کد خبر: ۷۶۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۷

پاسخ مشروط پ.ک.ک به فراخوان اوجالان

 درپی فراخوان عبدالله اوج آلان رهبر پ.ک.ک برای خلع سلاح پ.ک.ک، اتحادیه جوامع کردستان به عنوان شاخه شهری پ ک ک بطور مشروط این فراخوان را پذیرفته است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، پیام اوج الان روز گذشته درنشست مشترکی بین مسوولان حزب دمکراتیک خلق های ترکیه با یالچین آکدوغان معاون نخست وزیر و مسوول پیگیری مذاکرات صلح و آفکان آلا وزیر کشور ترکیه و مقامات بلند پایه حزب حاکم توسط سری ثریا اوندر نماینده مردم استانبول در گفت و گو با اوج آلان در زندان جزیره امرالی در دریای مدیترانه قرائت شد.

پیام اوج آلان در پی آن قرائت شد که حزب دمکراتیک خلق های ترکیه در مذاکرات با دولت آنکارا به توافق عمومی در خصوص دستیابی به صلحی پایدار بین پ.ک.ک و دولت آنکارا در کنار گذاشتن مبارزات مسلحانه دست یافتند.

اوج آلان در پیام خود از پ.ک.ک خواست تا طی ماههای بهار با برگزاری کنگره فوق العاده ای سلاح ها را بر زمین گذارد.

اوندر هفته گذشته پیام اوج الان را به قندیل عراق مقر فرماندهی پ.ک.ک برده بود و روز گذشته به دنبال اعلام این پیام در نشست مشترک با مقامات بلندپایه امنیتی و سیاسی دولت آنکارا، چشم ها به اعلام موضع مقامات پ.ک.ک در کوه قندیل دوخته شده بود.

حزب دمکراتیک خلق های ترکیه روز یکشنبه با صدور اطلاعیه ای فراخوان پ.ک.ک را تاریخی خواند و اعلام کرد اگر دولت آنکارا به تعهدات خود عمل کند، ما نیز به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

در این پیام که شبکه های خبری و خبرگزاری های ترکیه آنها پخش کردند، آمده است: این پیام تاریخی در صورتی که دولت ترکیه به تعهدات خود عمل کند، می تواند به درگیری های 40 ساله تا ابد خاتمه داده و مساله کرد در ترکیه را حل و فصل خواهد کرد.

در این پیام تصریح شده است که دیگر برای گذار به دولت دمکراتیک و حل مساله کرد هیچ بهانه ای پیش روی دولت نیست.

در پیام دیروز اوج آلان 10 ماده ای که پ.ک.ک خواهان تعهد آن برای گذار به دولت دمکراتیک است نیز قرائت شد.

مقامات دولت آنکارا در توجیه این ماده ها گفته اند که این خواسته ها همگی در برنامه گذار به دولت دمکراتیک است که بخشی از آنها در راستای اصلاحات سیاسی حل و فصل شده و بخشی دیگر نیازمند تغییر قانون اساسی و تدوین قوانین جدید است که در فرایند زمانی قابل اصلاح می باشد.

کمال قلیچ دار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه نیز از این فراخوان استقبال کرد وگفت: مشروط کردن این فراخوان به 10 ماده ای که قرائت شد در واقع مفادی است که خواسته همه کسانی است که خواهان گذار به دولت دمکراتیک در ترکیه هستند.

در واکنش به این پیام، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از آن استقبال و بر اهمیت اجرای آن تاکید کرد.

او پیش از حرکت به عربستان در فرودگاه استانبول گفت: خلع سلاح کردها خواسته مهم دولت ترکیه بوده و آنکار منتظر شنیدن چنین پیامی بوده است.

رئیس جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرد نیروهای پ ک ک از این خواسته عبدالله اوجالان پیروی کنند و گام های لازم را بردارند.

وی تاکید کرد آن هایی که باید سلاح های خود را زمین بگذارند، اعضای این سازمان تروریستی هستند، اما اگر فکر می کنند که نیروهای امنیتی ما باید خلع سلاح شوند خیالی خام است.

احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه نیز در اظهار نظری جداگانه، بیانیه عبدالله اوجالان را ستود و گفت زبان خشونت باید به پایان راه خود برسد.

عبدالله اوجالان که جزیره امرالی در دریای مرمره زندانی است به عنوان شاخص ترین چهره شورشیان کرد ترکیه شناخته می شود. او پانزده سال است در این زندان بسر می برد.

در درگیری های سه دهه اخیر نیروهای پ ک ک با دولت مرکزی ترکیه بیش از 40 هزار نفر کشته شده اند.

اوجالان سال 2013 نیز پس از چند ماه مذاکره مخفیانه با دولت ترکیه خواستار آتش بس شد و از نیروهای این گروه خواست تا به پایگاه های خود در شمال عراق برگردند. درگیریها در دوسال اخیر به استثنای چند مورد کوچک متوقف شده ولی پ.ک.ک فقط حدود 15 درصد از نیروهای خودرا از ترکیه خارج کرده است.
*ایرنا