کد خبر: ۷۶۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۶۱

درگيري نيروهاي سعودي با يک زن به خاطر چشمهايش

  فعالان سعودي، درگيري اعضاي کميتۀ موسوم به امر به معروف سعودي با يک زن سالخورده را که براي مجبور کردن او به پوشاندن چشمانش صورت گرفت، محکوم کردند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، کاربران تويتر، فيلم و تصاويري از پيرزني منتشر کردند که در گوشه اي از بازارهاي شهر "الحائل" براي کسب روزي بر روي زمين بساط پهن کرده بود. مأموران مزاحم اين زن شدند و با اين که وي عبا بر سر دارد و محجب است، او را با توسل به زور وادار کردند چشمان خود را نيز بپوشاند.

کاربران تويتر در اعتراض به اين حرکت خشونت بار هشتگي ايجاد کردند و به بازنشر عکس هاي اين ماجرا پرداختند که اين هشتگ بيش از هفتاد هزار بار بازنشر شد.

برخي از دختران و زنان عربستاني نيز در حرکتي نمادين، عکسي از چشم هاي خود را منتشر و به اين شيوه با زن فروشنده اعلام همبستگي کردند و هشتگي تحت عنوان "من هم آن زن فروشنده هستم"، ايجاد کردند.

"رنا آل هيف" وبلاگ نويس عربستاني در اعتراض به اين اقدام کميته موسوم به امر به معروف و نهي از منکر نوشت: چرا با پيرزني که در تلاش براي کسب روزي است، چنين رفتاري مي کنيد؟ چه اشکالي دارد که چشمانش بيرون باشد؟

"ماجد التريباني" نيز پس از بازنشر هشتگِ مربوط به زن فروشنده، تاکيد کرد: اين اقدام، همه ملت عربستان را آزرده خاطر کرد. از يک سو، زني است که جاي امني براي کار ندارد و از سوي ديگر، مبلغي مذهبي که با اين زن به خاطر ظاهر و حجابش با او مي جنگد.

"عبداللطيف آل شيخ" نيز نوشت: دردناک اين است که جهالت در امور ديني از سوي کساني صادر مي شود که مامورِ تشکيلاتي ديني هستند.. به اين ترتيب، چه انتظاري از ديگر نادانان مي توان داشت.

کاربران تويتر، اين اقدام کميتۀ امر به معروف و نهي از منکر را مغاير با آزادي زنان دانستند.
"اريج بنت عبدالعزيز" با انتشار عکسي از چشمان خود، جهت همبستگي با فروشنده بازار الحائل، نوشت: چشم هايم مايۀ ننگ من نيستند، و ديده شدنِ آن ها آسيبي به من نمي زند.

کميتۀ موسوم به امر به معروف و نهي از منکر سعودي، از معروف ترين نهادهاي نقض حقوق اديان و مذاهب به شمار مي رود که به صورت ويژه يد طولايي در تعرض به شيعيان و زائران بارگاه هاي ائمه در بقيع دارد.

خودسري هاي اين کميته، دردسرهاي زيادي در عرصه داخلي و بين المللي براي دولت عربستان داشته است.

*العالم