کد خبر: ۷۶۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۵۰

برگ برنده نوروز 94 رو شد؛ اتاق عمل

  کمتر از سه هفته به آغاز نوروز مانده و مسئولين جديد تلويزيون از مهران مديري خواسته اند تا سريالش را براي پخش در اين ايام آماده کند. آنها با وجود دو سريال «فوق سري» و «سر به راه»، موفقيت خود را تضمين شده نمي دانند، به همين دليل مي خواهند با «اتاق عمل» خود را گارانتي کنند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، «اتاق عمل» مهران مديري گزينه قطعي نوروز 94 شد. به نظر مي رسد مديران تلويزيون کاملا به اين نتيجه رسيده اند که به دليل کمبود سريال نوروزي، توان پر کردن آنتن شبکه هاي دو و پنج را ندارند و با تکيه بر دو سريال «سر به راه» و «فوق سري» هم نمي توانند مخاطبان ميليوني را پاي تلويزيون بنشانند به همين دليل هم هست که از مهران مديري خواسته اند که هر چه سريع تر سريالش را پيش ببرد و براي اين ايام آماده پخش کند.

مديري در تمام سال هايي که سريال ها يا ويژه برنامه هاي نوروزي را در اختيار داشته نشان داده در اين عرصه، قابليت فراواني دارد و مي تواند توجه ها را به سمت خودش جلب کند. حالا با اين اتفاق، مديران جديد صدا و سيما مي توانند بعد از گذشت چند ماه، سرشان را بالا بگيرند و مطمئن باشندکه در نوروز امسال مخاطبان را از دست نمي دهند. هفت صبح اين مسئله را بررسي مي کند.

تلاش شبانه روزي براي رسيدن کار
بالاخره بعد از تمام حواشي و اعتراض ها و اصلاحات، مديران تلويزيون به اين نتيجه رسيدند که بدون يک برگ برنده قوي، نمي توانند مردم را مجاب کنند که 13 روز تعطيلات با اين رسانه همراه شوند. به همين دليل هم از تيم مهران مديري خواسته اند تا کار توليد اين مجموعه را با سرعت بيشتري پيش ببرند تا بتوانند از پنجم فروردين و بعد از ايام فاطميه قسمت اول آن را روي آنتن ببرند.
روز گذشته يکي از عوامل اين سريال که تمايلي به افشاي نامش نداشت از اين مسئله پرده برداشت و به هفت صبح گفت که پخش «اتاق عمل» در نوروز 94 قطعي است، عوامل شبانه روز مشغول ساخت ادامه مجموعه هستند و مي خواهند هر طور شده کار را به اين ايام برسانند.

از چه شبکه اي؟

حالا مسئله اينجاست که «اتاق عمل» قرار است از کدام يک از شبکه ها پخش شود؟ سريال جديد مهران مديري در شبکه پنج کليد خورد و تمام مدت اعلام مي شد که قرار است مجموعه نوروزي اين شبکه باشد. در واقع طبق خبرهاي منتشر شده، شبکه پنج مي خواست «اتاق عمل» را از دي ماه روي آنتن ببرد و وعده داده بود که آخرين قسمت سريال، به دليل اينکه مرتبط با تحويل سال است در شب عيد نوروز و همزمان با تحويل سال 94 پخش مي شود.

بعد از جابجايي مديران سيما و تغيير رويکرد شبکه پنج از شبکه اي با محوريت تهران به شبکه اي اقتصادي، به طور کلي اين مسئله به فراموشي سپرده شد تا اينکه بعد از مدتي خبرهايي درباره احتمال انتقال «اتاق عمل» به شبکه سه به گوش رسيد؛ خبرهايي که هيچ وقت از حد يک احتمال فراتر نرفتند.

همين يک ماه قبل، قائم مقام معاون سيما گفته بود که وقتي اين کار آماده شود، براي پخش آن از يکي از شبکه ها تصميم گيري خواهد شد. بعد هم گفته بود که هرگونه تصميم گيري درباره پخش آن به مرکز نمايشي سيما واگذار شده و اين مکز بايد درباره وضعيت نهايي آن تصميم بگيرد؛ تصميمي که هنوز هم نتيجه آن مشخص نشده و هيچ کس حتي عوامل «اتاق عمل» هم نمي دانند اين سريال قرار است از چه شبکه اي پخش شود.

اتاق عمل در شبکه دو يا سه؟

طبيعتا با تغيير رويکرد شبکه پنج، پخش «اتاق عمل» از اين شبکه کاملا منتفي شد چون يک سريال کمدي هيچ ارتباطي با شبکه اقتصادي پيدا نمي کند. پس احتمال پخش آن از شبکه سه همچنان قطعي تر به نظر مي رسد.

حالا مسئله اينجاست که اگر قرار باشد پخش «اتاق عمل» به شبکه سه واگذار شود، پس تکليف سريال نوروزي «سر به راه» سعيدس لطاني چه مي شود؟ اين سريال اوايل بهمن کليد خورده و تا الان بخش مهمي از آن توليد شده و مدت هاست که نامش در فهرست سريال هاي قطعي نوروز امسال به ثبت رسيده است.

