کد خبر: ۷۶۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۵۶

رسایی نمی‌داند در‌فوتبال چه‌خبر است!

علی کفاشیان در مصاحبه ای در مورد دغدغه ها و البته شایعات پیرامونش صحبت کرد.
 
 با این وضعیت فشار و استرس چرا تا این اندازه خود را اذیت کرده و ملزم به انجام کارهای مربوط به فدراسیون فوتبال می‌کنید.

بالاخره من هم یک وظیفه‌ای دارم و یک مسئولیتی را به بنده داده‌اند. از همان اول زندگی به جز بحث درس و تحصیلات که خیلی از خودم راضی نبودم، عادت کردم هر جا که بودم با تمام توان و وجودم از پس کارها به خوبی بربیایم. برای همین است که تمام وجودم را برای کار می‌گذارم. زمانی که به فوتبال آمدم قبل از آن می‌خواستم خیلی بیزینس‌های شخصی را انجام دهم و بیشتر به کار و زندگی‌ام برسم چرا که قصد داشتم در بخشی از زندگی شخصی خود به مقوله درآمدزایی نیز توجه کنم و حتی تفریح زن و بچه‌هایم نیز در اولویت بود اما با ورودم به فوتبال، واقعا این اتفاقات نیفتاد.

 یعنی پس از ورود به فوتبال هیچ کدام از آن بیزینس‌ها را انجام ندادید؟!

به هیچ‌وجه و صددرصد فعالیت و تلاشم را گذاشتم برای فوتبال و تمام زندگی‌ام معطوف به این قضیه شد. چون می‌خواهم مسئولیتی که برعهده من گذاشته شده است به خوبی انجام دهم.
 با این اوصاف شنیده می‌شود حتی می‌خواهید دور بعدی انتخابات فدراسیون فوتبال کاندید شوید؟
واقعا هنوز تصمیمی نگرفته‌ام. اما واقعیتش این است که اگر فضا طوری فراهم شود که افراد بهتر از من بیایند کاندید شوند فکر می‌کنم دیگر می‌توان فضا را به آنها داد.

 تعریف شما از فرد بهتر از خودتان چیست؟

حوزه فوتبال مشخص است. در فوتبال باید هم حوصله کرد و هم پوستت کلفت باشد و هم اینکه بتوانی یک سری امکانات را بیاوری. با توجه به تجربه سی‌وچند ساله‌ام در مدیریت ورزش، من صبر و حوصله داشته‌ام. در این جایگاه باید هدف، خدمت و کمک به فوتبال باشد نه اینکه بخواهی از این جایگاه سوء استفاده کرده و به دنبال اهداف دیگری باشید. در حال حاضر خیلی‌ها را می‌بینم که تلاش می‌کنند تا به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال برسند اما در واقع آنها قصد دارند تا این جایگاه را سکویی کنند برای مقاصد سیاسی یا اقتصادی که در ذهن دارند که این موضوع به نظر من امر پسندیده‌ای نیست. به نظر من اعضای مجمع این موارد را خوب تشخیص می‌دهند و کسی که به خوبی کار می‌کند را هم می‌شناسند. حتی آنها در یک مواقعی یک سری امکانات را در اختیار من گذاشته‌اند که من آنها را حیف و میل کرده‌ام یا عکس آن. بنابراین همیشه با این بدبختی‌ها کار را پیش برده و می‌بریم.

ابهامات مالی را بسیاری از کارشناسان و اعضای مجمع تایید کرده‌اند. شاید در تنظیم گزارشات فدراسیون گاف داده یا مشکل دیگری وجود داشته است که امروز همه می‌گویند ابهامات مالی.
فدراسیون هیچ گافی نداده است و هیچ موردی هم نبوده است، اتفاقا همه چیز شفاف است. اصولا در همه نهادها یک‌سری بندهایی وجود دارد که ممکن است براساس آن، ابهاماتی به وجود‌ آید. به طور مثال در این بندها گفته شده باشد که یک سری مسائل حل نشده است.

