کد خبر: ۷۶۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۱

بنيامين: خواننده هاي جوان و تازه کار "تقليد نکنند"

  خواننده موسيقي پاپ در جريان برگزاري آخرين مسابقه موسيقايي «هزار صدا» در سال 93 نسبت به تکراري شدن ملودي هاي موسيقايي توسط خوانندگان جوان هشدار داد.

آخرين برنامه از مجموعه برنامه هاي « هزار صدا» در سال 93 شنبه دهم اسفند ماه با حضور گروه «بنيامين موزيک» به سرپرستي بنيامين بهادري در تالار خليج فارس فرهنگسراي نياوران برگزار شد.

بنيامين بهادري در اين برنامه که با استقبال خوبي از سوي علاقه مندان مواجه شده بود در بخش هايي که خوانندگان جوان به اجراي قطعه مي پرداختند درباره تکنيک ها و مسائل فني خوانندگي توضيحاتي را ارائه داد.

وي گفت: يکي از مسائل مهمي که در عرصه خوانندگي مورد توجه قرار مي گيرد موضوع صدابرداري است که هم براي خواننده و هم براي مخاطبان مهم است. آنچه در خوانندگي موسيقي پاپ اهميت دارد اين است که صداي وکالي که مقابل خواننده قرار دارد بايد کاملا واضح باشد تا خواننده بتواند به درستي صدايي را که از خروجي ها به مخاطب ارائه مي شود بشنود و اين يکي از موضوعات مهمي است که خوانندگان تازه‌کار بايد در اجراهاي زنده خود به آن توجه ويژه اي داشته باشند.

بهادري به موضوع ظاهر خواننده به عنوان يکي ديگر از اولويت هاي خوانندگان در اجراهاي زنده اشاره کرد و توضيح داد: اصولا ظاهر و تيپ ظاهري يکي از ارکان مهم براي همه هنرمندان در همه عرصه هاست که بايد توجه زيادي به آن کرد به ويژه اين فعاليت در حوزه موسيقي اهميت دوچنداني دارد که نمي توان به راحتي از آن عبور کرد.

اين خواننده موسيقي پاپ کشورمان خطاب به خوانندگان جواني که براي مسابقه «هزار صدا» در تالار خليج فارس فرهنگسراي نياوران دور هم جمع شده بود، توصيه کرد: موضوع حس يکي از عناصر اصلي در حوزه مخاطب شناسي موسيقي پاپ است که خوانندگان چه در اجراي استوديو و چه در اجراهاي زنده نبايد آن را فراموش کنند اين موضوع بسيار مهم است که چگونه بتوانيم در هنگام خواندن اجراي زنده به موضوع احساس توجه کنيم.

وي که به همراه گروه «بنيامين موزيک» در اين برنامه حضور داشت بعد از اجراي چند قطعه از سوي هنرجويان شرکت کننده خطاب به آنها گفت: امروز به همراه دوستانم آمده بودم که کارهاي عجيب و غريب بشنوم اما اين کارهايي که از چند خواننده شنيدم با وجود امتيازات فراواني که داشت همگي آثاري بودند که ملودي آنها کارهاي قديمي بودند و حرف تازه اي براي گفتن نداشتند. شما اگر به اين کارها توجه کنيد مي بينيد که قالب ترانه هاي اين آثار حتي در شکل هندسي خود قالب هاي واحد دارند قالب هايي که قديمي هستند و عموما هم نمي تواند مخاطب را تکان بدهد.
بهادري در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود تصريح کرد: اتفاقا برنامه هايي که امروز از شما هنرمندان عزيز گوش کرديم قطعات خوبي بودند اما واقعا حرف جديدي براي گفتن نداشتند و اين موضوعي است که بايد بيشتر از آنها به آن بپردازيم و آسيب شناسي کنيم. ما بايد آگاه باشيم که اصل موسيقي پاپ بر اساس بدعت و نوآوري است که با توجه به رشد فزاينده آثار متعدد موسيقايي کار را براي هنرمند سخت مي کند. ملودي هاي موسيقي در فضاي امروز موسيقي پاپ به قدري از حجم وسيعي برخوردار هستند که ديگر اصلا نمي شود کارهاي تکراري را گوش کرد.

خواننده چندين آلبوم موسيقايي پاپ در ادامه بيان کرد: خيلي از خوانندگان دلشان مي خواهد صدايشان شبيه فلان خواننده باشد که به نظر من اگر چنين رويکري وجود نداشته باشد بسيار بهتر از تقليد است. قطعه هايي که ما امروز شنيديم قطعه هايي هستند که مربوط به دهه هاي 30 و 40 است و با وجود صداي خوبي که در بعضي از شما عزيزان ديدم اما اغلب کارهايي بودند که من به عنوان يک شنونده بارها و بارها آن را شنيده بودم. ما بايد به اين مورد هم توجه کنيم که در حوزه ساخت قطعات در حال کمرنگ شدن هستيم و مطمئن باشيم اگر بخواهيم اين گونه حرکت کنيم هيچکس ديگر به کارهايمان گوش نمي کند.

اين هنرمند به موضوع ترانه در موسيقي پاپ نيز اشاره کرد و گفت: ما در حوزه ترانه کمي کمرنگ هستيم و اصلا هم لزومي ندارد که خوانندگان جوان ضرورتا به ترانه سرايان مطرح و صاحب نام کشور مراجعه کنند. آنها مي توانند با در نظر گرفتن آثار بسيار خوبي که اين سال‌ها از سوي ترانه سرايان بي نام و نشان اما مستعد و خلاق منتشر مي شود کار را به سمت و سويي هدايت کنند که ما شاهد آثار تکراري و قديمي نباشيم.

آرش نصيري مدير برگزاري ويژه برنامه «هزار صدا» هم در بخش هايي از اين برنامه خطاب به شرکت کنندگان گفت: اصلا احتياجي نيست که يک خواننده جوان به صورت برندهاي نوازندگي و ترانه سرايي و ملودي سازي برود شما فقط بايد به اين موضوع توجه کنيد که بهترين ها را در عرصه کاري خود ارائه دهيد.

وي ادامه داد: تفاوتي که اين برنامه با برنامه هايي از اين دست در عرصه موسيقي دارد اين است که هرکس قطعه اي از خودش را مي خواند و اصلا اجازه ندارد کار خواننده ديگري را کپي کند و اينجا ارائه دهد و اين همان چيزي است که ما در برنامه هاي «هزار صدا» طبق گفته بنيامين بهادري به آن توجه ويژه اي داريم.

امير حيدري، حامد شهاب، برديا صابري، وحيد کمالي، ماکان، عرفان مقدم، مهدي مظفري از جمله هنرمندان جواني بودند که در اين دوره از مسابقه هزار صدا در فرهنگسراي نياوران آثار خود را ارائه کردند.
*مهر