کد خبر: ۷۶۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۷۸

رنگي که به شما انرژي مثبت ميدهد

  رنگ، عاملي است نيرومند که مي تواند احساسات و حالات دروني فرد را تحريک کرده يا تسکين داده، به هيجان آورده و آرامش بخشد و احساسي از گرمي و سردي و شادي و غم يا سرعت و سکون را ايجاد کند و حتي گرايش مادي يا معنوي پديد آورد.

 رنگ هم درست مثل موسيقي مي تواند کاهش خوشايند و گاهي ناخوشايند باشد، آرامش يا هيجان ايجاد کند، مفيد يا مضر واقع شود.

کودکان از بدو تولد مورد تاثير مستقيم منفي يا مثبت رنگ ها قرار مي گيرند. رنگ، عنصري موثر است که از سه ديدگاه قابل بررسي است:

1- امپرسيون يا خاصيت بصري رنگ ها؛
2- کنستراکسيون يا خاصيت مادي رنگ ها؛
3- اکسپرسيون

مورد سوم که در مسائل عادي اجتماع و مردم نقش بيشتري دارد، متاسفانه اغلب مورد بي توجهي قرار گرفته و فراموش شده است. بسياري از افراد آگاهي چنداني درباره آن ندارند.

با توجه به اهميت «رنگ ها» و نقش آن در زندگي ما، بد نيست در اين باره آگاهي بيشتري کسب کنيم. براي شروع مباحث رنگ ها بهتر است آن ها را به گروه هاي خاص و تفکيک شده تقسيم کنيم و در هر شماره به يک موضوع بپردازيم. موضوع اين شماره «رابطه رنگ و لباس» به خصوص براي جوانان است.

رنگ ها، مانند يک آينه يا تابلو ظاهر و پوشش بيروني ما را انعکاس مي دهند، چهره و اندام ما را جذاب يا زشت، چاق تر يا لاغرتر و جوان تر يا مسن تر نشان مي دهند. به متانت و وقار فرد مي افزايند يا در وي نوعي ناپختگي ايجاد مي کنند. رنگ ها به دو گروه «سرد» و «گرم» تقسيم مي شوند. بيشتر رنگ هاي سرد، متمايل به مردان و بنگ هاي گرم، متمايل به زنان و دختران هستند.

ولي اين موضوع قطعي نيست و مي تواند به صورت عکس هم استفاده شود. رنگ هاي زرد، نارنجي روشن، ارغواني، صورتي، سبز روشن، آبي آسماني، گل بهي و مانند آن ها در کودکان تاثيرات مثبتي را ايجاد مي کنند و تاثير آن ها در بزرگسالي افراد به خوبي نمايان است. رنگ ها روي بزرگسالان هم تاثيري مستقيم دارند. دختران داراي سنين 14 تا 25 سال، اغلب به رنگ هاي قرمز، نارنجي، زرد، آبي، سبز روشن، سفيد و سياه گرايش خاصي دارند. اين رنگ ها تاثير مثبتي بر شادي و نشاط آن ها خواهندداشت. اين رنگ ها در مردان کمتر به چشم مي خورد ولي اگر استفاده شوند، تاثيرات هياني و پرنشاطي را براي آقايان به ارمغان خواهدآورد.

گاهي محدوديت هايي که خود انسان وضع مي کند، کاربرد برخي عناصر مثبت و اثرگذار را در بين اجتماع به حداقل مي رساند که استفاده صحيح از رنگ در لباس نوعي از آن است. براي روشن تر شدن مطلب به چند مثال توجه کنيد.

1. کاربرد رنگ سبز و آبي در تقويت بينايي و تقويت سيستم تنفسي فرد است.
2. کاربرد رنگ بنفش در آرامش اعاصب و کنترل روحيات فرد است.
3. کاربرد رنگ قرمز و نارنجي در ايجاد نشاط و بالابردن فشار خون و ايجاد هيجانات جنسي و افزايش تحرک و قدرت است.
4. کاربرد رنگ آبي آسماني و سورمه اي در انسان، افزايش وقار، قدرت و اعتماد به نفس است.
5. کاربرد رنگ زرد در انسان ايجاد حس اصلاح طلبي، گرمي و لذت، نشاط و ميل به مطالعه، روشنفکري و تخيل است.
6. کاربرد رنگ نارنجي ايجاد ارتباط اجتماعي و جلب توجه است. نارنجي، رنگ شاد و هيجان آور بوده و شيريني و لخند را تداعي مي کند.

از رنگ ها نبايد انتظار معجزه داشت چون در کوتاه مدت تاثير آن ها مشخص نمي شود، به کار بردن رنگ ها در محيط مي تواند در درازمدت تاثير خود را نشان دهد.

رنگ ها مي توانند غير از تاثير روان شناختي، تاثير ديداري قدرتمندي ايجاد کنند و ظاهر و پوسته اشيا و محيط را تغيير دهند. برنگ ها در تبليغات فروشگاه هاي لباس کاربرد دارند. لباس هايي با رنگ هاي تيره و سنگين مي توانند در کوچک تر ظاهر شدن اندام افراد تاثير داشته باشند و برعکس رنگ هاي روشن مانند زرد، سفيد و نيلي، در درشت تر و چاق تر نشان دادن اندام تاثير دارند. ايجاد تنوع در رنگ ها، دست کم هفته اي يک بار، مي تواند در خلق و خوي افراد تاثير بگذارد.

*برترين ها