کد خبر: ۷۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۴۸۳
وال استریت ژورنال:

اوباما چگونه در حال انتقام گیری از نتانیاهو بر سر توافق هسته ای با ایران است؟

افزایش اختلافات آمریکا و اسرائیل درباره مذاکرات هسته ای ایران باعث شده است، روابط دیرینه و سنتی این دو متحد به خطر بیافتد.
وال استریت ژورنال نوشت: افزایش اختلافات آمریکا و اسرائیل درباره مذاکرات هسته ای ایران باعث شده است، روابط دیرینه و سنتی این دو متحد به خطر بیافتد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، مقامات ارشد آمریکا تلاش های خود را برای تضعیف بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در آستانه سفر هفته آینده اش به واشنگتن، افزایش داده اند. در نتیجه تلاش های نتانیاهو برای جلوگیری از توافق هسته ای با ایران، تنش ها میان آمریکا و اسرائیل بالا گرفته است.

در شرایطی که مقامات آمریکایی می گویند روابط آمریکا و متحد دیرینه اش در پایین حد خود قرار گرفته است، اکنون کاخ سفید نتانیاهو را تهدیدی جدی برای تلاش های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای دست یابی به توافق با ایران به منظور محدود کردن برنامه هسته ای این کشور می داند.

در آستانه سفر هفته آینده نتانیاهو به آمریکا برای سخنرانی در کنگره این کشور، مقامات آمریکایی تلاش می کنند با مطرح کردن موضوع مخالفت نتانیاهو با اصل توافق هسته ای، قصد دارند نفوذ این رهبر اسرائیلی را کاهش دهند.

برهمین اساس جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در گزارش خود به کنگره با مطرح کردن این موضوع که نتانیاهو درباره مذاکرات هسته ای ایران اشتباه می کند، قضاوت های رهبر اسرائیل را زیرسوال برد. یکی دیگر از دیپلمات های ارشد آمریکا نیز با این اظهارنظر که نتانیاهو با هرگونه توافق هسته ای با ایران مخالف است و برای وی هیچ تفاوتی ندارد این توافق تا چه اندازه دقیق باشد، دیدگاه جدید دولت را درباره موضع گیری های اسرائیل ارائه کرد.

اعضای کابینه اسرائیل استدلال می کنند اکنون نتانیاهو بین دو هدف مهم - که اکنون در تضاد هم قرار گرفته اند- حفظ روابط خوب با کاخ سفید و محافظت از اسرائیل در برابر تهدید ایران، گیر کرده است.

تنش ها میان نتانیاهو و اوباما در سالهای گذشته افزایش یافته است و از اختلاف نظرها درباره سیاست های منطقه ای آغاز شد. البته این تنش ها در این هفته به اوج خود رسید به گونه ای که کاخ سفید به طور علنی انتقادهای خودرا از سیاست های نتانیاهو اعلام کرد.این تنش ها به اندازه ای بالا گرفته است که مقامات کاخ سفید گمان نمی کنند تا بعد از انتخابات ماه آینده اسرائیل نیز پایان یابد.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما نیز با انتقاد از اقدام نتانیاهو برای پذیرش دعوت جان بینر رئیس مجلس نمایندگان امریکا برای شرکت در نشست مشترک کنگره در سه شنبه آینده و دور زدن کاخ سفید، همان رویکرد و موضع گیری کری را دنبال کرد. وی خاطر نشان کرد سخنرانی نتانیاهو در کنگره، روابط سنتی، دیرینه و دوجانبه آمریکا و اسرائیل را به خطر می اندازد.
سخنگوی نتانیاهو از اظهارنظر درباره سخنان رایس خودداری کرد، اما نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه تاکید کرد همچنان برنامه اش برای سفر به واشنگتن برای بحث علیه توافق احتمالی هسته ای با ایران پابرجاست. نتانیاهو معتقد است که کنگره آمریکا- نه کاخ سفید- بهترین مکان برای اعمال نفوذ درباره سیاست های آمریکا درباره ایران است.

مایکل اورن سفیر سابق اسرائیل در آمریکا در دوره نتانیاهو معتقد است، تنش های میان اوباما و نتانیاهو باعث شده است روابط مستحکم میان آمریکا و اسرائیل به یک « فوتبال سیاسی» تبدیل شود که در نتیجه نه فقط انتخابات آتی اسرائیل تاثیر دارد بلکه در رقابت های انتخاباتی 2016 آمریکا نیز تاثیرگذار خواهد بود.

باید خاطرنشان کرد نتانیاهو، تهدید ایران هسته ای را بزرگ ترین خطر برای اسرائیل می داند و معتقد است تنها یک توافق قابل قبول می تواند جلوی برنامه هسته ای تهران را بگیرد.