کد خبر: ۷۶۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۵

آزادی 200 زندانی جرایم غیرعمد در آذربایجان شرقی

حجت الاسلام محرمی افزود: براساس این طرح اصناف و بازاریان خیر نزدیک پایان سال رقمی را برای دستگیری از نیازمندان کنار می گذارند که با همکاری این ستاد جمع آوری می شود.
 مدیر عامل ستاد دیه آذربایجان شرقی اعلام کرد: امسال 200 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد با پرداخت 51 میلیارد و 913 میلیون ریال از زندان های استان آزاد و به آغوش خانواده های خود بازگشته اند.

حجت الاسلام حمزه علی محرمی روز پنج شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: از این تعداد پنج نفر امروز با پرداخت دو میلیارد و 625 میلیون ریال از زندان های تبریز، مراغه و مرند آزاد شدند.

وی گفت: 207 نفر هم به خاطر جرایم غیرعمد در زندان های استان گرفتار هستند که برای آزادی آنان 60 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

حجت الاسلام محرمی همچنین با اشاره به اینکه دو نفر از زندانیان امسال به مناسبت 29 بهمن، سالگرد قیام مردم تبریز در سال 56 آزاد شدند، اعلام کرد: امسال همچنین 14 نفر زندانی جرایم غیرعمد در دهه فجر از زندان آزاد و به آغوش خانواده هایشان بازگشتند.

مدیر عامل ستاد دیه استان آذربایجان شرقی افزود: این زندانیان با پرداخت سه میلیارد و 500 میلیون ریال کمک از محل کمک های مردمی و جشن گلریزان از زندان های تبریز، مراغه، اهر، میانه و مرند آزاد شده اند.

مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اجرای طرح نوروزی پس از نیمه اسفند ماه امسال ، گفت: 80 نفراز زندانیان جرایم غیرعمد در قالب طرح نوروزی، قبل از سال نو آزاد می شوند.

حجت الاسلام محرمی افزود: براساس این طرح اصناف و بازاریان خیر نزدیک پایان سال رقمی را برای دستگیری از نیازمندان کنار می گذارند که با همکاری این ستاد جمع آوری می شود.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم زندانی زیر 100 میلیون ریال جرایم غیرعمد بدهکار در زندان های استان باقی نمانند، گفت: برای آزادی این تعداد از زندانیان که برنامه ریزی شده قبل از سال نو آزاد شوند، حدود شش میلیارد ریال اعتبار لازم است.

حجت الاسلام محرمی اظهار کرد: 13 زندانی جرایم غیرعمد با پرداخت یک میلیارد و 500 میلیون ریال قبل از عید و در قالب طرح نوروزی، اسفند ماه سال گذشته از زندان های هشت گانه استان آزاد شدند.

وی همچنین در خصوص اقدامات ستاد دیه استان برای جلب رضایت طلبکاران یا کاهش بدهی زندانیان برای فراهم شدن زمینه آزادی آنان، گفت: کمیته صلح و سازش و اخذ گذشت از شاکیان برای رسیدگی به این موضوع تشکیل و افراد متنفذ، معتمدان بازار و افراد موجه عضو این کمیته بوده و روزانه با تعدادی از شاکیان در محل ستاد دیه استان یا در منزل شاکیان نسبت به اخذ گذشت یا جلب رضایت آنان اقدام می کنند.

وی اضافه کرد: مددکاران زندان های استان نیز در ارتباط با همین موضوع با شاکیان مذاکره و رضایت آنان را جلب کرده و یا شاکیان از بخشی از دیه گذشت می کنند.

حجت الاسلام محرمی یادآوری کرد: امسال از 80 شاکی به مبلغ 29 میلیارد و 605 میلیون و 204 هزار و 167 ریال گذشت اخذ شده است.

سهمیه ستاد دیه آذربایجان شرقی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد 180 نفر بود که علاوه بر تحقق این تعداد 20 نفر دیگر از زندان های استان آزاد و به آغوش خانواده هایشان بازگشتند.

زندانیان جرایم غیرعمد بیشتر شامل افراد ناتوان از پرداخت دیه تصادفات منجر به فوت، جرح، نقص عضو ، مهریه و جرایم مالی هستند.

استان آذربایجان شرقی با 45 هزار و 491 کیلومتر مربع وسعت و سه میلیون و 724 هزار و 620 نفر جمعیت، یکی از استان های 31 گانه جمهوری اسلامی و بزرگ ترین و پرجمعیت ترین استان ناحیهٔ شمال غربی ایران محسوب می شود.

مرکز این استان کلان شهر تبریز است که در سرشماری سال 90 با یک میلیون و 695 هزارو 94 نفر جمعیت، پرجمعیت ترین شهر استان بوده است.