کد خبر: ۷۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۱۸
لس آنجلس تایمز:

دیگر از آن لبخندها و قول های مشترک اوباما و نتانیاهو علیه ایران خبری نیست

روز سه شنبه جنگ آنها بیش از هر زمان دیگری علنی خواهد شد. نتانیاهو به کنگره خواهد رفت تا از نمایندگان آمریکایی بخواهد مانع دستیابی اوباما به توافقی شوند که برنامه هسته ای ایران را فقط محدود می کند و به آن خاتمه نمی دهد.
روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ماه مه سال 2009 در نخستین دیدار خود در کاخ سفید به همدیگر لبخند زدند، دست دادند و قول دادند برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هرکاری می توانند انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این روزنامه آمریکایی افزود: اما آن جبهه متحد و روابط شخصی این دو نفر از آن زمان دچار فروپاشی شده است.

گرچه هر دو مقام می گویند هدف آنها تغییر نکرده است اما شش سال است که به خاطر برخورداری از عقاید، بلندپروازی ها و برآوردهای متضاد، بر سر ایران با هم اختلاف نظر شدید دارند.

روز سه شنبه جنگ آنها بیش از هر زمان دیگری علنی خواهد شد. نتانیاهو به کنگره خواهد رفت تا از نمایندگان آمریکایی بخواهد مانع دستیابی اوباما به توافقی شوند که برنامه هسته ای ایران را فقط محدود می کند و به آن خاتمه نمی دهد.

نتانیاهو اصرار دارد توافقی که اکنون موضوع گفتگوهای هسته ای ایران است امنیت اسرائیل را به خطر می اندازد.

برخی از تحلیلگران معتقدند این درگیری قابل پیش بینی بوده است. شلومو بروم، ژنرال بازنشسته اسرائیلی که در موسسه مطالعات امنیت ملی تل آویو فعالیت می کند، گفت: مواضع آنها همواره در تضاد آشکار بوده است.

برخی از منتقدان اسرائیلی نتانیاهو را متهم می کنند که قصد دارد از جنگ با اوباما برای جلب حمایت جناح راست اسرائیل و پیروزی مجدد در انتخابات 17 مارس بهره گیرد.

اکنون بنیامین نتانیاهو از دو جهت احساس خطر می کند. اول آن که توافقنامه موقتی که برای نخستین بار به امضا رسید از آن حکایت داشت که قدرت های جهانی احتمالا ار برنامه غنی سازی ایران حمایت می کنند و از طرف دیگر غرب کاهش تحریم های ایران را آغاز کرد.

قدرت های غربی در آغاز تاکید می کردند که به ایران اجازه داده نخواهد شد بیش از هزار و 500 سانتریفوژ ابتدایی داشته باشد اما اکنون سخن از 6 هزار و 500 دستگاه مطرح است.

مقامات آمریکایی می گویند دستیابی به توافق بهتر از شکست مذاکرات است که دست ایران را برای از سر گیری نامحدود غنی سازی و دیگر فعالیت های هسته ای باز می گذارد. حمله نظامی غرب هم که گزینه دیگر است، به هرگونه نظارت بین المللی بر فعالیت های ایران خاتمه می دهد و احتمالا فقط برای چند سال برنامه هسته ای ایران را متوقف خواهد کرد و این درحالی است که جنگ جدیدی در خاور میانه به راه خواهد افتاد.

نویسنده در انتها با تاکید بر این که نتانیاهو در تصمیم خود مصمم است، گفت: برخی از منتقدان هشدار می دهند که راهکار پر مخاطره وی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و راه را به منظور جلب حمایت از توافق به ویژه در میان دموکرات ها برای کاخ سفید هموارتر کند.

اما نتانیاهو می گوید چاره دیگری ندارد و این وظیفه اوست که به عنوان نخست وزیر برای دفاع از اسرائیل هرکاری می تواند انجام دهد.