کد خبر: ۷۶۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۲

انتقاد وزیر بهداشت از وضعیت بهداشتی زندان‌ها

 وزیر بهداشت در جریان بازدید از ندامتگاه قزل‌حصار بر لزوم فعال شدن بیماریابی در زندان‌ها و همچنین پوشش بیمه‌ای زندانی‌ها تاکید کرد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه بازدید از ندامتگاه قزل حصار با حضور در جمع خبرنگاران گفت: امروز به دعوت رییس سازمان زندان‌ها برای بازدید در این ندامتگاه حضور یافتم. حضور من برای بررسی بهداشتی و درمانی و مشکلات زندانیان، پزشکاران و پرستاران است.

جای خالی بیمه خاص زندانیان

وی در رابطه با طرح تحول سلامت گفت: این طرح برای همه ایرانیان در نظر گرفته شده است، اما بیمه خاص ویژه زندانیان وجود ندارد. برای همه این ایرانیان این طرح در نظر گرفته است، اما خاص و ویژه زندانیان نیست. همچنین زندانیان تحت پوشش بیمه قرار ندارند. البته پزشکان ما نیز با مشکلاتی مواجه هستند. شاید باورتان نشود که دریافتی‌های پزشکان ما حدود یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 400 هزار تومان است.

وزیر بهداشت افزود: امیدواریم بتوانیم با کمک مسئولین قوه قضاییه و حمایت دولت این مشکلات را مرتفع کنیم . البته این زندان گنجایش این تعداد زندانی ندارد و دو برابر ظرفیت خود زندانی در خود جای داده است.

هاشمی خاطر نشان کرد: برای حمام کردن و نیازهای ضروری نیز امکانات کم است. وقتی از نزدیک از چنین جایی بازدید می‌شود متوجه می‌شویم که زندان واقعا چیز بدی است و افراد سعی کنند مرتکب جرم نشوند که بخواهند در یک فضای کوچک 14 نفر زندگی کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: از این جهت شرایط بسیار سخت است، اما اقدامات ایثارگونه‌ای صورت گرفته است. البته باید گفت که سرانه فضا در زندان باورکردنی نیست، اما با همین میزان سرانه رسیدگی صورت می‌گیرد.

وی افزود: از نظر محل استقرار باید فکر موثری صورت گیرد و صرف همدردی کاری را درست نمی‌کند. لذا باید سرانه‌ها تغییر پیدا کند. سرانه غذا ، لباس و بهداشت بسیار مهم است که حتما باید افزایش یابد.

وی گفت:‌این مکان‌ها می‌توانند کانونی برای شیوع انواع بیماری‌ها باشند. لذا بنیادهایی هستند که می‌توانند کمک کنند تا زندان‌هایی ساخته شود. وقتی از نزدیک این فضا را مشاهده می‌کنیم واقعا متاثر می‌شویم.

هاشمی در رابطه با واگیردار بودن برخی بیماری‌ها گفت: در اینجا بیمارانی که مبتلا به سل مقاوم و ایدز هستند حضور دارند که در حال مراقبت هستند اما این مراقبت‌ها ناقص است؛ یعنی به صورت فعال در زندان‌ها بیماریابی صورت نمی‌گیرد؛ زیرا اعتبار کافی وجود ندارد. البته نباید گفت که چون زندان‌ها تحت حمایت قوه قضاییه هستند همه کارها بر عهده قوه قضاییه است؛ دولت و مجلس نیز باید اعتبار کافی در رابطه با این مشکلات را بدهند. تعداد زیادی از این زندانی‌ها به دلیل ناکارآمدی دستگاه‌ها است که ما در حال اداره آن‌ها هستیم. به دلیل بیکاری، سخت بودن شرایط ازدواج و مشکلات اجتماعی باعث شده این افراد در این جا جمع شوند، البته عده‌ای هم مجرم هستند. اما باید به آن‌ها نیز کمک کرد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در بخش بیماریابی با کمبود زیادی مواجه هستیم. تجهیزات بسیار ابتدایی هستند و باید تقویت شوند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اولویت باید تغییر سرانه باشد. شاید باورتان نشود سرانه بهداشت و درمان زندانیان روزی 600 تومان است. در حالی که در روستاها سرانه بهداشت و درمان در ماه 96 هزار تومان است. در واقع نمی‌شود که بیمه زندان و زندانیان را پوشش ندهد. با اصلاح سرانه هم پزشک و هم پرستاران در زندان حضور خواهند داشت؛ لذا باید کارهای اساسی‌تر صورت گیرد. همچنین فضای کافی باید تامین شود به ازای هر نفر یک متر جا وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش‌ که برای بهداشت و درمان زندانیان در بودجه 94 ردیفی درنظر گرفته شده است یا خیر؟ گفت: خیر برای بهداشت و درمان زندان‌ها در بودجه 94 ردیفی در نظر گرفته نشده است. البته تا کنون کارهای زیادی توسط پز شکان صورت گرفته که می‌توان این کار را جهادی نامید و حضور همین پزشکان باعث شده که بخشی از بیماری‌ها شناخته شود. بنابراین قرار است که با مسئولین قوه قضاییه، رئیس قوه قضاییه و معاون اول صحبت‌هایی را در این راستا داشته باشیم.
منبع: ایسنا