گشتي در بازار شب عيد خودرو
تحويل خودرو با پلاک ۹۴ به مشتريان در آخر سال باعث شده اندکي بازار خودرو رونق بگيرد. اين در حالي است که بازار خودروهاي وارداتي با رکود مواجه شده است. نگاهي به قيمت انواع خودروهاي داخلي در بازار شب عيد 100 يا 200 هزار تومان افزايش قيمت را نشان ميدهد.
حال و هواي بازار خودرو در آستانه عيد معمولا طبق رسم هر ساله پس از سه فصل عجين شده با رکود، يک تا دو درصد افزايش قيمت در روزهاي آخر سال را به گفته فعالان اين بازار تجربه ميکند. شايد اين سرنوشت مشابه بيشتر بازارهاي داخلي آخر سال باشد اما در اين بازار شايد پس از عيد دوباره رکود حاکم شود.
هر چند کارشناسان بازار خودرو معتقدند در کنار اين تکان کوچک بازار خودرو در آخرين ماه سال در کف بازار خريد و فروشي انجام نميشود اما مشترياني هم هستند که براي خريد و فروش دست نگه داشتند و الان تصميم به خريد خودرو مورد نظر خود گرفتهاند. اين در حالي است که طبيعتا براي ايرانيها تجربه شده روزهاي نزديک به ايام نوروز تمامي کالاها گران ميشوند.
اما فعالان بازار خودرو معتقدند در اين سالهايي که واردات خودرو از چين شدت گرفته سليقه مردم پس از خودروهاي ژاپني و کرهاي که در اين سالها با خودروسازان ايراني همکاري داشتهاند به سمت خودروهاي ساخت چين جهت گرفته است. به اعتقاد آنها در سالهاي 2014 و 2015 که حجم واردات خودرو به ايران چه از کانالهاي رسمي و چه به صورت قاچاق افزايش يافت، مشترياني که توانايي مالي داشتند سراغ خودروهاي خارجي در بازار رفتهاند و باقي تقاضاها براي خودروهاي ساخت داخل بوده است. البته اجراي طرح زوج و فرد هم در اين سالها باعث شده مردم براي سهولت تردد روزانه خود بعضا به دنبال خريد بيش از يک خودرو باشند.
معاملات خودرو در بازار نشان ميدهد ارائه مدلهاي متنوع خودرو باعث رونق خريد و فروش قبل از عيد اين بازار شده است. از زماني که در بازار خودروهاي آخر سال با پلاک ۹۴ به مشتري تحويل داده ميشود، اندکي بازار خودرو تکان خورده است. به گزارش اقتصادي نيوز، اين در حالي است که بازار خودروهاي وارداتي با رکود مواجه شده است. اگرچه در اين بازار خارجيها مشتري خاص خود را دارند.
به گفته فعالان اين بازار اگرچه اين بازار مانند بازارهاي ديگر تا آخر سال تحرکي نداشته و در حالت رکود به سر برده، اما رونقي که هر سال فعالان اين بازار از اسفندماه انتظار داشتهاند، تاکنون محقق نشده است. اين در حالي است که فروشندگان خودرو معتقدند امسال مشتريان با تاخير به سمت معاملات خودرو رفتهاند و همين باعث رکود اين بازار در فصل آخر سال شده است.
فعالان بازار خودرو معتقدند وضعيت معاملات خودرو در سال آينده بسيار وابسته به نتايج مذاکرات است و به نوعي آينده اين بازار در هالهاي از ابهام است. توليد برخي از خودروهاي داخلي مانند تندر 90 به دليل همکاري نکردن شرکتهاي خارجي با توليدکنندگان داخلي متوقف شده است و به بازار خودرو عرضه نميشوند. البته بيشترين مشکلات خودروسازان داخلي با شرکتهاي خارجي به دليل نقل و انتقال پول است و اگر مشکلات بانکي با بانکهاي اروپايي بهتر شود، بازار خودرو در ايران تکان ميخورد و توليد داخلي ميتواند پاسخگوي نيازهاي داخلي باشد. اين عوامل به افزايش قيمتها دامن ميزند و همين باعث شده به گفته فعالان بازار خودرو قيمت تندر 90 از 36 ميليون به 44 ميليون تومان برسد.
البته اين در حالي است که در هفته هاي اخير خودروي پرايد با نوسانهاي قيمتي همراه بوده است و بيشتر فعالان بازار بر اين باور هستند که معمولا با نزديک شدن به ايام پاياني سال، تقاضا براي خريد بالا ميرود و همين باعث گراني خودرو در بازارها ميشود. بنابراين از آنجايي که قيمت خودرو را بازار عرضه و تقاضا تعيين ميکند، پيشبينيها بر اين است که قيمت خودرو افزايش نمييابد و ساماندهي اوضاع اين بازار تنها با آزادسازي خروج آن از انحصار ممکن است.
يکي از فعالان بازار در گفتوگو با اقتصادنيوز به مردم توصيه کرد: مردم براي خريد خودروهاي داخلي دست نگه داشتهاند، در حالي که بايد هر چه زودتر خودروي مورد نظر خود را بخرند. تقاضاي انباشته به بازار تا پايان سال قيمت خودرو را بيشتر تحت تاثير قرار ميدهد.