می‌توانید به این موضوع بیشتر بپردازید؟

مثالی می‌زنم. مثلا ما چهارونیم میلیارد تومان چک و سفته از یک سری باشگاه‌ها طلب داریم که چون باشگاه ضعیفی بوده است نتوانسته حق عضویت خود را در یکی از لیگ‌ها پرداخت کند و ما هم بابت این عضویت از آنها چک گرفته‌ایم که بعدا این چک‌ها پاس نشده است که مجموع آن بعدها شده است چهار و نیم میلیارد تومان. بنابراین اینها دیگر گیرهای مدیریتی است که همه در مجموعه ما آنها را می دانند که این پول‌ها را باید از فلان باشگاه می‌گرفتیم که نتوانسته آن را پرداخت کند. در نهایت نیز مجموعه چنین مشکلاتی به عنوان «ابهامات مالی» مطرح می‌شود. «کلی‌ بیان کردن» مسائل بد است، در صورتی که همه چیز مشخص است. از روز اولی که به فدراسیون فوتبال آمدم یکی از بزرگ‌ترین آرزوهایم این است که یک روزی پول و منابع‌ام بیشتر از بدهی‌هایم باشد و مطمئن باشید که این آرزو به دلم خواهد ماند.

طی یک سال اخیر هیات رئیسه فدراسیون فوتبال دوران پرتنشی را سپری کرد و جلسات جنجالی را بعضا سپری کردید. این‌طور به نظر می‌رسد که هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال یک‌دست نیست.

هیات رئیسه یک‌دست که نیست، هیچ. آنها حتی همه‌شان بر علیه من بودند و نامه‌هایی که منتشر کردند همین را نشان می‌دهد. در یک مقطع که همه به ما حمله کردند هیأت رئیسه نیز دست به دست همه داد و در این حمله با سایر حمله کنندگان به فدراسیون همراه شد. اما در این فضا تنها کسی که از من حمایت کرد مجمع فدراسیون فوتبال بود.

یکسری ایرادات هم آقای رسایی از فدراسیون فوتبال گرفته بود.

این افراد که نمی‌دانند در فوتبال چه خبر است و فقط مسائل را می‌شنوند و به دروغ مسائلی را می‌گویند، سپس مسائل نیز خیلی بد عنوان می‌شود. مثلاً یک موقع می‌گویند فلان اندازه پول به خارج از کشور انتقال داده شده است. سالی 40میلیارد دلار پول به خارج از کشور انتقال داده می‌شود و هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما اینجا همه حساس شده‌اند. هرچند که این انتقال هم دو نوع است اول اینکه به جیب کفاشیان ودر حساب شخصی‌اش می‌رود و نوع دوم آن این است که هزینه‌های خارجی‌اش را انجام می‌دهد تا پول مربی‌اش را بدهد بنابراین در سیستم ما نه خوردنی بوده است و نه کارهای اینچنینی اما همیشه زجر کشیده‌ام که خواسته مردم را دیده‌ام و ضعیف کار کرده‌ام.

شما تا چه اندازه در بین مردم هستید؟

یک زمان‌هایی به میدان تره‌بار می‌روم و به من می‌گویند مگر میوه نداری که به اینجا آمده‌ای؟!

 شایعاتی مطرح شده مبنی بر اختلاف شما با دبیرکل جدید. این موضوع چقدر صحت دارد؟

اصلا چنین چیزی نیست ما هنوز کار را آغاز نکردیم که بخواهیم به اختلاف بخوریم. در همین مدت کوتاه دو سه بار هم همدیگر را ندیدیم و هیچ اختلافی با هم نداریم.

 این شایعه که اسلامیان و اسدی به فدراسیون فوتبال آمدند تا مجمع را به سمتی ببرند که خروجی‌اش برکناری شما باشد را چقدر قبول دارید؟

اصلا قبول ندارم. چون اسلامیان را خودم آوردم.

 اما گفته می‌شود او گزینه دولت و وزارت در فدراسیون فوتبال است.

ایشان آدم بانفوذی است و در فوتبال هم بوده است. من تا به حال با او از نزدیک کار نکردم اما با تماس‌های زیادی که از گذشته با او داشتم متوجه شدم دیدگاه‌های اسلامیان توسعه فوتبال کشور است و دیدگاه‌های کلانی در این زمینه دارد.

