کد خبر: ۷۶۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۲۶

تشخيص نشانه‌هاي مرغوبيت شکلات، عسل و روغن زيتون

 بخش عمده تخلفاتي که در صنايع غذايي انجام مي‌شود، به‌وسيله مردم قابل‌ مشاهده و شناسايي نيست و حتما ‌بايد آزمايشگاه‌هاي حرفه‌اي سازمان غذا و دارو آن‌ها را رصد کنند، اما چند راه ساده وجود دارد که اگر هنگام خريد به آن‌ها توجه کنيد، تا حدود مي‌توانيد محصول سالم را تشخيص دهيد.

شکلات، عسل و روغن زيتون ۳ محصول پر مصرفي است که شبهات زيادي براي تشخيص سلامت آن‌ها وجود دارد:

شکلات: شکلات مرغوب از کره کاکائو و پودر کاکائو درست مي‌شود. گاهي برخي از توليد‌کنندگان به جاي کره کاکائو که گرانقيمت است، از روغن‌هاي گياهي جايگزين استفاده مي‌کنند و روي بسته‌بندي محصولشان درج مي‌کنند. اين کار تخلف نيست چون توليد‌کننده يک محصول با کيفيت پايين‌تر و باقيمت ارزان‌تر توليد کرده و مصرف‌کننده مي‌تواند آگاهانه آن را انتخاب کند؛ اما اگر توليدکننده روي محصول خود ننويسد که از کره کاکائو استفاده کرده، تخلف است. معمولا به شکلات‌هاي قنادي کره کاکائو نمي‌زنند.

در تخلف بعدي از پودر کاکائو کمتر و به جاي آن از شکر فراوان استفاده مي‌کنند، بايد دقت داشته باشيد شکلات‌هاي باز عموما کره کاکائو ندارند و شکر فراواني در آن‌ها به کار رفته است. راه تشخيص اين است که شکلات مرغوب در دهان بلافاصله آب مي‌شود چون کره کاکائو در دماي ۳۷ درجه ذوب مي‌شود. در حالي که تصور عامه مردم اين است که شکلات مرغوب بايد سفت باشد و زود آب نشود.

بسياري از شکلات‌هاي نامرغوب در آفتاب نيز آب نمي‌شود. از طرف ديگر، رنگ شکلات تقلبي کدر است ولي شکلات سالم براق است و چون شکر زيادي ندارد، بايد ته مزه تلخي داشته باشد.
روغن زيتون: چون روغن زيتون روغن گراني است، ممکن است آن را با روغن‌هاي ديگر مخلوط کنند. روغن زيتون خوب بايد رنگ سبز زيتوني داشته باشد، بوي زيتون بدهد و هنگام خوردن ته گلو را کمي بسوزاند.

عسل: تقلب در توليد عسل زياد است، براي توليد عسل خوب زنبور بايد شيره گياه را استفاده کند و در معده‌اش با آنزيم ‌ترکيب و عسل درست ‌شود. يکي از تخلفات رايج در توليد عسل، ريختن شکر جلوي کندو است. گاهي نيز ديده شده از نشاسته سيب‌زميني استفاده مي‌کنند. البته روش‌هايي که براي تشخيص عسل خوب بيان مي‌شود، معمولا علمي نيستند و تنها روش شناسايي عسل طبيعي اين است که به دليل وجود اسيد فورميک، هنگام خوردن ته گلو را بسوزاند. (دکتر آراسب دباغ‌مقدم-متخصص بهداشت مواد غذايي)
*جام جم