کد خبر: ۷۶۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۶۸
تلاش اردوغان برای به دام انداختن مخالف سیاسی خود؛

استرداد هکر ایرانی در مقابل فتح الله گولن

نیما گلستانه، دانشجوی 29 ساله، 12 فوریه در استانبول تحویل مقامات آمریکایی داده شد. گلستانه ، که پلیس بین الملل، اینترپل ، به درخواست اف بی آی برای او اخطار قرمز صادر کرده بود، به ورمونت انتقال یافت که قاضی دادگاه ایالتی آن حکم بازداشت وی را صادر کرده است.
روزنامه دیلی صباح ترکیه نوشت: ترکیه با استرداد یک هکر ایرانی به آمریکا احتمالا قصد دارد از آمریکا استرداد فتح الله گولن را درخواست کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، ترکیه یک هکر ایرانی را که متهم بود علیه یک شرکت آئورودینامک مرتکب کلاهبرداری در فضای مجازی شده و میلیون ها دلار نرم افزار را به سرقت برده است اوایل فوریه به آمریکا مسترد کرد. تصمیم ترکیه برای استرداد این فرد در بحبوحه فشارهای دیپلماتیک فزاینده آنکارا بر دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای استرداد فتح الله گولن به ترکیه یا اخراج وی از آمریکا اتخاذ شده است.

نیما گلستانه، دانشجوی 29 ساله، 12 فوریه در استانبول تحویل مقامات آمریکایی داده شد. گلستانه ، که پلیس بین الملل، اینترپل ، به درخواست اف بی آی برای او اخطار قرمز صادر کرده بود، به ورمونت انتقال یافت که قاضی دادگاه ایالتی آن حکم بازداشت وی را صادر کرده است.

نیروهای پلیس ترکیه این هکر ایرانی را، که با یک حبس سی ساله در آمریکا مواجه است، در دسامبر 2013 در منطقه گردشگری اصلی استانبول یعنی منطقه سلطان احمد، دستگیر کردند. دولت ترکیه پس از نگهداری وی در ترکیه به مدت چند ماه ، ناگهان تصمیم گرفت این هکر را به آمریکا تحویل دهد. این اقدام ممکن است گامی از طرف آنکارا برای نشان دادن این نکته به دولت اوباما باشد که دولت احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه به پیمان های استرداد دوجانبه احترام می گذارد و امیدوار است که آمریکا نیز واکنش متقابل نشان دهد.

بنا بر اسناد حقوقی، گلستانه متهم است از راه دور به رایانه های یک شرکت آمریکایی در ورمونت بدون مجوز این شرکت دسترسی داشته و بین آوریل 2012 و مه 2013 یک نسخه کامل از نرم افزار اختصاصی این شرکت را به سرقت برده است. نرم افزار سرقتی این شرکت برای تجزیه و تحلیل و طراحی آئورودینامیک مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا به قیمت 40 هزار تا 800 هزار دلار در هر واحد به فروش می رسد. گلستانه پس از ورود به ورمونت در 13 فوریه در دادگاه حضور یافت.

بنا بر اعلام شرکت امنیت سایبری سایلنس Cylance آمریکا ، این هکر ایرانی احتمالا در بسیاری از نفوذهای بزرگ به رایانه های موسسات هوا-فضا، فرودگاهها و شرکت های هواپیمایی در سرتاسر جهان در دو سال گذشته دست داشته است. هنوز معلوم نیست آیا پرونده گلستانه یکی از آنهاست یا خیر.

ترکیه در پنج سال گذشته تعدادی از مجرمان را به آمریکا مسترد کرده است اما تاکنون هیچ درخواست استردادی از آمریکا نداشته است.

احمد ابراهیم الاحمد، شهروند سوری که گفته می شود قطعات وسایل انفجاری دست ساز را برای استفاده علیه سربازان آمریکایی تامین می کرده و مسئول کشته شدن چهار نفر از سربازان آمریکایی شناخته می شود، در اوت 2014 از ترکیه به آمریکا مسترد شد. احمد که با اخطار قرمز اینترپل تحت تعقیب بود، در 17 مه 2011 در ترکیه بازداشت و در 27 اوت به آمریکا مسترد شد و یک روز پس از استرداد در دادگاه حضور یافت. احمد، که متهم بود از سال 2005 تا ژوئیه 2010 قطعات وسایل انفجاری دست ساز را برای استفاده علیه سربازان آمریکایی در عراق تامین می کرده است، طبق گزارش ها با گردان های انقلابی 1920 مرتبط بوده است.

دادگاهی در استانبول برای فتح الله گولن ، رهبر جنبش گولن، حکم بازداشت صادر کرده است. گفته می شود گولن مسئول نفوذ به دستگاه پلیس و قوه قضاییه ترکیه با هدف سرنگونی دولت است. صدور این حکم نخستین گام است که آنکارا ممکن است پس از آن درخواست استرداد وی را از آمریکا مطرح کند. گولن در حال حاضر در ایالت پنسیلوانیای آمریکا سکونت دارد. پس از تکمیل روند قضایی در ترکیه انتظار می رود یک اخطار قرمز برای وی صادر شود.

مقامات آمریکایی به پرسش ها در خصوص این مسئله پاسخ نداده اند.