کد خبر: ۷۶۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۴۰۶
انتقاد تند جان کری از نخست وزیر اسرائیل:

نتانیاهو تا حدود زیادی کوته بین است؛ او درباره همه چیز پیش داوری می کند

مسئولان آمریکایی چهارشنبه درباره توان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بر کنترل اوضاع ابراز تردید کردند و مخالفت آشکار او را با تلاشها برای دستیابی به توافق با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور ، باندبازی حزبی مخرب در روابط اسرائیل - آمریکا توصیف کردند.
رویترز نوشت: مسئولان آمریکایی چهارشنبه درباره توان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بر کنترل اوضاع ابراز تردید کردند و مخالفت آشکار او را با تلاشها برای دستیابی به توافق با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور ، باندبازی حزبی مخرب در روابط اسرائیل - آمریکا توصیف کردند.

به گزارش «انتخاب»، در تشدید درگیریهای لفظی و خصمانه بین دو همپیمان درست شش روز مانده به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا در خصوص ایران ، نخست وزیر اسرائیل کشورهای بزرگ را به نادیده گرفتن تعهد خود در خصوص جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته ای متهم کرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که در مذاکرات بین المللی با تهران در خصوص برنامه هسته ای این کشور حضور دارد گفت شاید نتانیاهو اشتباه می کند.

کری در جلسه ای در کنگره گفت :« او درباره همه چیز پیش داوری می کند که شاید در این خصوص درست نباشد.»

وی توصیه کرد منتظر اظهارات سه شنبه آینده نتانیاهو در کنگره بمانیم.

جمهوری خواهانی که بر کنگره کنترل دارند و با نتانیاهو در مخالفت با امضای توافق با ایران اتفاق نظر دارند از وی دعوت کرده اند در کنگره سخنرانی کند.

اما کری گفت :« نتانیاهو تا حدود زیادی کوته بین است و درباره اهمیت حمله به عراق در زمان جرج بوش (رئیس جمهور سابق آمریکا) بی پرده صحبت کرد و همه ما می دانیم با آن تصمیم چه رخ داد.»

جاش ارنست سخنگوی رسمی کاخ سفید نیز در تکرار اظهارات سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا ، درباره محدود کردن روابط آمریکا - اسرائیل به مسئله سیاسی بین دو حزب هشدار داد و افزود این مسئله ویران کننده خواهد بود.

وی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به حزب نتانیاهو گفت :« رئیس جمهور گفته است رابطه بین آمریکا و اسرائیل نباید به رابطه بین حزب جمهوری خواه و حزب لیکود محدود شود.»

جمهوری خواهان درخصوص دعوت از نتانیاهو با اوباما یا دموکراتهای کنگره مشورت نکردند در صورتی که معمولا پیش از هر دعوتی این مشورت انجام می شود.

برای همین رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است به علت نزدیک بودن زمان سفر نتانیاهو به واشنگتن به انتخابات اسرائیل که قرار است 17 مارس آینده برگزار شود با وی دیدار نخواهد کرد.

نتانیاهو در اظهاراتی در شهرکی صهیونیست نشین نزدیک قدس گفت قدرتهای بین المللی متعهد شده بودند از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنند اما به نظر می رسد از این تعهد صرف نظر کرده اند.

نتانیاهو گفت :« به کاخ سفید و رئیس جمهور آمریکا احترام می گذارم اما در مسئله سرنوشت سازی مانند این که می تواند موجودیت یا عدم موجودیت ما را مشخص کند باید هر کاری را برای جلوگیری از چنین خطر بزرگی بر ضد اسرائیل انجام دهم.»

جاش ارنست سخنگوی رسمی کاخ سفید هفته گذشته اسرائیل را به تحریف موضع آمریکا در مذاکرات با ایران از طریق افشای گزینشی اطلاعات برای رسیدن به این هدف ، متهم کرده بود.