کد خبر: ۷۶۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۶۰

راهکار فرار از زورگيري

با وارد کردن شماره رمز به شکل برعکس، دستگاه خود پردازد رقم درخواستي را پرداخت مي‌کند اما پس از آن کارت بلوکه مي‌شود.
  برات قنبري درباره نگراني‌هايي که همواره در زمينه هک شدن حسابهاي بانکي کاربران وجود دارد اظهار کرد: شبکه بانکي بسيار امن است زيرا علاوه بر آن که هر بانک داراي يک شبکه اختصاصي براي خود است، بانک مرکزي نيز يک شبکه کامل دارد و چون همه دسترسيها با احراز هويت صورت مي‌گيرد براين اساس به هيچ عنوان اطلاعات لو نخواهد رفت.

وي ادامه داد:‌ در زمان اجراي هدفمندي يارانه‌ها و پرداخت نقدي به شدت اين بحث مطرح بود که ممکن است اين حجم تراکنش و مراجعه، اجازه دسترسي به حسابهاي افراد را ندهد اما سيستم بانکي ثابت کرد که از توان بالايي برخوردار است.

معاون وزير ارتباطات در ادامه با تاکيد بر اين‌که اطلاعات مربوط به سامانه‌هاي بانکي در چندين بانک اطلاعاتي موازي نگهداري، ثبت و به روزرساني مي‌شود اظهار کرد: شرايط به گونه‌اي پيش‌بيني شده که اگر هر يک از اين فايل‌ها و بانکهاي اطلاعاتي از بين برود يا خدشه‌اي وارد شود، قابليت برگشت‌پذيري آن وجود دارد.

قنبري از زماني ياد کرد که حدود دو ميليون رمز کارتهاي بانکي بانکهاي مختلف از طريق سايتي لو رفته بود اما همچنان شبکه بانکي توانست بدون هيچ مشکلي و بدون هيچ جابه‌جايي در وجه اين مساله را مديريت کند.
به گفته او البته در اين مورد رمزها از طريق يکي از شرکتهاي عرضه کننده خدمات POS به صورت غيرقانوني و عدم رعايت مقرارت مربوطه جمع آوري شده بود و اين گونه نبود که حمله هکرها نسبت به سايت بانک صورت گرفته باشد.

عضو سابق هيات مديره بانک ملي درباره ميزان حملاتي که روزانه در فضاي مجازي نسبت به شبکه‌هاي بانکي صورت مي‌گيرد عنوان کرد: به طور معمول حملات زيادي نسبت به سامانه بانک‌ها صورت مي‌گيرد اما سامانه بانک‌ها به شيوه‌اي طراحي شده که از قدرت و امنيت بالايي برخوردار باشد.

وي ادامه داد: در ميان حملاتي که نسبت به اين سامانه‌ها صورت مي‌گيرد، بيشترين حملات مربوط به خارج کشور مي‌شود که ما اين توان را داريم که در زمان بالا رفتن تعداد اين حملات دسترسي خارجي را محدود کنيم از سوي ديگر مرکز ماهر وظيفه شناسايي حملات را برعهده دارد.
معاون وزير ارتباطات در ادامه صحبت‌هاي خود با تاکيد بر اين‌که شبکه بانکي با داشتن بانک مرکزي به عنوان رگولاتور توانمند از قوانين و مقررات محکمي برخوردار است اظهار کرد: شبکه بانکي يک شبکه شفاف و روشن است و بر همين اساس از سال 1387 که بحث شبکه بانکي يکپارچه مطرح شد حتي زمان واريز يارانه که افزايش تقاضا براي پرداخت و دريافت پول وجود داشت مشکل خاصي ايجاد نشد.

او ادامه داد: اکنون هم يکي از ابزار مبارزه با فساد راه اندازي سامانه‌هاي مختلف بانکي است به عنوان مثال سامانه چکاوک که براي پردازش چکهاي بانکي راه اندازي شده است، به همراه بازنگري در مقررات چک مي توان منشا اثر خوبي باشد اول اينکه با حذف حواله‌کرد از چک مشکلات پولشويي و عدم امکان پيگيري گردش چک بين افراد مختلف کم شده و يقينا روي کاهش مقدار پرونده‌هاي قضايي اثر مثبت مي گذارد. دوم با ارسال لاشه چک به آدرس افراد اصالت هويت مکاني صادرکننده چک مشخص مي شود و بانکها مجبور نمي‌شوند تا 10 سال لاشه‌هاي چک را نگهداري کنند و از تحرير چک اطلاعات قابل بازيابي است.

