کد خبر: ۷۶۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۷

کمبود این ويتامين عامل بروز فشارخون است

  يک متخصص تغذيه گفت: يکي از علل ايجاد فشارخون، کمبود «ويتامين دي» است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، دکتر عبدالرضا نوروزي ، در خصوص رابطه کمبود ويتامين دي با فشارخون، اظهار کرد: يکي از علل ايجاد فشارخون بر اثر کمبود ويتامين دي است به اين صورت که با کاهش ويتامين دي، ميزان کلسيم موجود در بدن نيز کاهش يافته و کلسيم که وظيفه تنظيم فشارخون را دارد، نمي‌تواند به خوبي نقش خود را ايفا کند.

وي افزود: ويتامين دي به عنوان يکي از ويتامين‌هاي سلول‌هاي پوشاننده عروق اصلي بدن هستند که باعث انقباض و انبساط عروق و در نتيجه تنظيم فشارخون مي‌شوند، کمبود ويتامين دي اين انقباضات را مختل کرده و فرد را به بيماري فشارخون مبتلا مي‌کند. ويتامين دي از قوي‌ترين آنتي‌اکسيدان‌ها است. اين ويتامين از جمله ارزان‌ترين ويتامين‌ها است زيرا به راحتي از طريق خورشيد جذب مي‌شود.

نوروزي با اشاره به اينکه کمبود ويتامين دي در کودکي باعث ابتلا به فشارخون در بزرگسالي مي‌شود، ادامه داد: افراد بزرگسال براي تامين ويتامين دي موردنياز بدن خود بايد هفته‌اي به مدت ۴۵ دقيقه و کودکان هفته‌اي به مدت يک ساعت در معرض مستقيم نور خورشيد قرار بگيرند.

وي با اشاره به اينکه افراد بايد براي جذب نور خورشيد به فضاي باز رفته و آفتاب به طور مستقيم به دست‌ها، سينه و پشت گردن آن‌ها برخورد کند، گفت: آفتاب گرفتن از پشت پرده يا شيشه‌هاي رنگي فايده‌اي ندارد و افراد به خصوص در کلان‌شهرها بايد به فکر تامين آفتاب و ويتامين دي مورد نياز بدن خود باشند.
*ايسنا