کد خبر: ۷۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۵

حسگرهای تازه پلیس‌ که پشت دیوارها را می‌بیند


مأموران پلیس امروزی برای شناسایی مجرمان و دستگیر کردن آنها کمتر به اطلاعات به دست آمده از تحلیل اثر انگشت، تحقیقات محلی، بررسی سوابق جنایی و... بسنده می‌کنند و با استفاده از فناوری‌های هوشمند و پیشرفته، سرعت بررسی پرونده‌های جنایی را بالا برده و نتایج دقیق‌تری به دست می‌آورند. از دوربین‌های هوشمند مداربسته گرفته تا سیستم‌های رایانه‌ای یکپارچه حاوی اطلاعات مجرمان جهانی در پرونده‌های پلیسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی سلاح‌ها و ابزارهایی که تا مدتی قبل در میدان‌های نبرد استفاده می‌شد، این روزها در قالب دستیار پلیس شهری به کار می‌رود. هر کدام از این فناوری‌ها کاربرد منحصر به‌فرد خود را دارند و در عملیات‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش ایران، اما در تازه‌ترین اخبار گفته شده است که مأموران پلیس امریکا فناوری ویژه‌ای در اختیار گرفته‌اند که به کمک آن می‌توانند پشت دیوار را ببینند و بدون وارد شدن به مکان مورد نظر، متوجه شوند که چند نفر در آن حضور دارند.

 مشاهده پشت دیوار

روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» در تازه‌ترین گزارش خود توضیح داد که طی سه سال گذشته سازمان پلیس فدرال امریکا(FBI) و مرکز فرماندهان نظامی این کشور در یک طرح محرمانه دستگاهی را مورد استفاده قرار دادند که به کمک آن امکان مشاهده پشت دیوار و داخل ساختمان‌ها فراهم می‌شد و به این صورت در هنگام تعقیب و گریز نیازی به ورود و بررسی همه نقاط ساختمان نبود. اما این فناوری که Range-R نام دارد هم‌اکنون به صورت علنی در اختیار 50 آژانس امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده قرار گرفته است تا امکان شناسایی مجرمان آسان‌تر شود، البته شرکت Communications L-3 سازنده این فناوری ادعا می‌کند که محصول ویژه خود را به گونه‌ای طراحی کرده است تا حریم شخصی مردم به خطر نیفتد و در صورت وجود فرد یا افرادی در هر ساختمان، دستگاه کوچک و قابل‌حمل نمی‌تواند هیچ گونه عکسی از فضای داخلی بگیرد و تنها پس از انجام تحلیل‌های لازم، اطلاعات مربوطه را با روشن کردن یک چراغ نمایان می‌کند.

مرکز L-3 تصویر ویدیویی ویژه‌ای منتشر کرده است که در آن نشان داده می‌شود یک مأمور پلیس با در اختیار داشتن دستگاهی که کمی بزرگتر از یک گوشی هوشمند است پشت دیوار قرار می‌گیرد و پس از چند ثانیه، نمایشگر دیجیتالی دستگاه موقعیت افرادی که در ساختمان حضور دارند را به صورت کاملاً دقیق نشان می‌دهد سپس افراد حاضر در خانه شروع به حرکت می‌کنند و به دنبال آن نقطه‌های روشن روی نمایشگر که نشان دهنده موقعیت افراد است نیز به حرکت درمی‌آیند.

مرکز تولید فناوری هوشمند Range-R توضیح داده است که محصول جدید آنها می‌تواند امواج خود را از انواع دیوارها با ضخامت‌های مختلف عبور دهد و کاربر برای استفاده از آن تنها چند دکمه ساده را فشار می‌دهد تا رادار هوشمند پالس‌های ویژه را از دیوار عبور دهد و هر شخصی که داخل ساختمان قرار دارد را شناسایی کند. این دستگاه در هر نقطه که قرار بگیرد با زاویه 160 درجه اطراف خود را بررسی می‌کند و تا فاصله 50 پایی مأموران پلیس را از وجود انسان باخبر می‌سازد. این فناوری می‌تواند در انواع ساختمان‌های مدرن یا سنتی نفوذ کند. مدل‌های مختلف سقف و طبقات از جمله بتن‌های مقاوم، آجر، چوب، شیشه‌های نشکن، خاک و... نمی‌توانند جلوی ارسال امواج Range-R را بگیرند. این امواج برای عبور از موانع پیش‌رو نیاز به هیچ گونه عامل رسانا یا نیمه‌رسانا ندارد و به عبارت دیگر، سیگنال‌های ارسال شده از سوی رادار Range-R بدون نیاز به فلزات هم می‌توانند خود را به پشت دیوار برسانند. هر دستگاه Range-R با قیمت 6 هزار دلار به پلیس فدرال امریکا فروخته می‌شود و به همین خاطر استفاده از آن در دیگر نقاط جهان هم ممکن خواهد بود.

