کد خبر: ۷۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۴

مقام وزارت بهداشت: برخي داروهاي ماهواره‌ای داراي ترکيبات مخدر است

  مديرحقوقي سازمان غذا و دارو اعلام کرد: برخي دارو هاي تبليغي در ماهواره داراي ترکيبات مخدر است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، عباس ياراحمدي با بيان اينکه بايد بتوانيم با فعاليت هاي فرهنگي مردم را مجاب کنيم که تبليغات داروهاي ماهواره اي، اغواگرايانه است، افزود: نه تنها مصرف کنندگان از ترکيبات داروهاي تبليغ شده در شبکه هاي ماهواره اي بي خبرند بلکه نمي دانند که ترکيبات اين داروها گاهي نوعي مخدر است.

وي تصريح کرد: در برخي پرونده هاي مطروحه در سيستم قضايي که ما در حال پيگيري آنها هستيم، مشاهده مي شود حتي مديران شرکت هاي وارد کننده اين داروها هم از ترکيبات آنها بي خبر بوده اند.

وي خاطرنشان کرد: در اين پيگيري ها حتي با داروهايي مواجه مي شويم که داخل کشور پر شده و پس از الصاق برچسب کشورهاي اروپايي روي جعبه، به فروش مي رسند.

مديرحقوقي سازمان غذا و دارو تاکيد کرد: فرآورده هاي دارويي خارج از شبکه هاي پخش مورد تائيد اين سازمان نيستند.

ياراحمدي در ادامه به تشريح توضيحاتي در خصوص قوانين فرآورده هاي دارويي ماهواره اي و خارج از شبکه هاي مجاز پرداخت و گفت: مطابق آيين نامه ساخت و ورود دارو مصوب سال 68، وارد کننده شخصيت حقيقي و يا حقوقي است که داراي شرايط و مجوز هاي لازم به منظور واردات دارو از وزارت بهداشت بوده يا به موجب قانون چنين مسووليتي به عهده دارد.

وي ادامه داد: مردم مي توانند با کمي توجه به بروشورهاي شرکت هاي توليد کننده دارو، که شماره ثبت، مجوز، محتويات، موارد مصرف و البته عوارض احتمالي را، ممهور به تاييد وزارت بهداشت در خود دارد با تکيه بر علم متخصصين و اطمينان خاطر آنها را مصرف کنند.

مديرحقوقي سازمان غذا و دارو يادآور شد: پروانه ورود يا ساخت دارو ، پروانه اي است که پس از اخذ صلاحيت ساخت يا ورود دارو از کميسيون ساخت و ورود دارو بر اساس قانون مربوط و مقررات امور پزشکي و دارويي و مواد خوردني و آشاميدني و مقررات ناشي از آن توسط وزارت بهداشت، صادر شده و چهار سال اعتبار دارد.

ياراحمدي افزود: اين در حالي است که در هيچ کدام از تبليغات دارويي شبکه هاي ماهواره اي درباره عوارض احتمالي دارو صحبتي نمي شود اتفاقا مي گويند که دارو هاي آنان هيچ عارضه اي ندارد.

وي تاکيد کرد: اين رفتار، اغواگري است زيرا فرد ثالث و بيننده با خود مي گويد وقتي مي توانم دارويي بخرم که عارضه ندارد چرا داروي عارضه دار مصرف کنم.
*ايرنا