کد خبر: ۷۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۱۶

روحانی: تحریم ها باید در یک لحظه برداشته شود/ هیچ دلیلی برای باقی ماندن تحریم ها وجود ندارد


 رییس جمهوری کشورمان تاکید کرد: اساس مذاکرات هسته ای تلاش برای حصول به نقاط مشترک و اعتماد دو جانبه است و به اعتقاد ما همه تحریم ها باید در یک لحظه برداشته شوند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در دیدار پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا با اشاره به ملاقات های متعدد مقامات عالی رتبه ایران و ایتالیا در دولت یازدهم، گفت: افزایش سفر هیاتهای تجاری، رایزنی مقامات دو کشور و توسعه و تقویت همکاری های دوجانبه، نه تنها به نفع دو طرف، بلکه به نفع منطقه و جهان است.

رییس جمهوری با اشاره به همکاری های اقتصادی و فرهنگی دیرین ایران و ایتالیا در کنار همکاری های تجاری دو کشور، اظهارداشت: دو کشور در عرصه سیاسی نیز پیوسته روابط مثبت و رو به جلویی داشته اند.

وی با اشاره به اینکه «تهران» و «رم» برای توسعه روابط تجاری، ظرفیت های بسیار خوبی دارند، تصریح کرد: ایران و ایتالیا به عنوان دو کشور تمدن ساز جهانی، همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته اند و تهران از گسترش همکاریها و روابط، استقبال می کند.

روحانی با اشاره به نقش سازنده ایتالیا در مذاکرات هسته ای تاکید کرد: متاسفانه در سال های اخیر تحریمی هایی که مبانی نادرستی داشته، به ضرر همه از جمله اتحادیه اروپا عمل کرده است.

وی دیدارهای مستمر مقامات ایران و ایتالیا را گواه عزم جدی و مصمم دو طرف برای توسعه سریع تر روابط و همکاری ها ارزیابی کرد و گفت: می توانیم در بسیاری از زمینه ها همکاری های مفیدی را بین دو کشور پایه ریزی کنیم.

رییس جمهوری همچنین شرکت های ایتالیایی را به بهره گیری از فرصت همکاری با ایران فراخواند.

روحانی در خصوص مذاکرات هسته ای، با بیان اینکه تلاش و حسن نیت ایران در دو زمینه برای جهانیان مشهود است، اظهار داشت: ایران همواره بر تعهدات خود پایبند بوده و اکنون برای همگان روشن است که ایران طرف کاملاً جدی در مذاکرات است.

روحانی با تاکید بر اینکه برای حل و فصل این مسأله هیچ راهی جز مذاکره وجود ندارد، گفت: اساس مذاکرات هسته ای تلاش برای حصول به نقاط مشترک و اعتماد دو جانبه است و به اعتقاد ما همه تحریم ها باید در یک لحظه برداشته شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز باید نسبت به تروریسم به عنوان تهدیدی همگانی همفکری و همکاری داشته باشیم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بارها این موضوع را به مقامات غربی تذکر داده است که اگر تروریسم در کشورهای سوریه، عراق و لیبی مورد حمایت برخی از کشورها قرار گیرد، این خطر در نهایت به خود این کشورهای حامی باز خواهد گشت.

رییس جمهوری تصریح کرد: خرسندم که امروز ایران حامی بزرگ دولت ها و ملت هایی است که در حال مبارزه با تروریسم هستند؛ ایران مردم کشورهای همسایه خود را در مبارزه با تروریسم تنها نگذاشته است.

**وزیر خارجه ایتالیا: توافق باید با رفع همه تحریم ها همراه باشد

«پائولوجنتیلونی» وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این دیدار با سپاسگزاری از نگاه دکتر روحانی به تاریخ و نقش کشورش، گفت: ایران و ایتالیا روابط دیرینه ای با یکدیگر دارند که با وجود فراز و نشیب های دهه های گذشته همچنان قوام خود را حفظ کرده است.

وزیر امور خارجه ایتالیا هدف غایی سفر خود به ایران را اعلام اراده قاطع دولت متبوعش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد.

جنتیلونی با منسجم و مفید توصیف کردن همکاری های دو کشور در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، اظهار داشت: کاملاً با جنابعالی هم عقیده ام که ایران و ایتالیا باید در عرصه گسترش همکاری های اقتصادی، قدم های بلندتری بردارند و در این زمینه نباید منتظر نتایج مذاکرات ژنو ماند.

وی با بیان اینکه در ماه های اخیر شاهد حضور مؤسسات اقتصادی بزرگ و کوچک ایتالیایی در ایران بوده ایم، تصریح کرد: اگر چه مبادلات بازرگانی ایران و ایتالیا همچنان با دوران اوج همکاری های اقتصادی دو کشور فاصله دارد، اما نسبت به سال های گذشته گسترش یافته است. نخستین پیامی که در بازگشت به ایتالیا برای دست اندرکاران کسب و کار کشورم خواهم داشت این است که با وجود تحریم ها، ظرفیت های زیادی برای همکاری های سازنده وجود دارد.

پائولوجنتیلونی با تأکید بر اینکه به جد معتقدیم دستیابی به توافق هسته ای برای ایران و ایتالیا و جامعه جهانی مفید است، خاطر نشان کرد: هر چه در توان داریم برای حمایت از این مذاکرات به کار خواهیم گرفت و امیدوارم هر چه زودتر شاهد توافق هسته ای باشیم که بی شک در این توافق باید در وهله اول، رفع تحریم ها قرار گیرد.