کد خبر: ۷۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۲

اشپيگل گزارش داد: سخنراني نتانياهو در کنگره تحريک کننده است

  يک نشريه آلماني با تاکيد بر اينکه هر چقدر به زمان سخنراني نتانياهو در کنگره نزديک تر مي شويم مشاجرات تل آويو-واشنگتن شديدتر مي شود، اين تصميم نتانياهو را اقدامي تحريک کننده دانست که مناسبات دو کشور را به نقطه عميق جديدي خواهد رساند.

هفته نامه "اشپيگل" در مطلبي نوشت: بنيامين نتانياهو و باراک اوباما نمي توانند با هم (خوب) باشند. اگر نخست وزير اسرائيل هفته آينده به آمريکا سفر کند خطر يک رويارويي جديد به وجود مي آيد و وي دموکرات ها را از خود خواهد رنجاند.

بنيامين نتانياهو هيچ شکي باقي نگذاشته است که ديدار وي در واشنگتن کدام هدف را بايد دنبال کند، وي وظيفه و تعهد دارد همه اقدامات را انجام دهد تا از يک توافق هسته اي با ايران جلوگيري به عمل آورد؛ اين يک اطلاعيه است.

"سوزان رايس" مشاور امنيت ملي رئيس جمهوري آمريکا هم هيچ شکي را در اين باره باقي نگذاشته است که باراک اوباما از اين ديدار چه برداشتي مي کند: سخنراني برنامه ريزي شده نخست وزير اسرائيل در کنگره آمريکا نه تنها مايه تاسف بوده بلکه براي مناسبات دو جانبه مخرب است. اين هم يک اطلاعيه است. دولت آمريکا نارضايتي خود از اقدامي را به ندرت واضح تر از اين مي توانست آشکار کند. پس قضيه چيست؟

اشپيگل در ادامه نوشت: روز سه شنبه آينده نتانياهو به دعوت "جان بينر" رئيس جمهوريخواه مجلس نمايندگان آمريکا در کنگره سخنراني مي کند. بينر مشترکا با سفير اسرائيل در واشنگتن ترتيب چنين برنامه اي را داده است.

اول اينکه اين تصميم نه از طرف جان بينر و نه از طرف نتانياهو به اوباما اطلاع رساني نشد، اگر چه تصميم گيري درباره سفر يک مسئول عالي رتبه خارجي در حيطه مسئوليت رئيس جمهوري آمريکا است. چنين اقدامي نه تنها يک بي توجهي به اين پروتکل است، بلکه نقض روح قانون اساسي ايالات متحده است.

دوم اينکه نتانياهو در مبارزات انتخاباتي قرار دارد و در ماه مارس انتخابات در اين کشور برگزار مي شود. پس نخست وزير اسرائيل در واشنگتن يک سخنراني انتخاباتي را ايراد مي کند. وي مي خواهد مذاکرات هسته اي به زعم خود نادرست با ايران را محکوم کرده و از تحريم هاي شديدتر عليه تهران حمايت کند.

نتانياهو روز گذشته سخنراني خود در کنگره آمريکا را يک مسئله امنيت ملي توصيف کرده و اظهار داشت که گروه مذاکره کننده غربي ظاهرا اين هدف خود براي جلوگيري از دستيابي ايران به تسليحات اتمي را کنار گذاشته اند. به اعتقاد نتانياهو ظاهرا اين مسئله پذيرفته شده که تهران مرحله به مرحله و در طول چند سال شايستگي براي توليد مواد مورد نياز براي سلاح هاي هسته اي را به دست آورد. پس وي گزينه ديگري غير از اينکه به آمريکا سفر کند ندارد.

نتانياهو اين بازي را شروع کرده تا يک توافق احتمالي با تهران را به صورت موقت محدود کند. گروه 5+1 ظاهرا آماده اند به ايران اجازه غني سازي اورانيوم تنها به صورت محدود و تحت نظارت هاي دائمي بين المللي را بدهند. اسرائيل به اين تصميمات مشکوک است.

وزير امور خارجه آمريکا روز گذشته روي قضاوت هاي نخست وزير اسرائيل واکنش نشان داده و درباره آن ابراز شک و ترديد کرد. هر چقدر به زمان سخنراني نتانياهو در کنگره آمريکا نزديک تر مي شويم به همان اندازه رويارويي ها و مشاجرات شديد تر مي شود.

اطرافيان و طرفداران اوباما اعلام کرده اند که هيچ ديداري با نخست وزير رژيم صهيونيستي وجود نخواهد داشت. معاون رئيس جمهوري آمريکا زمان اين سخنراني در شهر حاضر نيست و جان کري نيز درست در همين زمان در سوئيس با ايران مذاکره مي کند. بسياري از نمايندگان دموکرات کنگره نيز اعلام کرده اند که در اين جلسه سخنراني حاضر نخواهد شد.

مجله آمريکايي آتلانتيک اين گونه تحليل کرده است که نتانياهو يکي از بدترين تصميمات خود را که مي توانست بگيرد گرفته است . خوب است که وي ايران را مورد حمله قرار ندهد، اما وي تصميم گرفته است که مناسبات خود با اوباما را تخريب کند.

اشپيگل در ادامه نوشت: مناسبات نتانياهو با اوباما همواره بد بوده است و هفته آينده به يک نقطه عميق جديد خواهد رسيد و اين دو به بهترين دشمنان تبديل خواهند شد. اين دو سياستمدار در سال 2009 مسئوليت خود را بر عهده گرفتند و اوباما با هيچ مسئول ديگري به اندازه نتانياهو اين دوره طولاني را نگذرانده و ساعت هاي طولاني با وي تلفني صحبت نکرده است. به ندرت آن ها درباره مسائل با يکديگر توافق داشتند چه درباره مسئله شهرک سازي هاي اسرائيل و چه برنامه اتمي ايران.

نويسنده در ادامه با اشاره به اينکه اسرائيل همواره از حمايت هاي بالاي آمريکا برخوردار بوده است نوشت: اما نتانياهو در اين اختلافات خود با اوباما حالا دقيقا به اين همکاري هاي سنتي آسيب مي رساند.

نخست وزير اسرائيل در مبارزات انتخاباتي رياست جمهوري 2012 آشکارا از رقيب اوباما ميت رامني حمايت کرد و حالا هم سعي مي کند از طريق کنگره آمريکا از پيشبرد سياست هاي اوباما در قبال ايران جلوگيري کند. حدود دو هفته پيش هم واشنگتن تصميم گرفت در آِينده اطلاعات محرمانه کم تري را درباره مذاکرات اتمي ايران در اختيار اسرائيل قرار دهد.

اين بدين مفهوم است که نتانياهو نه به خود و نه به امنيت کشورش خدمتي نمي کند. آمريکا اخيرا در موضع قدرتمندتري قرار دارد و اوباما هنوز دو سال ديگر در مسئوليت رياست جمهوري خواهد بود.
روزنامه جروزالم پست در اين باره مي نويسد با ارزش ترين و مهم ترين دارايي استراتژِيک اسرائيل همواره مناسبات خاص آن با آمريکا بوده است و بنابراين نتانياهو بازي خطرناکي را به راه انداخته است.

*تسنيم