کد خبر: ۷۶۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۶۸

ميزبان جشن نوروز امسال کدام کشور است؟

  رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با اشاره به نزديک بودن ايام نوروز و سفرهاي نوروزي، گفت: حرکت نماديني در 25 اسفندماه براي خدمات‌رساني سفر در کشور انجام مي‌شود و تمامي اکيپ‌ها عمليات خدمات‌رساني و اجرايي خود را آغاز مي‌کنند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، مسعود سلطاني‌فر در حاشيه جلسه امروز هيأت دولت، اظهار کرد: در تحليل سفرهاي داخلي دو بخش پرترافيک و کم‌ترافيک داريم که از 365 روز سال حدود 105 روز شامل بخش پرترافيک و 250 روز شامل بخش کم‌ترافيک است.

او با اشاره به مصوبه‌ بهمن‌ماه سال پيش دولت براي تشکيل ستادهاي هماهنگي خدمات سفر در کل کشور، يادآور شد: سال گذشته توانستيم کارنامه قابل قبولي در خدمات‌رساني به مردم در ايام نوروز داشته باشيم و امسال با درنظر گرفتن تجربه گذشته از حدود دو ماه قبل ستادها را در سراسر کشور فعال کرديم و بسيج کليه امکانات انجام مي‌شود تا خدمات خوبي در آغاز نوروز به هموطنانمان ارائه شود.

سلطاني‌فر با بيان اين‌که گزارش‌هاي به‌دست‌آمده حاکي از اين است که استان‌هايي که مقصد اصلي گردشگري هستند از الان آمادگي خوبي دارند و تامين مراکز اقامتي براي اقشار متوسط به پايين جامعه 50 درصد افزايش داشته است، گفت: امکانات اطلاع‌رساني براي نوروز دو برابر شده و امدادخودرو جاده‌ها 100 درصد افزايش داشته و بسياري از بليت‌هاي اماکن فرهنگي، تاريخي براي سهولت کار مردم به صورت الکترونيکي فروخته مي‌شود. همچنين بسياري از هتل‌ها و اماکن اقامتي بازسازي شده و چندين هتل مناسب به ظرفيت اقامتي کشور نيز اضافه شده است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي با بيان اين‌که 1100 هتل و 570 هتل آپارتمان کشور به خاطر حجم بالاي مسافران، فقط پاسخگوي 10 درصد گردشگران در ايام نوروز است، اظهار کرد: تلاش داريم با توجه به رويکرد خوب رييس‌جمهور در حمايت از بخش گردشگري بتوانيم از منابع صندوق توسعه ملي و بانک‌ها استفاده کنيم و هتل‌ها و اماکن اقامتي بيشتري در اختيار گردشگران بگذاريم.

معاون رييس‌جمهور در مورد برگزاري جشن نوروز امسال نيز اظهار کرد: جشن نوروز دو سال در ايران، يک بار در ترکمنستان و يک بار در افغانستان برگزار شد و قرار بود امسال تاجيکستان ميزبان باشد؛ اما اخيرا اعلام کرده است که امکان برگزاري اين جشن را ندارد، بنابراين از کشور قزاقستان و آذربايجان خواسته‌ايم تا ميزبان جشن نوروز باشند؛ ولي با توجه به محدوديت زماني معلوم نيست اين دو کشور پذيراي ميزباني جشن نوروز باشنديا خير و منتظر پاسخ آن‌ها هستيم.

وي افزود: بعد از گذشت نزديک به 10 سال که ايران در يونسکو در حوزه جشن نوروز فعاليتي نداشته است امسال با تدبير سازمان ميراث فرهنگي طراحي کرده‌ايم تا روزي را با عنوان جشن نوروز در يونسکو برگزار کنيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در جواب سوالي درباره سيستم آموزش در سازمان ميراث فرهنگي و بدهي‌هاي موجود در اين حوزه، بيان کرد: بدهکاري‌اي که از گذشته باقي مانده بسيار زياد است. در حوزه آموزش چهار مرکز علمي کاربردي در کشور داشتيم که در شکل جديد حقوقي فعاليت خود را از آذرماه آغاز کردند. مرکز آموزش عالي ميراث فرهنگي نيز که از سال 69 تشکيل شده است همچنان فعاليت مي‌کند.

43 کشور مهم گردشگرفرست به ايران
سلطاني‌فر در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ بازاريابي گردشگري، گفت: در حال حاضر با توجه به بررسي کارشناسان، 43 کشور در جذب گردشگر به ايران حائز اهميت هستند که 15 کشور همسايه و 28 کشور از خاورميانه و کشورهاي اسلامي و تعدادي از کشورهاي اروپايي و آسياي جنوب شرقي هستند که در برنامه‌ريزي‌هاي ما براي جذب گردشگر از آن‌ها توجهات لازم صورت خواهد گرفت.

او با اشاره به اين‌که همواره تعداد گردشگر خروجي از ايران نسبت به گردشگر ورودي بيشتر بوده است، تأکيد کرد: استراتژي ما اين است که در چند سال آينده، يعني تا 1399 اين تراز را مثبت کنيم، بر اين اساس براي نخستين‌بار در چهارماه تير تا مهر تراز گردشگري به نفع گردشگري ورودي مثبت شده است.
*ايسنا