کد خبر: ۷۶۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۰

موگرینی: دستیابی به توافق هسته‌ای موجب تقویت روابط با تهران می‌شود


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ایران و گروه 1+5 به دستیابی به یک توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج شنبه در گفت‌و‌گو با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از نزدیک شدن ایران و گروه 1+5 به یک توافق هسته‌ای پس از بیش از یک دهه دیپلماسی خبر داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از طریق حضور هلگا اشمید معاونش ارتباط نزدیکی با مذاکرات هسته‌ای داشته است از ارائه جزئیات درباره این مذاکرات سرباز زد و تنها به گفتن این نکته اکتفا کرد که ما در حال نزدیک شدن به توافق هسته‌ای هستیم.

موگرینی افزود: دستیابی به یک توافق می‌تواند روابط بین تهران و اتحادیه اروپا که از سال 2012 به دلیل تحریم‌هایی که علیه بازار نفت ایران اعمال شده کمتر شده است را تقویت کند.

وی تصریح کرد: یک توافق هسته‌ای موجب افزایش روابط دو جانبه و بازشدن مسیر یک رابطه دیپلماتیک عادی می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد: یک توافق هسته‌ای می تواند اجازه ظهور یک چارچوب منطقه‌ای را بدهد که به مبارزه با بحران‌های کنونی منطقه خاورمیانه کمک خواهد کرد.

وی در این باره گفت: با توجه به بحران‌های زیادی که در خاورمیانه وجود دارد و مذاکرات هسته‌ای با ایران ما تلاش می‌کنیم تا ازاین فرصت برای شکل دهی یک چارچوب منطقه‌ای متفاوت در خاورمیانه استفاده کنیم. این کار می تواند بازی را برای امنیت ما و ثبات در منطقه ما تغییر دهد.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال ایران و گروه 1+5 که بیش از یک سال است برای دستیابی به یک توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی لغو تحریم‌ها علیه این کشور تلاش می‌کنند تا پایان ماه ژوئن سال 2015 فرصت دارند تا به راه حلی جامع در این خصوص برسند.

این در حالی است که ایران همواره تاکید می‌کند برنامه هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد.
*ایسنا