کد خبر: ۷۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۷
استاندار گلستان اعلام کرد:

شرایط بحرانی آلودگی دریای خزر

  استاندار گلستان گفت: دریای خزر به دلیل میزان آلودگی، دچار بحران شدید است و نیاز جدی به مدیریت بحران دارد.

به گزارش ایسنا، حسن صادقلو در سومین اجلاس هم اندیشی ملی خزر اظهار کرد: پس از سالیان دراز بالاخره استان گلستان جزء استانهای خزری محسوب شده و از این بابت خوشحالیم اما به واقع ما با دیگر استان‌های خزری دچار گپ بزرگ تاریخی هستیم. مسائلی همچون وزش بادهای شمال غربی به شمال شرقی و شیب دریایی به سمت استان ما در تشدید آلودگی‌ها به سمت گلستان موثر بوده و این استان را به شدت در معرض خطر قرار داده است.

وی با اشاره به سهم کشورهای حوزه دریای خزر و میزان آلاینده‌های ورودی آنها به این دریا گفت: باید در نشست‌های منطقه‌ای با ایجاد حساسیت و بایدها و نبایدها کشورهای منطقه را نسبت به آلودگی این دریا حساس کنیم. پایین آمدن سطح آب دریای خزر مشکلاتی را در پروژه های اقتصادی استان ایجاد کرده است. پس رفت 5 کیلومتری آب دریای خزر در منطقه گمیشان سبب شده پروژه 4000 هکتاری پرورش میگو با مشکلاتی روبرو شود و برای رساندن آب به آن، کانالی حفر شود.

سالانه 20 تن روغن به دریای خزر سرازیر می‌شود

استاندار گلستان با تاکید بر اینکه سالانه تنها 20 تن از انواع روغن به دریای خزر سرازیر می‌شود، گفت: روند پیش رو موجب می‌شود در آینده، دریای خزر به یک ماندآب و گندآب تبدیل شود و پدیده خشکسالی ساحلی رخ دهد.

کاهش چشمگیر تولید خاویار در گلستان

صادقلو، محصول استراتژیکی همچون خاویار را برند استان گلستان دانست و افزود: متأسفانه در طول سالیان گذشته بی‌توجهی شدیدی به خاویار گلستان شده به طوری که تولید این محصول کاهش چشم گیری داشته است و از 16 تن در سال 84 به کمتر از یک تن در سال 93 رسیده است.

وی، وجود صیادان غیرمجاز را مصداق قاچاق و قاچاقچی دانست و گفت: تعداد صیادان غیرمجاز چند برابر صیادان مجاز است و به نوعی مشکل امنیتی محسوب می‌شوند که باید با نگاه ویژه‌ای با آن برخورد صورت گیرد.

همچنین در ابتدای این اجلاس، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌ها و طرح هایی که برای دریای خزر وجود دارد، اظهار کرد: پیگیری‌های جدی و برنامه ریزی شده جهت اتصال دریای خزر به خلیج فارس با توجه به اختلاف سطح آب 28 متری در حال انجام است و معتقدیم که این پروژه با پشتوانه جهانی یقینا دیدگاه عملیاتی دارد و قرارگاه خاتم الانبیا در حال بررسی و امکان سنجی این طرح است.

علاء الدین بروجردی با اشاره به خاویار دریای خزر تصریح کرد: برنامه ریزی دقیق برای حفظ ثروت منحصر به فرد خاویار دریای خزر در حال انجام است. باید پژوهشکده‌ای برای بررسی وضعیت خاویار در دریای خزر از طریق شیلات شکل گیرد.

وی از تشکیل اولین اجلاس کمیسیون‌های خارجی مجالس کشورهای حاشیه خزر و حتی رؤسای مجالس این کشورها خبر داد و افزود: تقویت روابط کشورهای حاشیه خزر موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد و یقیناً اجلاس کمیسیون‌های خارجی مجالس کشورهای حوزه دریای خزر به این امر کمک خواهد کرد.

وی، استقرار سکوی نفتی امیرکبیر را دستاوردی مهم در حوزه نفتی دریای خزر دانست و افزود: برنامه ما تقویت و ادامه اکتشافات چاه‌های نفتی حوزه دریای خزر است و تلاش داریم 10 درصد از درآمدهای حاصله از استخراج نفت را به استانهای حاشیه دریای خزر اختصاص دهیم.

دریای خزر تبدیل به یک زباله دان شده است

همچنین در این نشست آیت الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان اظهار کرد: امروز جان دریای خزر در خطر است و بنده برای آینده این دریا احساس خطر می‌کنم. متاسفانه برخورد خوبی با دریا نشده و دریای خزر تبدیل به یک زباله دانی شده است و بر این باوریم که باید کاری جدی و اساسی در این حوزه صورت گیرد.

گلستان در حالی میزبان سومین اجلاس هم اندیشی دریای خزر است که اولین اجلاس در سال 1388 و در استان گیلان برگزار شده و استان مازندران میزبان دومین اجلاس در سال 1391 بوده است.