کد خبر: ۷۶۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۹

شرمن: تحريم‌هاي ايران درباره تروريسم و حقوق بشر به قوت خود باقي مي‌مانند

تسنيم/ معاون وزير خارجه آمريکا با اشاره به اينکه در مذاکرات هسته‌اي تنها درباره برنامه هسته‌اي ايران گفتگو مي‌شود تأکيد کرد که تحريم‌هاي ضد ايراني درباره تروريسم و حقوق بشر به قوت خود باقي خواهند ماند.

وندي شرمن، معاون وزير خارجه آمريکا و مذاکره کننده ارشد کشور، که در مؤسسه کارنگي، يک انديشکده آمريکايي، درباره سياست خارجي آمريکا در قبال آسياي شمال شرقي سخن مي‌گويد در پايان اظهارات خود به سؤالات حاضران پاسخ داد. شرمن در پاسخ به سؤالي درباره مذاکرات هسته‌اي بين ايران و گروه 1+5 گفت: "هر گونه توافقي تضمين خواهد کرد که ايران به سلاح هسته‌اي دست نخواهد يافت و اينکه تمام مسيرهاي به سمت مواد شکافتي لازم براي سلاح هسته‌اي مسدود خواهند شد. اين معياري است که ما براي دستيابي به يک توافق خوب و پايا در نظر خواهيم گرفت." وي در ادامه تأکيد کرد که دستيابي به اين توافق خوب بسيار پيچيده و سخت خواهد بود.

شرمن در ادامه در پاسخ به سؤالي درباره تبعات احتمالي يک توافق هسته‌اي براي نقش تهران در منطقه تأکيد کرد که "هيچ معامله بزرگي با ايران" در کار نيست، "مذاکرات درباره برنامه هسته‌اي هستند، ما کاملا درباره آنچه که در منطقه رخ مي‌دهد آگاه هستيم، تمام تحريم‌هاي ما درباره تروريسم و حقوق بشر و نگراني‌ها ما درباره ثبات منطقه به قوت خود باقي هستند و متأسفانه براي مدتي بسيار طولاني باقي خواهند ماند. ما درباره امنيت و ثبات منطقه بسيار نگران هستيم، به همين دليل کري هفته آينده به عربستان سفر خواهد کرد تا با ملک سلمان ديدار کند و من در روز جمعه به وي خواهم پيوست تا با اعضاي شوراي همکاري خليج فارس در لندن ديدار کنيم، به همين دليل است که در مشورت مداوم با اسرائيل هستيم، به همين دليل است که وزير [خارجه] در گفتگوي مداوم با اردن و رهبران لبنان است."

وي در ادامه افزود: "اما تنها به اين دليل که ايران سعي در متوقف کردن داعش دارد و ما نيز همين سعي را داريم، به اين معنا نيست که فعاليت‌هاي‌مان را با يکديگر هماهنگ مي‌کنيم. ما به خوبي و وضوح مي‌دانيم که ايران در منطقه چه مي‌کند و مذاکرات هسته‌اي تنها درباره مذاکرات هسته‌اي است."