عبدالمالک ريگي هم مشهور بود.

اين بازيگر سينما و تلويزيون در پايان درباره برخي حواشي پيرامون خود در سال‌هاي گذشته مثلا در ارتباط با بابک زنجاني، اظهار کرد: بهتر است در اين باره حرفي نزنم. مردم که گناهي ندارند اما ما خودمان، به خودمان رحم نمي‌کنيم و همکاران به همديگر رحم نمي‌کنند.
*مهر