کد خبر: ۷۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۳

توضيحات معاون رييس جمهور درباره سفر هيات ايراني به نيويورک

  معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به موارد مطرح شده درباره بودجه سفر به نيويورک به منظور شرکت در کميسيون مقام زن و تاکيد هيات اعزامي توضيحاتي ارائه داد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده با بيان اينکه براي نخستين‌بار برگزاري يک پنل دولتي را در سفر نيويورک هماهنگ کرده‌ايم، اظهار کرد: اين پنل با همکاري دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل تشکيل مي‌شود و درباره زنان 20 سال پس از اجلاس پکن است و در اين پنل به بيان دستاوردهاي ايران مي‌پردازيم. وي با بيان اينکه سازمان‌هاي مردم نهاد ايران حضور جدي در اجلاس کميسيون مقام زن خواهند داشت، اظهار کرد: برنامه سمن‌ها در ساختمان جنبي سازمان ملل برگزار مي‌شود و بيشتر سمن‌هاي شرکت‌کننده داراي مقام مشورتي سازمان ملل هستند. از ايران نيز چندين سازمان مردم‌نهاد در حال اعزام اعضاي خود به کميسيون مقام زن هستند.

معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: ما طي فراخواني از سازمان‌هاي مردم نهاد درخواست کرديم که برنامه‌هاي خود به منظور ارائه در کميسيون مقام زن را در اختيار ما قرار دهند تا بتوانيم تسهيلات لازم را در اختيار آنها قرار دهيم. از بين برنامه‌ها، برنامه‌هاي 5 سازمان مردم نهاد قابل قبول و از استانداردهاي لازم برخوردار بود، بنابراين 5 نفر از اين سازمان‌ها را به منظور شرکت در کميسيون مقام زن حمايت مي‌کنيم. مولاوردي افزود: بر خلاف ادعاي برخي سايت‌ها که معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري 100 نفر را همراه خود به نيويورک مي‌برد، ما تنها 5 نفر از سازمان‌هاي مردم نهاد را همراه خود مي‌بريم و از هرکدام از آنها حدود 10 ميليون تومان حمايت مي‌کنيم. البته هنوز يک ريال به آنان پرداخت نشده است و پس از برگشت و ارائه گزارش خود اين مبلغ به آنها پرداخت مي‌شود.

وي در ادامه گفت: نمي‌دانم برخي از افراد براي صحبت‌هاي خود چه صحبت شرعي و قانوني دارند. آنان بدون داشتن اطلاعات دقيق اظهارنظر مي‌کنند. البته ممکن است سازمان‌هاي مردم نهاد خودشان حدود 20 تا 30 نفر را همراه خود ببرند، اما من واقعا نمي‌دانم برخي از افراد براساس چه ملاکي اظهار کردند که معاونت امور زنان قرار است 100 نفر را همراه خود ببرد. معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده با بيان اينکه برخي از افراد نگران سياه‌نمايي هيات ايران در نيويورک از وضعيت کشورمان هستند، اظهار کرد: ما براي پاسخگويي به اين افراد متحير مانده‌ايم. معاونت امور زنان در چارچوب سياست تعامل سازنده با جهان و نيم‌نگاهي به اينگونه اجلاس تلاش مي‌کند حضوري موثر و توام با واقع‌نگري داشته باشد. اگر برخي از افراد بيان واقعيت را سياه‌نمايي مي‌دانند؛ ما اين کار را واقع‌گرايي قلمداد مي‌کنيم.

مولاوردي افزود: سخنراني من در اجلاس کميسيون مقام زن را وزارت امور خارجه آماده مي‌کند و تنها در صورت نياز اصلاحاتي روي آن انجام مي‌شود. از سوي ديگر کتاب عکس زنان را آماده کرده‌ايم که نشان‌دهنده حضور زنان ايراني در عرصه‌هاي مختلف است و هيچ توضيحي در اين کتاب عکس ارائه نمي‌شود. ما معتقديم که زنان ايراني مانند رنگين‌کمان هستند نه ابزار و اصرار داريم واقعيت زنان ايراني را به دنيا نشان دهيم. وي با اشاره به گزارش ايران در کميسيون مقام زن اظهار کرد: گزارش ما در اجلاس پکن + 20 شامل چهار بخش است و براساس گزارش‌هاي اخذ شده از تک تک دستگاه‌ها در زمينه 12 موضوع نگران کننده مطرح شده در سند پکن تنظيم شده است. البته مطالب ما خيلي دير ارائه شد. قرار بود 30 ارديبهشت‌ماه ترجمه گزارش ايران به بانکوک آماده شود؛ اما با توجه به تعلل دستگاه‌ها اين گزارش دير آماده شد. حتي من به وزرا مي‌گفتم که در صورت آماده نشدن گزارش دستگاهتان در زمينه حوزه‌هاي نگران‌کننده جاي آن را در گزارش نهايي سفيد مي‌گذارم.

معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در حال حاضر گزارش ايران در سايت سازمان ملل قرار دارد. قصد نداشتيم آن را به زبان فارسي ارائه دهيم، اما اين کار را انجام داديم و اعلام کرديم تا پايان ساعت اداري قبل از پرواز آماده دريافت پيشنهادات براي تکميل و اصلاح گزارش ايران هستيم،‌ اما هنوز يک خط پيشنهاد و نظر دريافت نکرده‌ايم.

مولاوردي درباره ترکيب هيات ايران در کميسيون مقام زن اظهار کرد: اين ترکيب به نوعي تعريف شده که هر يک از اعضاي آن کاري تعريف شده دارد و افرادي در اين سفر حضور دارند که دستگاه‌شان تاثيرگذاري‌هاي لازم را در حوزه ماموريت‌شان داشته است. حتي يک نفر را از استان‌ها به منظور شرکت در هيات ايران انتخاب کرديم و قصد داريم در کميسيون مقام زن تجربه‌هاي خود را به عنوان نمونه‌هاي موفق ارائه دهيم.

وي اضافه کرد: در ترکيب هيات ايران اعضايي از خانواده شهدا قرار دارند که از دفاع حقوق انساني زنان برخوردار هستند و همه ما نگران ارزش‌هاي موفق خود هستيم. معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به سفر خود به واتيکان اظهار کرد: سفر به واتيکان با هدف تعامل در زمينه چالش‌هاي مشترک در حوزه خانواده بين کشورهاي داراي حکومت ديني انجام شد و ما تلاش مي‌کنيم تا با همگرايي و ائتلاف با واتيکان در نشست 20 سال پس از اجلاس پکن شرکت کنيم و اميدواريم اين اتفاق بيفتد.
*ايسنا