کد خبر: ۷۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۸

هزینه سالانه هر ایرانی بابت دارو چقدر است؟

 مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: سرانه مصرف دارویی کشور، سرانه چندان بالایی نیست و در بسیاری از داروها کمبود مصرف هم وجود دارد. کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان با قوت فعالیت خود را انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری میزان، مهدی پیر صالحی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر مصرف زیاد دارو در ایران اظهار کرد: در وافع آمارها به این صورت نیست که مصرف خیلی بالایی را نسبت به دنیا داشته باشیم. با در نظر گرفتن سرانه دارویی می‌توان گفت که به عنوان مثال هر ایرانی سالانه 50 دلار برای دارو هزینه می‌کند. در مقایسه این مبلغ با سرانه مصرف کشورهای همسایه مشاهده می‌کنیم مصرف سرانه ما بسیار کمتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: در صورت مقایسه مصرف سرانه ایران با کشورهایی مانند امریکا، انگلیس و غیره که GDP بالایی دارند، مشاهده می‌شود که نسبت به آن‌ها هم مصرف خیلی کمتری داریم، به این ترتیب مصرف دارویی ما در کشور مصرف خیلی بالایی نیست و در بسیاری از داروها کمبود مصرف هم داریم.

وی با ابراز تاسف از مصرف بالای برخی اقلام مانند آنتی بیوتیک‌ها در ایران گفت: این دسته از داروها به صورت بی‌رویه تجویز می‌شوند و از طرفی هم مصرف خودسرانه در این موارد صورت می‌گیرد.

پیرصالحی  در ادامه خاطرنشان کرد: در مجموع دارویی و عدد دارویی کشور می‌توان گفت که 8000 میلیارد تومان کل مصرف دارویی کشور بوده است؛ یعنی عدد کلی مصرف دارویی ما بالا نیست.

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در پایان با بیان این‌که به منظورجلوگیری از مصرف غیرمنطقی دارو کمیته‌ای با عنوان (کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو) در سازمان فعال است که نسخه پزشکان را بررسی کرده و اخطارهایی در مورد تجویزها به پزشکان می‌دهد، گفت: این کمیته در چند سال اخیر کمرنگ شده بود و کار اجرایی چندان قوی انجام نمی‌داد، اما اکنون با بیمه‌ها و معاونت درمان هماهنگ است و مجددا با قوت کار خود را شروع کرده و بررسی نسخ را انجام می‌دهد.