قيمت برخي خودروهاي داخلي و وارداتي
نام خودرو قيمت هفته جاري(ريال) قيمت هفته گذشته(ريال)
پژو 206 365.000.000 363.000.000
پژو پارس 372.000.000 361.000.000
پژو 405 298.000.000 296.000.000
رانا 328.000.000 325.000.000
سمند الايکس 306.000.000 303.000.000
تندر 90 442.000.000 440.000.000
تيبا 243.000.000 241.000.000
پرايد 111 206.000.000 205.000.000
سوناتا 2015 1.710.000.000 1.710.000.000
سانتافه (IX 45) 2.090.000.000 2.090.000.000
حال و هواي بازار خودرو در آستانه عيد معمولا طبق رسم هر ساله پس از سه فصل عجين شده با رکود، يک تا دو درصد افزايش قيمت در روزهاي آخر سال را به گفته فعالان اين بازار تجربه ميکند. شايد اين سرنوشت مشابه بيشتر بازارهاي داخلي آخر سال باشد اما در اين بازار شايد پس از عيد دوباره رکود حاکم شود.
هر چند کارشناسان بازار خودرو معتقدند در کنار اين تکان کوچک بازار خودرو در آخرين ماه سال در کف بازار خريد و فروشي انجام نميشود اما مشترياني هم هستند که براي خريد و فروش دست نگه داشتند و الان تصميم به خريد خودرو مورد نظر خود گرفتهاند. اين در حالي است که طبيعتا براي ايرانيها تجربه شده روزهاي نزديک به ايام نوروز تمامي کالاها گران ميشوند.
اما فعالان بازار خودرو معتقدند در اين سالهايي که واردات خودرو از چين شدت گرفته سليقه مردم پس از خودروهاي ژاپني و کرهاي که در اين سالها با خودروسازان ايراني همکاري داشتهاند به سمت خودروهاي ساخت چين جهت گرفته است. به اعتقاد آنها در سالهاي 2014 و 2015 که حجم واردات خودرو به ايران چه از کانالهاي رسمي و چه به صورت قاچاق افزايش يافت، مشترياني که توانايي مالي داشتند سراغ خودروهاي خارجي در بازار رفتهاند و باقي تقاضاها براي خودروهاي ساخت داخل بوده است. البته اجراي طرح زوج و فرد هم در اين سالها باعث شده مردم براي سهولت تردد روزانه خود بعضا به دنبال خريد بيش از يک خودرو باشند.
معاملات خودرو در بازار نشان ميدهد ارائه مدلهاي متنوع خودرو باعث رونق خريد و فروش قبل از عيد اين بازار شده است. از زماني که در بازار خودروهاي آخر سال با پلاک ۹۴ به مشتري تحويل داده ميشود، اندکي بازار خودرو تکان خورده است. به گزارش اقتصادي نيوز، اين در حالي است که بازار خودروهاي وارداتي با رکود مواجه شده است. اگرچه در اين بازار خارجيها مشتري خاص خود را دارند.
به گفته فعالان اين بازار اگرچه اين بازار مانند بازارهاي ديگر تا آخر سال تحرکي نداشته و در حالت رکود به سر برده، اما رونقي که هر سال فعالان اين بازار از اسفندماه انتظار داشتهاند، تاکنون محقق نشده است. اين در حالي است که فروشندگان خودرو معتقدند امسال مشتريان با تاخير به سمت معاملات خودرو رفتهاند و همين باعث رکود اين بازار در فصل آخر سال شده است.
فعالان بازار خودرو معتقدند وضعيت معاملات خودرو در سال آينده بسيار وابسته به نتايج مذاکرات است و به نوعي آينده اين بازار در هالهاي از ابهام است. توليد برخي از خودروهاي داخلي مانند تندر 90 به دليل همکاري نکردن شرکتهاي خارجي با توليدکنندگان داخلي متوقف شده است و به بازار خودرو عرضه نميشوند. البته بيشترين مشکلات خودروسازان داخلي با شرکتهاي خارجي به دليل نقل و انتقال پول است و اگر مشکلات بانکي با بانکهاي اروپايي بهتر شود، بازار خودرو در ايران تکان ميخورد و توليد داخلي ميتواند پاسخگوي نيازهاي داخلي باشد. اين عوامل به افزايش قيمتها دامن ميزند و همين باعث شده به گفته فعالان بازار خودرو قيمت تندر 90 از 36 ميليون به 44 ميليون تومان برسد.
البته اين در حالي است که در هفته هاي اخير خودروي پرايد با نوسانهاي قيمتي همراه بوده است و بيشتر فعالان بازار بر اين باور هستند که معمولا با نزديک شدن به ايام پاياني سال، تقاضا براي خريد بالا ميرود و همين باعث گراني خودرو در بازارها ميشود. بنابراين از آنجايي که قيمت خودرو را بازار عرضه و تقاضا تعيين ميکند، پيشبينيها بر اين است که قيمت خودرو افزايش نمييابد و ساماندهي اوضاع اين بازار تنها با آزادسازي خروج آن از انحصار ممکن است.
يکي از فعالان بازار در گفتوگو با اقتصادنيوز به مردم توصيه کرد: مردم براي خريد خودروهاي داخلي دست نگه داشتهاند، در حالي که بايد هر چه زودتر خودروي مورد نظر خود را بخرند. تقاضاي انباشته به بازار تا پايان سال قيمت خودرو را بيشتر تحت تاثير قرار ميدهد.
قيمت برخي خودروهاي داخلي و وارداتي
نام خودرو قيمت هفته جاري(ريال) قيمت هفته گذشته(ريال)
پژو 206 365.000.000 363.000.000
پژو پارس 372.000.000 361.000.000
پژو 405 298.000.000 296.000.000
رانا 328.000.000 325.000.000
سمند الايکس 306.000.000 303.000.000
تندر 90 442.000.000 440.000.000
تيبا 243.000.000 241.000.000
پرايد 111 206.000.000 205.000.000
سوناتا 2015 1.710.000.000 1.710.000.000
سانتافه (IX 45) 2.090.000.000 2.090.000.000