کد خبر: ۷۶۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۶۱
گزارش تحلیلی الجزیره از

چرایی سفر حوثی ها به تهران

با فرود هواپیمای ایرانی به صنعاء و سفر حوثی ها به تهران آنها می خواهنداین پیام را بدهندکه مانیازی به غرب وکشورهای حوزه خلیج فارس نداریم واکنون با کشورهای دیگرچون ایران روابط داریم و خواهان کسب مشروعیت بین المللی هستند.
الجزیره نوشت: :با فرود هواپیمای ایرانی به صنعاء و سفر حوثی ها به تهران آنها می خواهنداین پیام را بدهندکه مانیازی به غرب وکشورهای حوزه خلیج فارس نداریم واکنون با کشورهای دیگرچون ایران روابط داریم و خواهان کسب مشروعیت بین المللی هستند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، به نظرم زمانی که شما به این موضوع نگاه می کنید نکته کلیدی که توجه شما را به خود جلب می کند این است که این اقدام ایران اقدامی سمبولیک است.این اقدام بلافاصله پس از گشایش سفارتخانه های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و خارج شدن پرسنل سفارتخانه های آمریکا واتحادیه اروپا از صنعاء صورت گرفت.

اینکه شاهد حضور حوثی ها در این پرواز و رفتن شماری از آنها به ایران هستیم نشانگر این موضوع است که آنها می خواهند اعلام کنند که با وجود اینکه برخی کشورهای خاص از صنعاء خارج شده اند اما آنها هنوز با کشورهای دیگر رابطه دارند.آنها می خواهند بگویند که نیازی به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و غرب ندارند.آنها میخواهند اعلام کنند که با کشورهایی چون ایران و روسیه و همچنین چین روابط دارند تا آنها از اقتصاد شان حمایت کنند.

به نظرم حوثی ها و ایران منافع متقابلی دارند.حوثی ها به دوستانی نیاز دارند و ایران هم خواهان قدرتمند کردن این رابطه دوستانه با آنها است تا مسائلی را در مرزهای جنوبی عربستان سعودی ایجاد کند.

نکته کلیدی در رفتن مقامات حوثی به تهران این است که آنها این سفر را با هدف ظرفیت سازی در دولت یمن انجام داده اند.آنها به دنبال افزایش ظرفیت ها در حیطه های مختلف با ایران هستند.پیش از این هم ادعاهایی درباره ارسال تسلیحات از طرف ایران به صنعاء مطرح بوده است.این ادعاها پایانی ندارد و به نظرم اثبات این موضوع دشوار بوده است.به نظرم یمن کشوری نیست که به تسلیحات نیاز داشته باشد.به نظرم آنچه که حوثی ها از سفر به تهران به دنبال آن هستند،ایجاد مشروعیت بین المللی است.

وسیه هم اکنون در حال تعامل با حوثی ها به عنوان قدرت مشروع در صنعاء است.ایرانی ها هم این کار را صورت می دهند.در این حال کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سفارتخانه های خودرا به عدن منتقل کرده اند که این موضوع در حال حاضر برخلاف منافع یمن است.به نظرم در حال حاضر یمن به مذاکره به منظور رفع اختلافات نیازمند است.