کد خبر: ۷۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۳۵

روزنامه فايننشال‌تايمز: ايران متنوع‌ترين اقتصاد دنيا را دارد

  روزنامه اقتصادي فايننشال‌تايمز طي گزارشي نوشت: ايران به طور شگفت‌انگيزي، متنوع‌ترين اقتصاد جهان است و سرمايه‌گذاران معتقدند وقوع پيشرفت در رفع تحريم‌ها مي‌تواند يکي از جالب توجه‌ترين فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري را که براي مدت زيادي شاهد آن نبوده‌ايم، فراهم کند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، روزنامه انگليسي فايننشال تايمز در صفحه «استراتژي سرمايه‌گذاري» خود که ديدگاه‌هاي مديران سرمايه‌گذاري را منتشر مي‌کند، نوشت، خوش‌بيني فزاينده مبني بر برداشته شدن تحريم‌هاي تجاري بين‌المللي عليه ايران، منجر شده است تا تعداد زيادي مديران سرمايه‌گذاراي از اين کشور ديدن کنند و تلاش لازم براي همکاري با شرکت‌هاي ايراني را به کار ببندند.

سرمايه‌گذاران بازارهاي حاشيه‌اي معتقدند در صورتي که امکان سرمايه‌گذاري خارجي در ايران فراهم شود، جمهوري اسلامي ايران به سرعت به يکي از بازارهاي توسعه يافته‌‌ و در دسترس تبديل خواهد شد.

به گفته يک شرکت مشاوره‌اي در ايران، اين شرکت در يک سال گذشته از بيش از 80 سرمايه‌گذار خارجي ميزباني کرده است.

دومينيک بوکور متخصص بازارهاي نوظهور در لندن در اين‌‌باره گفت، وقوع پيشرفت در رفع تحريم‌ها مي‌تواند يکي از جالب توجه‌ترين فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري را که براي مدت مديدي شاهد آن نبوده‌ايم، فراهم کند.

وي طي 12 ماه گذشته دو مرتبه به تهران سفر کرده است تا با شرکت‌هاي ايراني ملاقاتي داشته باشد تا در صورت برداشته شدن تحريم‌ها، سرمايه‌گذاري انجام دهد.

سم وچت مدير فرانتير اينوستمنت تراست که قرار است به تهران سفر کند، گفت، ايران يک بازار بورس طبقه متوسط قوي و فعال دارد.

ميشائيل لوي مدير سرمايه‌گذاري بارينگ فرانتير مارکتز افزود، ايران بسياري از خصوصياتي که ما براي سرمايه‌گذاري در بازارهاي حاشيه‌اي به دنبال آن هستيم، دارد. خصوصياتي نظير جمعيت جوان، افزايش تقاضا براي کالاهاي مصرفي و بهداشتي.

به نوشته اين گزارش، بازار بورس تهران با سرمايه 106 ميليارد دلاري و 500 شرکت ثبت شده و مبادلات روزانه 80 تا 100 ميليون دلار، حدودا از نظر اندازه برابر با بازار بورس دبي است اما تحريم‌ها سبب شده است تا ايران از سيستم بانکداري بين‌المللي دور بماند.

بوکور معتقد است با برداشته شدن تحريم‌ها، ايران مي‌تواند صادرات روزانه نفت خام خود را از يک ميليون بشکه در روز به 3.5 ميليون بشکه افزايش دهد و از ظرفيت موجود استفاده کند که اين امر تقويت اقتصادي آني براي آن را به دنبال خواهد داشت.

وي افزود، ايران بزرگ‌ترين ذخاير نفت و گاز در جهان را داراست اما همه اقتصاد اين کشور، تقريبا به اندازه کشورهاي ديگر در خاورميانه به نفت و گاز وابسته نيست.

کارلس روبرتسون تحليلگر ارشد در بانک سرمايه‌گذاري رزيستنس کپيتال در اين‌باره گفت، ايران به طور شگفت‌انگيزي، متنوع‌ترين اقتصاد جهان است؛ اين کشور هر قلم کالايي که در طبقه‌بندي صادراتي صندوق بين‌المللي پول قرار دارد، حتي الکل (محصولات پتروشيمي) صادر مي‌کند.

وي افزود، در صورتي‌که قيمت‌هاي انرژي و ارز پايين باشد ، اساس کشاورزي و توليدات صنعتي اين کشور احتمالا رقابتي‌تر خواهد بود.

اين روزنامه در ادامه مي‌نويسد، در ماه نوامبر، اميدها براي دست يافتن به يک قرارداد فوري ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني بر سر برنامه هسته‌اي ايران از بين رفت اما آنها اکنون تلاش مي‌کنند تا پايان ماه مارس به چارچوب توافقي دست يابند و آن را تا پايان ماه ژوئن نهايي سازند.

به نظر مي‌رسد، تمايل سرمايه‌گذاران (براي حضور در ايران) برابر است، آقاي بوکور به بانک‌هاي ايران در صورت برداشته شدن تحريم‌‌ها به عنوان سرمايه‌گذاري اوليه مي‌نگرد اما شرکت‌هاي توليدات صنعتي، بهداشتي، پتروشيمي و مهندسي نيز ايجاد خواهد کرد.

رامين ربيعي مديرعامل شرکت مشاوره‌اي در ايران نيز معتقد است که بانک‌ها، حوزه‌هاي پرسودي براي سرمايه‌گذاري اوليه هستند.

همچنين سرمايه‌گذاران تمايل دارند تا به بخش کالاهاي مصرفي ايران وارد شوند و مي‌گويند با توجه به کيفيت به نسبت بالاي توليدات مصرفي ايران، اين کشور مي‌تواند به صادرکننده بسيار بزرگ‌تري به ويژه به ديگر کشورهاي منطقه حاشيه خليج فارس تبديل شود.

فايننشال تايمز خطرهاي احتمالي براي سرمايه‌گذاران را دخالت دولت اين کشور در اقتصاد که شامل کنترل قيمت‌هاست، مي‌داند.

ربيعي افزود، هنوز دخالت دولت در بسياري از بخش‌ها وجود دارد اما روند آزادسازي به سرعت در حال افزايش است. قوانين ايران بسيار ديوان‌سالارانه است. فعاليت در ايران سخت است چراکه بوروکراسي اين کشور پيچيده است.

فايننشال تاميز در پايان نتيجه مي‌گيرد که علي‌رغم موانع موجود، انتظار مي‌رود، در صورت برداشته شدن تحريم‌ها، مديران هر دو بازارهاي نوظهور و حاشيه‌اي به سرعت اقدام کنند.

بوکور نيز خاطرنشان کرد، بسياري اززيرساخت‌هاي لازم براي سرمايه‌گذاري بين‌المللي نظير سيستم توقيف و تسويه بر اساس بازار آمريکا و نزدک وجود دارد. ايران به سرعت به بخش چشمگيري از سرمايه بازارهاي حاشيه‌اي تبديل خواهد شد.
*فارس