کد خبر: ۷۶۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۸

آیت الله هاشمي: هيچ قدرتي نمي‌تواند حق قانوني مردم ايران را سلب کند

  رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأکيد بر حق مردم ايران براي استفاده صلح‌آميز از مواهب دانش هسته‌اي، گفت: در احقاق حق خود بسيار جدي هستيم و هيچ قدرتي نمي‌تواند حق مردم ايران را سلب کند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پيش از ظهر امروز در ديدار با وزير امور خارجه ايتاليا، با يادآوري روابط تاريخي و مثبت تهران ـ رم، گفت: سياست جمهوري اسلامي در دولت يازدهم، تقويت همکاري‌ها با دولت‌هاي جهاني، براساس احترام و اعتماد متقابل است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، هدف اصلي تحريم‌هاي ظالمانه غرب و آمريکا را تقليل روابط جهانيان با ايران دانست و گفت: ما اين سياست را از اشتباهات استراتژيک غرب و آمريکا مي‌دانيم، چون ايران هيچ‌وقت درصدد دستيابي به سلاح هسته‌اي نبوده و نيست.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، استفاده از سلاح کشتار جمعي را کار انسان‌هاي ترسو و عمل غير اخلاقي خواند و گفت: علاوه بر فرهنگ و تمدن تاريخي ايران، اسلام هم ما را منع مي‌نمايد که حيات هيچ انساني را تهديد نکنيم.

ايشان با يادآوري دستورات دين مبين اسلام و پيامبر اکرم(ص) در فتوحات اسلامي گفت: عدم تعرض به معابد پيروان اديان، عدم تعرض به اسرا و افراد غير نظامي و حتي عدم قطع درختان سرزمين‌هاي فتح شده، اساس سياست خارجي اسلام و پيامبر مسلمانان بوده است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان مصاديقي از خويشتنداري ايران در استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در طول 8 سال دفاع مقدس، گفت: صدام با کمک‌ها، حمايت‌ها و چراغ سبز غرب، شهرهاي بي‌دفاع ايران را بمباران شيميايي و هواپيماهاي غير نظامي را ساقط مي‌کرد، اما ايران علي‌رغم توان مقابله به مثل، به اخلاقيات انساني پايبند بود.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با تأکيد بر حق مردم ايران براي استفاده صلح‌آميز از مواهب دانش هسته‌اي، گفت: در احقاق حق خود بسيار جدي هستيم و هيچ قدرتي نمي‌تواند حق مردم ايران را سلب نمايد. چون معتقديم، مانند همه کشورهاي صاحب اين تکنولوژي، بايد از دانش آن در جهت بهتر کردن زندگي مردم استفاده کنيم.

ايشان پافشاري غرب به ويژه آمريکا را بر ادامه تحريم‌ها، متضاد شعارهاي حقوق بشري آنها خواند و گفت: چرا براساس گزارش‌هاي دروغ عده‌اي معاند، حق تعامل ملت‌ها را مخدوش مي‌نمايند؟

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با يادآوري انواع تحريم‌هايي که خارجي‌ها در طول 36 سال گذشته عليه مردم ايران اعمال کرده‌اند، گفت: در همان شرايط، مخصوصاً بعد از 8 سال جنگ، کشور خود را ساختيم و زيربناهاي اقتصادي را مهيا کرديم و بعد از اين هم با تکيه بر اراده مردم خود، همين راه را ادامه مي‌دهيم.

همچنين پائولو جنتيلوني، وزير امور خارجه ايتاليا در اين ديدار، سفر خويش را نشانه اراده ايتاليا براي تقويت و گسترش روابط با جمهوري اسلامي دانست و گفت: ما براي تداوم روابط ديرينه در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي برنامه داريم.

وزير امور خارجه ايتاليا اظهار اميدواري کرد که مذاکرات هسته‌اي فضا را براي همکاري جهان با ايران باز نمايد که در شرايط کنوني نياز دو جانبه است.

وي ثمره مذاکرات را رفع تحريم‌ها دانست و گفت: در آن صورت مسير براي توسعه روابط بيشتر هموار خواهد شد.

جنتيلوني با تأکيد بر اراده دولت متبوع خويش براي کمک به نتايج مثبت مذاکرات، گفت: در اين شرايط، بايد طرف‌هاي مذاکره، مخصوصاً در ايران و آمريکا، اراده‌ها را در مسير حل مسايل هدايت و رهبري کنند.

وزير امور خارجه ايتاليا با ارائه تحليلي از اوضاع اقتصادي اين کشور و مجموعه کشورهاي اتحاديه اروپا، گفت: ثبات سياسي، رونق اقتصادي را هم به دنبال خواهد داشت و ما در ايتاليا آماده‌ايم تا همزمان با موفقيت‌هاي اقتصادي دولت، روابط دو جانبه با جمهوري اسلامي را نيز تقويت کنيم.

وي با ابراز نگراني از روند روبه افزايش تبليغات تروريستي عليه اسلام و مسلمانان در غرب، گفت: بارها تأکيد کرده‌ايم که بايد انديشه‌هاي اسلامي را از تفکرات، گفتار و رفتار تروريست‌ها و افراطي‌ها جدا کرد.

جنتيلوني با ارائه گزارشي از روند مهاجرت‌ها به ايتاليا و مشکلاتي که براي آنها در درياها ايجاد مي‌شود، گفت: افزايش تعداد مهاجران، همکاري نهادهاي بين‌المللي براي رسيدگي به آنها را کند کرده و دولت ايتاليا، سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي مي‌کند.

وزير امور خارجه ايتاليا در بخش پاياني سخنان خويش با ابراز علاقه دولت ايتاليا براي گسترش همکاري‌ها با ايران، گفت: اميدواريم روند مذاکرات هسته‌اي موانع همکاري را بردارد.
*فارس