کد خبر: ۷۶۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۲۳

جزئيات قرارداد جديد ايران و پژو اعلام شد

  مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو از نهايي شدن قرارداد جديد همکاري پژوي فرانسه با ايران خبر داد و گفت: مفاد اين قرارداد، قابل مقايسه با قراردادهاي همکاري پيشين خودروسازان نيست.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، هاشم يکه‌زارع با اشاره به نهايي شدن قرارداد جديد همکاري ايران و پژو، گفت: اين قرارداد نهايي شده و به لحاظ مفاد آن که قابل مقايسه با هيچ يک از قراردادهاي امضا شده در صنعت خودروسازي کشور نيست، مشارکت جوينت ونچر (joint venture) صورت خواهد گرفت و اين خودروساز موظف به صادرات ۳۰ درصد از توليدات مشترک با ايران است.

وي افزود: در قرارداد ذکر شده که اگر طرف خارجي به اين تعهد خود براي صادرات عمل نکند، فروش داخلي آن هم متوقف خواهد شد، بنابراين با عملياتي شدن اين همکاري ميان ايران و فرانسه، جمهوري اسلامي ايران به هاب منطقه‌اي صادرات خودرو تبديل خواهد شد.

يکه‌زارع تصريح کرد: با شريک غير آسيايي خود هم در حال مذاکره هستيم و در آينده نزديک، نام آن را اعلام خواهيم کرد اما به هر حال منتظر مشخص شدن توافقات هسته‌اي هستيم تا قراردادهاي خود را عملياتي کنيم.

وي در ادامه در خصوص آخرين وضعيت توليد خودروي دنا نيز گفت: تاکنون ۶۰۰۰ دستگاه از خودروي دنا را توليد کرده‌ايم و البته تا تحويل ۱۰ هزار دستگاه به مردم متعهد هستيم.

اين مقام مسئول در صنعت خودرو افزود: بازار صادراتي دنا بسيار مطلوب است و صادرات بيش از فروش داخلي براي ايران مقرون به صرفه است اما به هر حال مصرف‌کنندگان بايد انتظارات خود در خصوص قيمت اين خودرو را از شوراي رقابت پيگيري کنند، چرا که خودروهاي مشابه دنا بسيار گران‌قيمت‌تر از نرخي بود که ايران خودرو تقاضا کرده است و بنابراين به نظر مي‌رسد بايد در قيمت‌ تجديدنظر شود تا توليد اين خودرو رونق گيرد.

يکه زارع ادامه داد: هم‌اکنون تويوتا سه تا چهار مدل خودروي «ياريس» دارد که ممکن است هر يک از اين مدل‌ها ۷۰-۶۰ ميليون تومان با هم تفاوت قيمت داشته باشند اما پلت‌فرم آنها يکسان است و ۱۵ نوع خودرو بر روي اين پلت‌فرم توليد مي‌شود.

سرنوشت قيمت خودرو در سال ۹۴

يکه‌زارع با تاکيد بر اينکه قيمت انواع خودرو تا پايان سال ثابت است، گفت: در سال ۹۴ با توجه به مجموعه شرايط مواد اوليه، ‌ حقوق و دستمزد و ساير هزينه‌هاي مترتب بر توليد ممکن است قيمت تغيير کند.

وي گفت: در سال ۹۲ برنامه‌ريزي توليد ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو براي سال ۹۳ هدف‌گذاري شده بود و هم‌اکنون توليدمان از مرز ۵۶۷ هزار دستگاه عبور کرده و تا دهه آخر اسفندماه نيز به ۶۰۰ هزار دستگاه خواهيم رسيد.

يکه زارع ادامه داد: سال آينده نيز برنامه داريم ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو توليد کنيم.

وي در پاسخ به اين سئوال که برخي مواد اوليه با کاهش قيمت روبرو بوده و بنابراين قيمت خودرو نيز بايد تغييراتي داشته باشد؟ گفت: هزينه‌هاي سربار در گذشته تبديل به زيان شرکت شده بود و هم‌اکنون با توجه به بالا رفتن توليد، ما از زيان‌دهي خارج شده‌ايم ولي ساير هزينه‌ها همچون حقوق و دستمزد و مواد اوليه در سال ۹۴ تغيير خواهد کرد که بر آن اساس، قيمت معين مي‌شود.
*مهر