کد خبر: ۷۶۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۷۷

هدف داعش از نابودی کتاب و آثار باستانی چیست؟

از نظر کارشناس فرانسوی گروه داعش آثار تقلبی را در موصل منهدم کرده است تا اتهام قاچاق آثار باستانی را از خود رفع کند.

از نظر کارشناس فرانسوی گروه داعش آثار تقلبی را در موصل منهدم کرده است تا اتهام قاچاق آثار باستانی را از خود رفع کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: موصل دومین شهر بزرگ عراق از تابستان سال پیش در کنترل افراط گرایان جهادی دولت اسلامی قرار دارد. نیروهای این گروه به دو کتابخانه بزرگ شهر و از جمله موزه موصل حمله کرده و آثار موجود در آن را نابود نمودند. میزان خسارت وارده غیر قابل ارزیابی اعلام شده است.

مجری از وصیم نصر کارشناس مسایل بین المللی پرسید: چرا این افراط گرایان کتاب ها و آثار باستانی را نابود می کنند؟ نصر پاسخ داد: از نظر گروه دولت اسلامی این کتاب ها و آثار باستانی مغایر با ایدئولوژی آنها است. چرا که کتاب ها و آثار باستانی، صلیب بر فراز کلیساها و حتی آرامگاه های مسلمانان، از نظر آن ها و برداشت های افراط گرایانه شان از اسلام با وحدانیت خداوند مغایرت دارد. به همین دلیل آن ها آثار باستانی را ویران می کنند. من از یکی از این افراط گرایان پرسیدم: چرا آثار باستانی بر جای مانده از دوران اسلام را نابود می کنید! وی گفت، باستان شناسان این آثار شیطانی را از زیر زمین بیرون آورده اند.

مجری پرسید: گروه داعش در تصاویری تبلیغاتی نابودی این آثار باستانی را به نمایش گذاشته اند. پیام آن ها در انتشار این تصاویر چیست؟ نصر پاسخ داد: این تصاویر حامل دو پیام هستند. اول آن که ثابت کنند که طرفدار اسلامی سختگیرانه هستند و دیگر آن که اتهام قاچاق آثار باستانی را که از سوی برخی مطرح شده است، رد کنند و بگویند که آثاری که برخی از آن ها غیر قابل ارزش گذاری است و برخی میلیارد ها دلار ارزش دارد را به خاطر ایدئولوژی شان نابود می کنند. اما جالب است که با نگاهی دقیق به این تصاویر می توان فهمید که بسیاری از این آثار تقلبی هستند.