پس در اين صورت فقط دو راه باقي مي ماند؛ اينکه يا پخش «سربه راه به شبکه دو واگذار شود و «اتاق عمل» به عنوان سريال نوروزي شبکه سه در کنداکتور نوروزي قرار بگيرد يا مديري سريالش را در شبکه دو روي آنتن ببرد که به نظر مي رسد اين گزينه دوم، منتفي باشد.

نگراني از بابت حساسيت ها

تنها مسئله نگران کننده اي که درباره اين سريال وجوددارد، بحث حساسيت هاست. همين چند وقت قبل، ساخت «اتاق عمل» با واکنش شديد پزشکان و در رأس آنها سازمان نظام پزشکي روبرو شد و اين مسائل، چند وقتي پروژه را متوقف کرد تا اينکه مديري تلاش کرد تا جايي که مي شود فيلمنامه را جرح و تعديل کند. حالا تنها تهديدي که سر راه پخش اين سريال وجود دارد، حساسيت هاي مجدد اين گروه است. با اينکه بعد از اين سختگيري ها عوامل سعي کردند در ادامه راه، محتاطانه تر عمل کنند اما بعيدنيست همچنان ايرادهايي به آن وارد باشد.

استقبال شديد از اتاق عمل

زماني که صحبت بازگشت مهران مديري به تلويزيون و ساخت سريال «اتاق عمل» مطرح شد، استقبال فراواني از آن صورت گرفت. طرفداران مديري از هر راهي که به ذهن شان مي رسيد سعي مي کردند خوشحالي شان را ابراز کنند.

خيلي ها روزشماري مي کردندتاط بق وعده هاي مديران شبکه پنج، اين سريال را زمستان از تلويزيون تماشا کنند. بعد از بالا گرفتن حساسيت هاي پزشکان و توقف «اتاق عمل»، موضع منفي مخاطبان نسبت به نظام پزشي هم اوج گرفت. در اغلب اين اعتراض ها مردم از اينکه شرايط به گونه اي پيش رود که نتوانند سريال مورد علاقه شان را تماشا کنند ابراز نگراني مي کردند. اين نگراني ها و اعتراض ها همچنان وجود دارد.
در اينستاگرام حدود پنج شش صفحه با نام «اتاق عمل» ساخته شده که هر کدام از آنها حدود 10 هزار فالوور دارد؛ صفحه هايي که خيلي از آنها الان نزديک به چند ماه است به روز نشده اما همچنان روزي چند کامنت از سوي مخاطبان در آنها منتشر مي شود؛ کامنت هايي از قبيل «آقاي مديري دلمون براتون تنگ شده، پس کيي شروع ميشه اتاق عمل؟»، «مگه قرار نبود 7 دي شروع بشه؟»، «آقا شنيديم دکترا اعتراض کردن و فعلا پروژه تعطيل شده، حيف واقعا...»، «شب هاي زمستون فقط با ديدن کارهاي آقاي مديري لذتبخشه... ما همچنان منتظريم»، «همش داريم روز شماري مي کنيم کي شروع ميشه؟» و ...

تجربه موفق مناسبتي هاي مديري

در صورتي که همه چيز طبق برنامه پيش برود و «اتاق عمل» در کنداکتور نوروز قرار بگيرد، مي شود انتظار داشت که تلويزيون با دو گزينه8 «اتاق عمل» و «کلاه قرمزي»، شرايط به نسبت قابل قبولي ايجاد کند. مهران مديري چه زماني که ويژه برنامه آيتمي «نوروز 72» و «ساعت خوش» را در دهه هفتاد براي نوروز توليد کرد و چه زماني کهس ال ها بعد سريال هاي «جايزه بزرگ»، «مرد هزار چهره» و «مرد دو هزار چهره» او در کنداکتور نوروز قرار گرفت، در همه حال توانست موج عجيبي در تلويزيون ايجاد کند و ميان ساير سريال هاي نوروز، يک سر و گردن بالاتر ظاهر شود.

به همين دليل هم هست که مي شود روي حضور قدرتمند «اتاق عمل» در نوروز امسال حساب کرد، مخصوصا اينکه خود مديري زمان شروع به ساخت اين سريال در صفحه اينستاگرامش نوشت: «اتاق عمل... شايد يکي از بهترين ساخته هايم شود! شايد... فکر مي کنم بشود...»

پخش مفرح ها بعد از نيمه دوم عيد

به هر حال بايد اين مسئله را هم به خاطر داشته باشيم که به دليل مصادف شدن روزهاي اول نوروز با ايام فاطميه، تلويزيون عملا امکان پخش برنامه هاي شاد در نيمه اول عيد را ندارد و مخاطبان تازه بعد از گذشت پنج روز از شروع نوروز مي توانند شاهد برنامه هاي مفرح از شبکه هاي مختلف باشند.

روابط عمومي شبکه دو اعلام کرده که مردم از نيمه دوم نوروز منتظر «کلاه قرمزي» باشند و احتمالا «اتاق عمل» هم تا قبل از روز پنجم نوروز پخش نمي شود.

حالا بايد صبر کنيم و ببينيم صدا و سيما براي روزهاي اول سال نو چه تصميماتي دارد؟ يعني مي تواند برنامه هاي مناسبتي موفق و درخور اين ايام را روي آنتن بفرستد يا مي خواهد به کل، کرکره پخش آثار و جذاب و جنجالي اش را تا اواسط تعطيلات پايين بکشد؟
*هفت صبح