کد خبر: ۷۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۹۹

اعتراض رانندگان به عوارض 50 هزار توماني اتوبان قم – گرمسار

 اتوبان قم – گرمسار افتتاح شده است اما عوارض 50 هزار توماني اين اتوبان 152 کيلومتري سبب شده تا کاميون ها و سواري مسير جاده قديم قم به تهران را به جاي استفاده از اين اتوبان ترجيح دهند.

آزادراه قم به گرمسار يا همان حرم تا حرم به طول 152 کيلومتر افتتاح شده است اما طبق گزارش هاي مردمي، کاميون ها و سواري به دليل عوارض بسيار بالاي اين اتوبان مسيرهاي جايگزين را ترجيح مي دهند.

بر اساس اين گزارش قيمت عوارض تريلرها 50 هزار تومان، کاميون 30 هزار تومان و سواري 10 هزار تومان تعيين شده است. رقمي که مورد انتقاد مردم شده است.

باتوجه به اينکه اين آزاد راه مسير را به 85 کيلومتر و زمان سفر را به 150 دقيقه کاهش مي دهد و از سوي ديگر 500 ميليون ليتر صرفه جويي در مصرف بنزين و 2020 ميليون ليتر صرفه جويي در مصرف گازوئيل صورت مي گيرد و از لحاظ اقتصادي نيز 43 هزار و 800 ميليارد ريال صرفه جويي از احداث آزاد راه قم به گرمسار حاصل مي شود اما با تمام اين مزيت ها وسايل نقليه سبک و سنگين حاضر نيستند عوارض چند ده هزار توماني را پرداخت کنند.



يکي از رانندگان کاميون با انتقاد از گران بودن عوارض اين اتوبان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ميزان، گفت: اينکه گفته شد عوارض کاميون ها 50 هزار تومان است را تاکيد مي‌کنم. البته در زمان و مصرف سوخت صرفه جويي صورت مي گيرد اما بايد تناسبي بين عوارض جاده و ميزان صرفه جويي سوخت باشد.

استفاده از آزاد راه توجيه اقتصادي ندارد

علي رحماني افزود: با تمام مزيت ها و صرفه جويي هايي که اين مسير براي رانندگان دارد اما استفاده از آزاد راه قم به گرمسار براي رانندگان توجيه اقتصادي ندارد.

حسن رحمتي ديگر راننده خودرو سنگين گفت: باتوجه به قيمت بسيار بالاي عوارض اين مسير بنده از مسيرهاي جايگزين استفاده مي کنم و حاضر به پرداخت اين رقم نيستم.

وي ادامه داد: در حال حاضر تمام برنامه ريزي هاي من بر عدم استفاده از اين مسير است، اميدوارم مسئولان در قيمت عوارض اين مسير تجديد نظر کنند تا مردم مايل به استفاده از اين اتوبان باشند.

جاده قديم قم به تهران دوباره شلوغ شد

رانندگان براي افتتاح اين اتوبان سال ها انتظار کشيده اند اما اين انتظار فايده اي نداشته است زيرا اين تصميم نسنجيده در قيمت گذاري عوارض آزاد راه قم به گرمسار سبب فرار و اعتراض رانندگان شده است که نتيجه آن شلوغ شدن دوباره جاده قديم قم به تهران شده است، جاده اي که امنيت و ظرفيت کافي براي تردد حجم عظيم خودروهاي سبک و سنگين را ندارد.

طبق گفته مسئولان براي آزاد راه 152 کيلومتري قم به گرمسار، پيش بيني شده بود، عوارض اين آزاد راه به ازاي هر کيلومتر بين 25 تا 30 تومان يعني کل مسير 4هزار و 500 تومان تعيين شود.

فاز نخست آزاد‌راه قم – گرمسار به طول 152 کيلومتر از سه استان قم، تهران، سمنان عبور مي‌کند که موجب کاهش 85 کيلومتري اين مسير شده است و داراي 6 خط در قالب سه خط رفت و سه خط برگشت است.
*ميزان