 ابزار نفوذی

این دستگاه کوچک و قابل‌حمل پردازنده هوشمندی را در خود جا داده است که به کمک آن سیگنال‌ها ارسال می‌شوند. دستگاه Range-R که حدود 600 گرم وزن دارد نیروی مورد نیاز خود را به کمک چهار باتری AA تأمین می‌کند و رادار داخلی آن می‌تواند امواج را از هر مانعی عبور دهد. حسگرهای دستگاه به قدری دقیق هستند که از روی تنفس می‌توانند محل اختفای هر فرد را تشخیص دهند و البته نحوه تنفس انسان و حیوانات را از یکدیگر متمایز ‌کنند.

این طور که اسناد موجود نشان می‌دهند، نخستین سناریوی تعریف شده برای این فناوری مربوط به عملیات‌های امداد و نجات می‌شد تا شناسایی افرادی که زیر آوار ناشی از بلایای طبیعی گرفتار شده‌اند آسان شود. اما پس از گذشت مدتی دولت امریکا این فناوری را در مبارزه با گروه‌های تروریستی افغانستان و عراق مورد استفاده قرار داد و پس از آن مجوز به‌کارگیری رادار مجهز به حسگرهای حرکتی در عملیات‌های شهری صادر شد. روزنامه «یواس‌اِی تودی» در توضیحات خود نوشته است که آژانس‌های امنیتی امریکا از سال 2012 استفاده از این فناوری را آغاز کردند و مرکز فرماندهان نظامی این کشور در نخستین مرحله 180 هزار دلار سرمایه‌گذاری کرد تا به تعداد کافی Range-R در اختیار بگیرد. اما هیچ یک از این مراکز خبر مربوط به فعالیت‌های خود در این زمینه را به صورت عمومی منتشر نکردند و نحوه عملکرد فناوری جدید توضیح داده نشد.
البته، در سال 2001 میلادی دادگاه عالی امریکا با تصویب قانون جدید خود اعلام کرد که هیچ یک از مأموران پلیس حق ندارند بدون در اختیار داشتن مجوزهای لازم، در عملیات‌های خود از دوربین‌های حرارتی استفاده کنند. این قانون به گونه‌ای بود که استفاده از سیستم‌های مبتنی بر رادار که در آینده توسعه می‌یابند را هم اعلام کرد تا پلیس تنها در شرایط لازم و با گرفتن مجوزهای ویژه از این قبیل فناوری‌ها بهره ببرد.

 ورود به حریم شخصی

با این تفاسیر، بسیاری از کارشناسان بر این مسأله تأکید دارند که دستگاه جدید حریم شخصی مردم را زیرپا می‌گذارد و هرچند که ماهیت آنها را پشت دیوار نشان نمی‌دهد، باز هم ممکن است افراد تمایل نداشته باشند موقعیت‌شان داخل فضای خصوصی و شخصی توسط مأموران پلیس مشخص شود. در حالت تئوری باید گفت هیچ قانونی تاکنون به تصویب نرسیده است که استفاده از دستگاه‌های هوشمند برای مشاهده پشت دیوار را ممنوع اعلام کند یا به‌کارگیری آن را بدون مشکل بخواند.

مقامات بلندپایه امریکا بر این باورند که اطلاعات به‌دست آمده از این دستگاه برای تأمین امنیت پلیس بسیار حیاتی به نظر می‌رسد و در شرایطی که مأموران مجبورند وارد یک ساختمان ناشناخته شوند یا گروگان‌ها را نجات دهند، به کمک آن می‌توانند عملیات خود را با موفقیت پیش ببرند. اما منتقدان بر این باورند که دلیل مذکور نمی‌تواند مشکلات ناشی از ورود به حریم شخصی افراد را برطرف کند.

«کریستفر سوگویان» مدیر انجمن جامعه آزاد امریکا در این خصوص می‌گوید: «این مسأله که مأموران دولتی بتوانند با ارسال سیگنال افراد پشت دیوار را شناسایی کنند در ابتدا جالب به نظر می‌رسد. اما توجه داشته باشید که پلیس با این کار بدون آنکه از شما اجازه بگیرد وارد منزل شخصی‌تان می‌شود و این کار می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. فناوری‌هایی که به پلیس امکان می‌دهند بدون اطلاع افراد داخل منزل آنها را بررسی کند، از جمله ابزارهایی هستند که دولت امریکا آنها را به کار گرفته است و هیچ قانونی برای جلوگیری از این اتفاق وجود ندارد».
بدیهی است که نیروهای پلیس به منظور افزایش هرچه بیشتر امنیت جامعه آخرین فناوری‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند و همواره تلاش می‌کنند خود را به‌روز نگه دارند. در ادارات پلیس سراسر جهان مرکز ویژه فناوری وظیفه این به‌روزرسانی را برعهده می‌گیرد و آخرین دستاوردهای کاربردی را متناسب با نیاز خود معرفی می‌کند. اما به نظر شما این مسأله تا چه اندازه می‌تواند تأییدی بر استفاده از دستگاه‌هایی برای مشاهده پشت دیوار باشد و حفظ حریم شخصی مردم نیز در آن لحاظ شود.