کد خبر: ۷۶۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۳۲

آغاز به کار رسمي جشنواره مد و لباس فجر

 چهارمين دوره جشنواره مد و لباس فجر امروز در محل نمايشگاه بين المللي تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، مراسم افتتاحيه چهارمين جشنواره بين‌المللي مد و لباس فجر با حضور علي مرادخاني معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، نوش‌آبادي معاون امور پارلماني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و حميد قبادي مشاور معاونت امور هنري وزارت ارشاد و دبير کارگروه ساماندهي مد و لباس در محل نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار شد.

در اين مراسم حميد قبادي با بيان اينکه چهارمين جشنواره بين‌المللي مد و لباس فجر با مشارکت بخش‌هاي مختلف به ويژه طراحان، هنرمندان، صنعتگران حوزه نساجي و توليدکنندگان برپا شده است، گفت: در اين جشنواره تلاش شده است آخرين دستاوردهاي حوزه مد و لباس ارائه شود و محصولاتي مبتني بر الگوهاي ايراني و اسلامي در اختيار مخاطبان قرار گيرد.

وي ادامه داد: امسال اتفاقات بسيار خوبي در حوزه مد و لباس و در جشنواره رخ داده است از جمله اينکه روش برگزاري مسابقه تغييرات بسيار جدي داشته است و تلاش شد بهترين‌ها انتخاب شوند.

دبير کارگروه ساماندهي مد و لباس اظهار داشت: در بخش توليد و عرضه حدود 200 مرکز در جشنواره حضور دارند و آثاري را ارائه مي‌کنند که به جرأت مي‌توان گفت تمام آنها ايراني و مبتني بر روش‌هاي توليد ايراني بوده است.

قبادي با اشاره به بخش صنعت در چهارمين جشنواره بين‌المللي مد و لباس فجر افزود: اين بخش هر روز در حال پويايي و پيشرفت است و با کمک اداره کل نساجي و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت توانستيم گام‌هاي خوبي را در اين مسير برداريم.

قبادي همچنين با اشاره به وجود بخش استاني در جشنواره بين‌المللي مد و لباس فجر گفت: در بخش استاني تلاش شده است ميان تمدن ايراني و صنعت ارتباط منسجمي برقرار شود و در اين بخش دستاوردهاي 20 استان ارائه خواهد شد.

وي همچنين با اشاره به راه‌اندازي کارگروه مد و لباس استاني تصريح کرد: يکي ديگر از بخش‌هاي موفق اين جشنواره بخش علمي و دانشگاهي است که با اطمينان مي‌توان گفت بخش علمي و دانشگاهي در مسير تجديدنظر در روش‌هاي تاريخي خود راه خود را پيدا کرده‌ است.

وي افزود: قرار است که يک تجديدنظر اساسي در حوزه طراحي و دوخت رخ دهد و ما يک بازنگري اساسي با کمک شوراي راهبردي دانشگاهي و علمي در اين حوزه خواهيم داشت.

قبادي خاطرنشان کرد: 74 دانشگاه و 38 مرکز فني و حرفه‌اي در اين نمايشگاه حضور دارند که قرار است در جهت مدسازي تلاش کند.

وي ادامه داد: بخش عفاف و حجاب يکي از مهمترين بخش‌هاي جشنواره امسال است که در اين دوره برجسته‌ترين توليدکنندگان مشارکت کرده‌اند.

دبير کارگروه ساماندهي مد و لباس تصريح کرد: 50 مؤسسه عفاف و حجاب در سالن‌هاي 8 و 9 نمايشگاه‌ بين‌المللي تهران حضور دارند و يکي ديگر از اتفاقات خوبي که در اين دوره شاهد آن هستيم رونمايي از انجمن فرهنگي مؤسسات عفاف و حجاب است که در اين جشنواره رسماً فعاليت خود را آغاز مي‌کند.

وي با اشاره به بخش بين‌الملل جشنواره مد و لباس فجر گفت: قرار بود 15 کشور در اين جشنواره حضور داشته باشند که حضور تمام آنها محقق نشد و هم اکنون 7 کشور در نمايشگاه حضور دارند که امکان انتقال تجارب آنها به کشور وجود دارد.

وي ادامه داد: بخش نمايش يکي ديگر از بخش‌هاي جشنواره بين‌المللي مد و لباس فجر است که سالن آن داراي يک ساخت و ساز ويژه‌اي است و اين اتفاق، اتفاق ارزشمند و مؤثري در حوزه نمايش مد و لباس است و بازديدکنندگان شاهد خواهند بود که طراحان معماري به کمک طراحان لباس آمدند و سازه‌اي را بنا کردند که در آن آثار برتر طراحان لباس عرضه شود.

وي ادامه داد: سالن نمايش چهارمين جشنواره بين‌المللي مد و لباس فجر از صبح فردا کار خود را آغاز مي‌کند.

در ادامه اين مراسم دبير کميسيون آموزش و پژوهش شوراي راهبردي مد و لباس گفت: کميسيون‌هايي که در بحث مد و لباس فعاليت مي‌کنند شامل کميسيون‌هاي آموزش و پژوهش، مد و لباس، توليد و طراحي، صنعت و فروش است که در بخش آموزش و پژوهش دانشگاه الزهرا (س) ميزبان ساير دانشگاه‌هاست.

