کد خبر: ۷۶۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۰

رضايي: مديريت جهادي بزرگترين دستاورد انقلاب است

  دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به نقش مديريت جهادي در تحقق اقتصاد مقاومتي گفت: مديريت جهادي از بزرگترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، محسن رضايي با حضور در نخستين گردهمايي سراسري مديريت جهادي که امروز (دوشنبه) در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، سه عرصه‌ي انقلاب اسلامي، ايجاد امنيت و 8 سال دفاع مقدس را صحنه‌ي ظهور مديريت جهادي در کشور خواند و افزود: البته مديريت جهادي و انقلابي اولين بار در صدر اسلام به ظهور رسيد و کاملترين شيوه‌ اين مديريت را مي‌توان در مديريت اميرالمومنين (ع) در جنگهاي صدر اسلام به ويژه عمليات خيبر مشاهده کرد ولي متاسفانه اسناد و مدارک از اين شيوه مديريت به دست ما نرسيده ولي به حمدالله در جريان انقلاب اسلامي در سه حادثه مدارک انبوهي از شيوه‌ي مديريت جهادي براي ما به وجود آمده است.

وي افزود : اولين حادثه‌اي که مي‌توان آن را صحنه‌ي بروز مديريت جهادي در کشور خواند، وقوع انقلاب اسلامي است. دومين مساله ايجاد امنيت به ويژه در سالهاي ابتدايي انقلاب است و سومين آن 8 سال دفاع مقدس است که در حقيقت مي توان از آن به عنوان بلوغ مديريت جهادي در کشور ياد کرد.

وي ادامه داد: در صدر اسلام مديريت جهادي توانست از يک جامعه بسيار عقب‌افتاده نيروي عظيمي ايجاد کند که بزرگترين تمدن‌هاي عالم را به زانو درآورد. در دوران ما نيز انقلاب اسلامي مردم ايران با پيروزي خون بر شمشير توانستند يکي از قوي‌ترين رژيمهاي سياسي ،نظامي و امنيتي را از پاي درآورند. ملت ايران با دست خالي و تنها اتکا به مديريت جهادي اين قدرت را به زانو درآورد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تحقق مديريت جهادي براي ايجاد امنيت در سالهاي ابتدايي انقلاب گفت: در ابتداي انقلاب تا سال 1363 دهها و صدها حادثه امنيتي در کشور اتفاق افتاد که يکي از آنها انفجار دفتر حزب جمهوري اسلامي ايران بود. شورش منافقين و کودتاي نوژه همگي توسط جوانانان مانند شهيد زين‌الدين خنثي شد و امنيت در اثر مديريت جهادي در کشور برقرار شد. در 8 سال دفاع مقدس نيز در سال اول که 5 استان کشور مورد حمله قرار گرفت به دليل نبود مديريت جهادي با وجود تلاش بسيار نتوانستيم سرزميني را آزاد کنيم اما از سال دوم که مديريت جهادي وارد عرصه‌ي جنگ شد تمام سرزمين‌ها آزاد شد و جنگ به داخل خاک عراق کشانده شد.

رضايي با طرح اين پرسش که آيا در حال حاضر مديريت جهادي در فضاي کشور جاري است يا خير گفت: وجود فقر و مواد مخدر و مشکلات ديگر که امروز گريبان کشور را گرفته نشان دهنده‌ي کم رنگ بودن مديريت جهادي در صحنه‌هاي مختلف کشور است.

اقتصاد مقاومتي بدون مديريت جهادي اجرا نمي‌شود

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر نقش مديريت جهادي در تحقق اقتصاد مقاومتي گفت: قطعا بدون مديريت جهادي نمي‌توانيم سياستهاي اقتاد مقاومتي را در کشور اجرايي کنيم.

وي پيشرفت‌هاي سياسي و سرزميني را از دستاوردهاي مديريت جهادي خواند و افزود:‌ قطعا آباداني يکي از دستاوردهاي مديريت جهادي است و در کنار اين آباداني فرهنگ سازي در سايه‌ي مديريت جهادي تحقق پيدا مي‌کند. نهاد سازي نيز از دستاوردهاي مديريت جهادي است که در دوران انقلاب، بسيج ، سپاه و جهاد سازندگي از نهادهايي بود که در سايه‌ي مديريت جهادي به وجود آمده است.

