کد خبر: ۷۶۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۳

اميرعبداللهيان: از يمن در مسير ثبات و همکاري همه گروهها حمايت مي‌کنيم

  معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه گفت: ما از يمن در مسير صلح، ثبات و همکاري همه گروه ها حمايت مي‌کنيم.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه در حاشيه همايش «نظام بين‌الملل، تحولات منطقه‌اي و سياست خارجي ايران» در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره سفر هيات يمني به ايران، گفت: ما از يمن در مسير صلح، ثبات و همکاري همه گروه ها حمايت مي‌کنيم.

وي افزود: يک فروند هواپيماي جمهوري اسلامي ايران روز گذشته کمک‌هاي دارويي براي مردم يمن برد و در صنعاء، به هلال‌احمر اين کشور تحويل داد. در عين حال هيات اقتصادي از بخش خصوصي يمن در تهران به سر مي‌برد و هيات رسمي نيز از اين کشور از صنعاء، پايتخت يمن به تهران سفر کرده است.

اميرعبداللهيان گفت: ما در خصوص تحولات سياسي در يمن هم در حوزه‌هايي که مي‌توانيم به مردم يمن کمک کنيم و همکاري‌هاي مشترک دو کشور را مورد بررسي قرار دهيم، با اين هيات در حال گفتگو هستيم.

وي در پاسخ به سئوال ديگري در اين باره که گفته شده گروهي از انصارالله در اين هيات به ايران آمده‌اند و اينکه پرواز مستقيم بين تهران و صنعاء وجود دارد، بيان کرد: ما موافقتنامه حمل و نقل هوايي بين تهران و صنعاء را از دوره علي عبدالله صالح، رئيس‌جمهور سابق يمن داشته‌ايم و اين موافقتنامه را از ۱۰ روز پيش از طريق هياتي که از سازمان هواپيمايي کشور يمن به تهران آمد، توافق کرديم که مجددا احيا کنيم و از روز گذشته، اولين پرواز هوايي به صنعاء انجام شد و خطوط يمن نيز به زودي پروازهاي خود را به تهران از سر مي‌گيرد.

معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه ادامه داد: اين پرواز‌ها فرصتي است براي مردم يمن که به دنبال سفر به مراکز تفريحي و زيارتي ايران هستند و در عين حال براي تجار و بازرگانان دو کشور فرصت مناسبي است.

اميرعبداللهيان در پاسخ به سئوال ديگري درباره قرار گرفتن حماس در ليست تروريستي و اينکه آيا اين امر به محدود کردن جريان اخوان‌المسلمين مربوط است؟ گفت: ما اخوان‌المسلمين را يک جريان تروريستي نمي‌دانيم و نسبت به اين رفتار دولت مصر که همه گروه‌هاي معارض سياسي را در قالب گروه‌هاي تروريستي تقسيم‌بندي کند، ملاحظه جدي داريم. حماس نيز از نظر ما يک گروه تروريستي نيست، بلکه يک جريان قوي مقاومت ضد رژيم صهيونيستي است. به نظر مي‌رسد قرار دادن حماس در ليست گروه‌هاي تروريستي از سوي برخي محاکم و سيستم قضايي مصر به نوعي به روابط حکومت و اخوان‌المسلمين مربوط است.

وي در پاسخ به سئوال ديگر مهر درباره وضعيت آقاي نيکبخت، ديپلمات ربوده شده ايراني در يمن بيان کرد: آقاي نيکبخت در سلامت کامل به سر مي‌برد. به آزادي وي خيلي اميدوار هستيم. تلاش‌هاي جدي براي اين کار جريان دارد. بيش از همه مهم است که ايشان در سلامت به سر ببرد و در زماني بتوانيم تبادل ايشان را انجام دهيم که هيچ صدمه‌اي به وي وارد نشود.

امير عبداللهيان در پاسخ به سئوال ديگري در اين باره که دولت عربستان سختگيري‌هاي جديدي درباره رواديد به حجاج داشته است، اظهار داشت: هفته گذشته بر اساس اطلاعي که سازمان حج و زيارت به ما دادند، به يکباره صدور رواديد براي زوار ايراني عازم حج به ۵۰ درصد کاهش پيدا کرد. رايزني هايي با مقامات عربستان سعودي از طريق سفارت‌مان در رياض و از طريق وزارت خارجه با سفارت عربستان در تهران انجام شد که در حال عبور از اين مشکل هستيم.

معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه ادامه داد: سفارت عربستان سعودي کمبود کارکنان خود در بخش کنسولي را عامل اين کاهش صدور رواديد اعلام کرد و تدابير لازم براي ورود کارکنان جديد به تهران به سفارت عربستان و سرکنسولگري در مشهد انديشيده شد و موافقت خودمان را براي ورود اين افراد اعلام کرديم و اميدوارم تا هفته آينده اين مشکل حل شود.
*مهر