قنبري گفت: يکي از مهمترين فاکتورها در نظام بانکي اطمينان و اعتماد مردم به بانک است که به آرامش مردم و بازار منجر مي‌شود. يادم مي‌آيد در آغاز اجراي هدفمندي يارانه‌ها مجبور بوديم پول را به حساب افراد واريز و به همان ميزان مسدود کنيم تا بعد از آغاز دستور اجرا از حساب‌ها رفع مسدودي شود. در آن زمان بسياري از مردم دغدغه اين را داشتند که بدانند آيا يارانه آنها واريز شده يا خير؛ بر همين اساس در روزهاي اول واريز يارانه‌ها، مراجعه زيادي به دستگاه‌هاي عابر بانک داشتيم اما شبکه بانکي بدون کوچکترين مشکلي خيلي سريع اطلاعات 17 ميليون خانوار را در کوتاه‌ترين زمان ممکن کرده به روز و بهترين امکان استفاده ممکن را براي کاربران ايجاد کرد و اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها براي نظام بانکي و توان فني و الکترونيکي آنها مهر تاييد زد.

عضو سابق هيات مديره بانک ملي يادآور شد: سهم فاوا در هزينه‌هاي بانکي و سرمايه گذاري بيش از 7 تا 7.5 درصد است اما اين رقم در ايران حدود 2.5 درصد است که اين رقم همچنان جاي رشد دارد و سرمايه‌گذاري در اين زمينه هم براي بانکها سودآور است و هم براي مردم؛ به عنوان مثال قبل از تغييرات نظام نوين بانکي و نظام پرداخت جديد هزينه هر مراجعه به بانک حدود 1000 تومان بود در صورتي که با روش‌هاي عدم حضوري مثل تلفن بانک يا دستگاه‌هاي خودپرداز و ساير درگاهها اين عدد به يک دهم يعني 100 تومان کاهش يافت و در صورت پياده سازي کامل نظام الکترونيکي بازم هم تا پنج برابر امکان کاهش وجود دارد.

معاون وزير ارتباطات در بخش ديگري از صحبتهاي خود در پاسخ به اين سوال که گاهي شنيده مي شود هنگام حمله سارقان اگر افراد شماره کارت بانکي خود را به طور برعکس وارد کنند، امکان برداشت وجه از کارت آنها ميسر نمي‌شود، توضيح داد: اين موضوع درست است اما اين سيستم به آن شکل است که در اين شرايط با وارد کردن شماره رمز به شکل برعکس، دستگاه خود پردازد رقم درخواستي را پرداخت مي‌کند اما پس از آن کارت بلوکه مي‌شود.

قنبري ادامه داد: اگر قرار بر اين باشد که دستگاه مبلغي را پرداخت نکند، ممکن است جان افراد در معرض خطر قرار گيرد اما اين گونه مي‌توان با پرداخت مبلغي معادل 200 هزار تومان جلوي اين مشکل را گرفت اما از سوي ديگر دستگاه‌هاي ATM تماما به دوربين مجهز شده‌اند و در همان لحظه عکس فردي که پول را دريافت مي‌کند، ثبت مي‌شود و بعدها امکان پيگيري اين موضوع وجود دارد.

وي درباره برداشت اينترنتي وجه از کارت ديگران نيز عنوان کرد:‌ اگر در اين زمينه کلاهبرداري خاصي صورت بگيرد، از طريق IP فردي که به طور اينترنتي وجه را برداشت کرده، امکان پيگيري موضوع وجود دارد.
معاون وزير ارتباطات همچنين عنوان کرد: حتي شبکه بانکي اين قدرت را دارد که اگر فردي در يک ساعت در شهري مبلغي را از طريق کارت بانکي خود دريافت مي‌کند اما با فاصله زماني کم همان کارت در شهر ديگري مورد استفاده قرار بگيرد، کارت را بلوکه کند چرا که ممکن است دزدي و يا کلاهبرداري صورت گرفته باشد، اين امکان وجود دارد فردي به طور مثال ظرف مدت نيم ساعت در دو شهر متفاوت به دستگاه عابربانک مراجعه کند و ضمن اطلاع به صاحب حساب اقدامات پيشگيرانه را بعمل آورد.

قنبري در پايان عنوان کرد: مسلما بر اساس تقاضاي مشتريان امکان ارائه خدمات متنوع وجود دارد در اين رابطه بحث‌هاي زيادي وجود دارد که انشاءالله در فرصت مستقل و مناسب طرح موضوع خواهد شد.
*نود آي سي تي