وي افزود: پيشنهاد شده است که تمام کميسيون‌هاي حوزه مد و لباس ترکيب ثابتي را داشته باشند که در اين ترکيب يک نماينده از انجمن طراحان نيز حضور داشته باشد.

دبير کميسيون آموزش و پژوهش شوراي راهبردي مد و لباس گفت: اعتقاد ما در کميسيون آموزش و پژوهش اين است که بايد براي حوزه مد و لباس برنامه‌ريزي دقيقي داشته باشيم و با تحليل از وضعيت موجود براي رسيدن به نقطه مطلوب برنامه‌ريزي کنيم که در خصوص تحليل وضعيت موجود کارهايي آغاز شده است و اميدوار هستيم در هفته‌هاي آينده و يا در انتهاي جشنواره بتوانيم اطلاعات مهمتري را ارائه دهيم.

وي افزود: بحث تحليل زيرساخت‌ها بحث مهمي است چرا که زيرساخت‌هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و نيروي انساني بايد در پژوهش‌ها مورد توجه قرار گيرد، همچنين زيرساخت‌هاي اعتقادي با رويکرد ديني و با استفاده از آيات و روايات بايد مورد تأکيد قرار گيرند.

وي تصريح کرد: توجه به اسناد بالادستي و تأکيدات مقام معظم رهبري در حوزه مد و لباس از نکات مهمي است که بايد در تحقيقات به آنها توجه شود تا سليقه فرهنگي جامعه شناخته شود و در آن مسير برنامه‌ريزي‌ها صورت گيرد.

دبير کميسيون آموزش و پژوهش شوراي راهبردي مد و لباس گفت: اين کميسيون در نظر دارد مطالعاتي براي مديريت اقتصادي، بازار مد و لباس سيستم‌هاي توليد و توزيع و برندسازي در ايران را داشته باشد و مطالعاتي در اين مسير نيز آغاز شده است که اميدواريم کميسيون آموزش و پژوهش بتواند از آنها استفاده کند.

وي همچنين به بازنگري در سرفصل‌هاي برنامه‌هاي درسي اشاره کرد و گفت: تربيت نيروي انساني متخصص يکي از نيازهاي جدي در حوزه مد و لباس است و بحث سايزينگ که سايزبندي لباس‌ها متناسب با آناتومي بدن ايرانيان طراحي شود.

در ادامه صديقه پاک‌بين رئيس انجمن طراحان پارچه و لباس گفت: هر ساله شاهد هستيم کشورهايي مانند ترکيه و مالزي محصولات خود را با قيمت ارزان در اختيار ما قرار مي‌دهند اين در حالي است که ايران داراي تمدني بسيار قوي‌تر از آنهاست و داراي صنعت عظيمي است که خوشبختانه در سالهاي گذشته با همکاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت صنعت و معدن و همکاري دانشگاه‌ها شاهد اتفاقات خوبي در اين حوزه بوديم.

وي افزود: يکي از مشکلات عمده در بخش توليد داخلي عدم وجود نيروي متخصص و کارآمد است ، امروز مصرف‌کنندگان مد و لباس جهاني زندگي مي‌کنند و انتظارات آنها به مراتب بالاتر رفته است.

وي افزود: استفاده از طراحان داخلي وابستگي به مدل‌هاي غربي را کاهش مي‌دهد و با توجه به رشد جمعيت در سالهاي آينده شاهد يک جهش عظيم در اين صنعت خواهيم بود و زماني اين اتفاق مي‌افتد که بتوانيم در حوزه مد و لباس برندسازي انجام دهيم که البته برند به معناي تبعيت از مدل‌هاي خارجي نيست بلکه مي‌توان با تبعيت از الگوهاي فرهنگي و بومي نيز مدلسازي کرد.

نصراللهي مدير کل نساجي وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه اولين کارخانه نساجي کشور در سال 1304 راه‌اندازي شده است گفت: 9800 واحد داراي پروانه بهره‌برداري در کشور فعاليت مي‌کنند که سالانه 950 ميليون دلار صادرات دارند.

وي افزود: متأسفانه در سالهاي گذشته اهميت چنداني به توسعه صنعت پوشاک صنعتي داده نشد و ما به بحث طراحي و مدلسازي بي‌توجهي کرديم اين در حالي است که صنعت پوشاک بدون توجه به مدل و طراحي مانند اين است که صنعت پوشاکي نداشته باشيم.

نصراللهي اظهار داشت: در سالهاي اخير گام‌هاي خوبي برداشته شده است و با اقدامات صورت گرفته اميدوار هستيم بتوانيم خلأهاي اين حوزه را رفع کنيم.
مدير کل نساجي وزارت صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: در حال حاضر
 ما توان توليد 450 هزار تن لباس را داريم که 70 درصد آن توسط واحدهاي صنفي انجام مي‌شود و اين اطمينان به توليدکنندگان داده مي‌شود که در مرحله سياست‌گذاري و در نظر گرفتن سياست‌هاي تشويقي و حمايتي واحدهاي صنفي و صنعتي برابر هستند و مي‌توانند از اين حمايت‌ها استفاده کنند.
*فارس