رضايي با تاکيد بر مديريت جهادي به عنوان بزرگترين ميراث انقلاب گفت: اين مديريت به عنوان عصاي حضرت موسي که مي‌توانست هر مشکلي را حل کند، کشور را قادر مي‌سازد در مقابل تمامي مشکلات ايستادگي کند.

به گفته وي، امروز با مرحله‌ي جديدي مواجه هستيم که مي‌توانيم آن را دوران مقاومت بناميم. قطعا مديريت جهادي در يک فضاي جهادي شکل مي‌گيرد و بايد تلاش کنيم اين فضاي جهادي در کشور حاکم شود. امروز حتي اگر تحريم‌ها برداشته شود فقر و بيکاري و مشکلات ديگري که در کشور وجود دارد حل نمي‌شود. چرا که بسياري از اين مشکلات يا ريشه در قبل از انقلاب دارد و يا ريشه‌ي آن در کارشکني‌هاي دشمنانمان در منطقه است. هر يک از اين مشکلات را مي‌توان يک جنگ در نظر گرفت که ايستادگي در مقابل آنها تنها با مديريتي جهادي امکان پذير است.

وي ادامه داد: برخي از اظهارنظرهاي امروز که گفته مي‌شود به جوان‌ها فرصت نمي‌دهيم را قبول داريم. اما اگر اين اظهارنظر‌ به معناي پهن کردن فرش قرمز باشد قابل قبول نيست. قطعا روحيه و فضاي جهادي اين گونه تشکيل نمي‌شود. در دوران جنگ تحميلي نيز کسي براي جوانان و فرماندهان توانمند آن دوران فرش قرمز پهن نکرد. يقينا مي‌توانيم از تحريم‌ها مي‌توان به عنوان يک فرصت طلايي براي خيزش ملت در اقتصاد کشور استفاده کرد.

وي تاکيد کرد: کشورمان به غير از مديريت جهاد در عرصه‌ي اقتصاد به جايي نخواهد رسيد. قطعا مديريت جهادي داراي تئوري است و مي تواند بين سبک‌هاي مديريتي جايگاه ويژه‌اي براي خود باز کند.

وي وجود انگيزه را يکي از مهمترين موارد تحقق مديريت جهادي خواند و افزود: انگيزه کار براي رضاي خدا و مردمي سازي فعاليت‌ها بايد براي تحقق مديريت جهادي مورد توجه ويژه قرار گيرد. در مديريت جهادي ابتکار، خلاقيت و نوآوري بايد از ويژگي‌هاي اساسي قرار گيرد و انعطاف پذيري نيز مورد توجه قرار گيرد. قطعا ساختارهاي اداري در عين حال که مفيد هستند اگر انعطاف پذير نباشند و انعطاف پذيري را از مديران بگيرند موجب زيان خواهند شد.

رضايي تعامل و يکپارچه سازي را از ديگر ويژگي‌هاي مديريت جهادي دانست و افزود: در مديريت جهادي مشارکت دادن، همفکري کردن، مشورت و آموزش متقابل از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و در راستاي يکپارچگي مي‌توان مديريت جهادي را در کشور به وجود آورد. همانطور که در 8 سال دفاع مقدس شاهد يکپارچگي در عمليات بوديم. اين يکپارچگي نه تنها در عمليات بلکه در ايمان و عاطفه رزمندگان نيز وجود داشت.

وي در پايان ضمن اشاره به مديريت جهادي به عنوان بزرگترين دستاورد انقلاب اسلامي گفت: ملت ايران به کمک اين مديريت از تمام مشکلات و موانع عبور مي‌کند و مي‌تواند پيشرفتهاي مادي و فرهنگ سازي را در کشور به وجود آورد. قطعا اجراي مديريت جهادي در کشور با مخالفت دشمنان داخلي و خارجي همراه است و دشمن مي‌داند که مديريتي در ايران کشف شده که اگر راه بيفتد تمام عرصه‌ها را فتح مي‌کند و يک تمدن بزرگ را تشکيل مي‌دهد. به همين خاطر در مقابل مديريت جهادي مقابله مي‌کند و تلاش مي‌کند اين مديريت در ايران به وجود نيايد. اميدواريم به لطف خداوند شاهد راه افتادن گسترده‌ي مديريت جهادي در کشور باشيم.
*ايسنا