 پس به گونه‌ای ریسک کردید و او را آوردید. البته شاید هم به خاطر مشکلات مالی او به مجموعه فدراسیون اضافه شد.

خیر باید فضایی برای افراد توانمند فراهم شود. به طور مثال در حال حاضر آقای کاشانی را آوردیم و به خوبی کار می‌کند و جلو می‌رود و بار سنگینی را از روی دوش ما برداشته است. انشاءالله فضایی را برای آقای اسلامیان درست می‌کنیم  تا به مجموعه ورود کرده و بتواند به ما کمک کند. سال آینده نیز که مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال انتخاب می‌شود، مجمع عملکرد افراد را می‌بیند و عملکرد خودم را می‌بیند و اگر نظرش این است که به جای من یک فرد دیگر می‌تواند بهتر کار کند او را انتخاب می‌کند و من هم از این موضوع استقبال می‌کنم.

 یک شایعه دیگر؛ می‌گویند محمود اسلامیان قرار است در فدراسیون فوتبال جایگزین شما شود.
اگر این اتفاق بیفتد او آدم مناسبی است. واقعیت این است که اگر کسی بخواهد اینجا فعالیت کند این فضا برایش فراهم است ضمن اینکه اسلامیان آدم شایسته و توانمندی است و توان اداره فدراسیون و بالاتر از آن را هم دارد.

 خداحافظی نکونام در بازی با سوئد و دستیاری‌اش در تیم ملی چه اندازه صحت دارد؟

در مورد مربی ایرانی کمیته فنی نظراتش را داده و افرادی را هم پیشنهاد کرده است و آنها خواسته‌اند یک مربی در تیم ملی باشد که هم مربیگری کرده باشد و هم بتواند با کی‌روش تعامل کند. نکونام که فعلا بازیکن است و من در جریان مربیگری او نیستم.

 به نظر می‌رسد کار کردن ایرانی‌ها با کی‌روش یک مقدار سخت است. چون هیچ ایرانی نتوانسته با او کار کند.

اتفاقا کی‌روش با دستیاران ایرانی سخت کار می‌کند اما ما باید بخواهیم تا او یک مربی ایرانی را در تیم ملی اضافه کند اما نباید این طور هم باشد که کی‌روش فکر کند ما یک نفر را به تیم ملی فرستاده‌ایم تا مراقب او باشد و در کارهایش نظارت کند. به همین دلیل باید با تفاهم با کی‌روش این کار را انجام دهیم.

 به عنوان رئیس فدراسیون قبول دارید کاپیتان تیم ملی دیگر کارایی لازم را ندارد؟

خیر. این یک موضوع فنی است و به نظر آقای کی‌روش ربط دارد. کی‌روش هیچ گاه صلاحدید تیمش را به صلاحدید شخصی ترجیح نمی‌دهد و همیشه هم چنین چیزی را نشان داده است که بخواهد به خاطر یک شخص، تیمش را خراب کند و هر جا که به نفع تیم باشد عمل می‌کند.

 شما ترجیح می‌دهید نائب‌رئیس AFC شوید یا میزبانی جام ملت‌ها به ایران برسد؟

این موضوع دو بحث متفاوت است و با نائب‌رئیسی فرق دارد. برای نائب‌رئیسی AFC در منطقه جدید توافقات حاصل شده تا بنده به عنوان نائب‌رئیس به AFC معرفی شوم و ثبت‌نام لازم را هم کرده‌ام. ضمن اینکه از هر کشور فقط یک نفر می‌تواند برای نائب رئیسی یا هیأت اجرایی ثبت‌نام کند که بنده این کار را انجام دادم. اما میزبانی جام ملت‌ها فرق دارد و این موضوع برای 4 سال آینده است و هزینه‌ها را خود AFC خواهد داد و ما هم یکسری امکانات لازم را داریم.

 چگونه می‌خواهید بانوان را به ورزشگاه راه دهید؟

بانوان خارجی می‌توانند به ورزشگاه بیایند.