کد خبر: ۷۶۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۷۰

ابتکار جدید تندروهای کنگره علیه توافق هسته ای با ایران / ممنوعیت کاهش تحریم ها در 60 روز اول توافق!

کاخ سفید قول داده است چنین لایحه ای را وتو کند، و اعلام کرده است اگر ایران فکر کند آمریکا نمی تواند به تعهدش در کاهش تحریم ها عمل کند، به مذاکرات لطمه خواهد زد.
المانیتور نوشت: لایحه ای که عصر دیروز در کنگره ‌آمریکا معرفی شد، کنگره را قادر می سازد به معامله هسته ای ایران رای بدهد اما آن را به این رای گیری ملزم نمی سازد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، لایحه باب کورکر نماینده تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، بر اساس نسخه ای از آن که در اختیار المانیتور قرار گرفته است،‌ سازوکاری را برای رای مثبت یا منفی فراهم می کند،‌اما در صورتی که کنگره اقدام نکند، اجازه می دهد کاهش تحریم ها مسیر خود را بپیماید. این لایحه همچنین هر گونه کاهش جدید در تحریم ها را فراتر از آنچه در طرح مشترک اقدام توافق شده است، به مدت شصت روز که کنگره سرگرم بررسی این معامله است، ممنوع می کند.

کاخ سفید قول داده است چنین لایحه ای را وتو کند، و اعلام کرده است اگر ایران فکر کند آمریکا نمی تواند به تعهدش در کاهش تحریم ها عمل کند، به مذاکرات لطمه خواهد زد.

علاوه بر این، این لایحه باراک اوباما را ملزم می سازد گواهی دهد هر معامله ای که او با ایران منعقد کند، فقط اجازه می دهد فعالیت های هسته ای ادامه داشته باشد که مغایر با اهداف آمریکا در منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته ای نیست و برای امنیت ملی آمریکا «تهدید» به شمار نمی رود. این لایحه همچنین رئیس جمهور را ملزم می سازد هر شش ماه یکبار، درباره وضعیت برنامه هسته ای ایران و پایبندی این کشور به توافق نهایی، به کنگره گزارش دهد.

رئیس جمهور هر سه ماه یکبار موظف خواهد بود به کنگره گواهی دهد ایران عملا توافق را نقض نکرده است و اقدامی در «پیشبرد عمده برنامه تسلیحات هسته ای خود» به عمل نیاورده است، یا از تروریسم علیه آمریکا، «به صراحت حمایت نکرده یا در این مسیر اقدامی انجام نداده است». این لایحه روندی را ایجاد می کند که چنانچه رئیس جمهور نتواند در اینباره گواهی دهد، بازگشت تحریم ها به وضعیت قبلی، تسریع شود.

منتقدان می گویند بخش هایی از مفاد این لایحه می تواند مذاکرات را از مسیر خود خارج کند.

داریل کیمبال مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات می گوید: «اگر کنگره پیشنهاد کورکر را تایید کند و به امضای رئیس جمهور برسد، موجب مطرح شدن رای مثبت و منفی خواهد شد حتی اگر اینکار در لایحه الزامی نشده باشد.»

این کارشناس همچنین درباره دیگر جوانب این لایحه ابراز نگرانی کرد.

کیمبال گفت: «این لایحه اجرای توافق جامع را به مدت شصت روز یا حتی بیشتر متوقف می کند. این امر اقدامات اساسی ایران برای کاهش ظرفیت خود در تولید و تکثیر تسلیحات هسته ای را به تاخیر می اندازد... علاوه بر این، این لایحه اختیارات اجرایی فعلی رئیس جمهور برای ابطال تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای را در شروع این توافق، با مانع مواجه می کند. صرفا همین بخش از لایحه، امکان از هم گسستن این توافق را ایجاد می کند.»

دفتر کیمبال به درخواست ها برای اظهارنظر دراینباره پاسخ نداده است.

لایحه کورکر یکی از دو تلاش عمده کنگره و منتقدان مذاکرات هسته ای اوباما است.

لایحه دیگر خواستار وضع تحریم های تازه است، اگر تا ماه ژوئیه توافقی حاصل نشود. اما این لایحه معوق مانده است زیرا دموکرات ها تا بیست و چهار مارس که ضرب الاجل دستیابی به توافق چارچوب سیاسی است، از حمایت از این لایحه خودداری می کنند.