کد خبر: ۷۶۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۰۵۸

انسان تا چندسالگی رشد می‌کند؟

 رييس سابق انجمن تغذيه ايران، با تاکيد بر اينکه بي توجهي به الگوي صحيح تغذيه در خانواده ها، بر رشد قد افراد تاثير منفي گذاشته است گفت: متاسفانه تغيير شيوه زندگي در ايران، باعث شده مردم جامعه ما بر خلاف گذشته به جاي مشکل سوء تغذيه و کمبود دريافت مواد مغذي، دچار نوعي اضافه دريافت مواد و کالري شوند و اين مسئله علاوه بر افزايش بيماري هاي غير واگير، تاثير منفي بر رشد فيزيولوژيکي افراد گذاشته است.

دکتر محمدرضا وفا نقش تغذيه در افزايش قد را بسيار کليدي و موثر دانست و افزود: مسلما رشد فيزيولوژي و همچنين قد انسان نيازمند داشتن تغذيه خوب و مفيد است. در واقع تاثير تغذيه بر رشد قد از همان دوران جنيني شروع و تا 18 سالگي ادامه دارد. بطوريکه نقش آن در دوران هايي از زندگي يعني دو تا چهار سالگي و همچنين سنين بلوغ يعني 9 تا 12 سالگي (براي دختران) و 13 تا 15 سالگي (براي پسران) به اوج خود مي رسد. بنابراين کمبود ويتامين ها، املاح، پروتئين و تغذيه نامناسب مي تواند در رشد فيريکي جسم تاثير منفي داشته باشد.

رشد قد انسان بعد از 19 سالگي متوقف مي شود
وي در ادامه با تاکيد بر اينکه رشد قدي انسان بعد از 19 سالگي متوقف مي شود تصريح کرد: از لحاظ علمي انسان از همان دوران جنيني شروع به رشد و افزايش قد مي کند و اين فرايند تا 18 سالگي ادامه مي يابد. بنابراين رشد فيزيولوژي از 19 سالگي به بعد بطور کامل متوقف مي شود حتي اعمال رژيم هاي غذايي خاص و مصرف دارو هم در افزايش قد کمکي نمي کند. اين در حالي است که بسياري از افراد به تصور افزايش قد، فريب تبليغات رسانه هاي مختلف را خورده و به مصرف انواع داروهاي غير مجاز تبليغاتي روي مي آورند.

آسيب پذبري دختران کوتاه قد در جامعه ايران بيشتر از پسران است
اين استاد دانشگاه علوم پزشکي ايران گفت: اگر چه سوء تغذيه موجب بحران در فرايند رشد قدي و جسمي دختران وپسران مي شود. اما اين مسئله براي زنان و دختران به دليل مسائل فرهنگي و اجتماعي در جامعه بسيار با اهميت است، بطور کلي کمبود آهن و يد در دختران و کمبود روي در پسران باعث اختلال رشد قدي آنها مي شود.

75 درصد مردم ايران مصرف لبنيات کافي ندارند
رييس سابق انجمن تغذيه ايران، همچنين مصرف لبنيات و کلسيم را براي رشد قد و سلامتي انسان بسيار ضروري دانست و اظهار کرد: متاسفانه مصرف لبنيات در ايران به هيچ عنوان کافي نيست و بر اساس آخرين آمار بدست آمده به ازاي هر ايراني 150 گرم لبنيات مصرف مي شود. اين در حالي است که بطور استاندارد هر فرد بايد حداقل روزانه دو ليوان شير (که معادل 500 تا 600 گرم لبنيات است) مصرف کنند.

بي توجهي به مصرف لبنيات موجب کوتاهي قد افراد مي شود
وي اضافه کرد: شير بخش مهمي از سفره غذايي افراد را تشکيل مي دهد، اولويت مصرف شير به درصد بالاي پروتئيني که دارد برمي‌گردد. اين پروتئين حيواني هم کيفيت بالايي دارد و هم نسبت به پروتئين‌هاي ديگر ارزان‌تر است و اگر به مصرف لبنيات توجه جدي داده نشود مردم به ويژه نوجوانان جامعه ما به سوء تغذيه جدي و همچنين کوتاهي قد دچار مي‌شوند. بر اساس تحقيقات بدست آمده بالغ بر 75 درصد مردم ايران، کمتر از مقدار نيازشان کلسيم دريافت مي‌کنند.

ميزان مصرف شير در سنين مختلف
دکتر وفا درباره ميزان مصرف مورد نياز شير در سنين مختلف نيز اظهار کرد: از دو تا چهار سالگي مصرف يک و نيم ليوان شير، از چهار تا 10 سالگي دو ليوان، از 10 تا 19 سالگي سه ليوان و از 19 به بالا نيز دو ليوان شير کم چربي توصيه مي‌شود.

تغيير الگوي غذايي ايرانيان تحت تاثير تحولات مدرنيته
اين متخصص تغذيه و رژيم درماني، با بيان اينکه با گذار فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي الگوي غذايي در ايران و جوامع ديگر تغيير يافته است افزود: در دهه‌هاي اخير با تغيير شيوه زندگي مردم، جامعه ايران در ‌گذار تغذيه‌اي قرار گرفته و نوع مشکلات تغذيه‌اي آن نيز تغيير کرده است. بطوريکه 40 سال قبل مردم مناطق گسترده‌اي از ايران مانند ديگر کشورهاي جهان‌سوم، از سوءتغذيه پروتئيني و انرژي رنج مي‌بردند و اکثر بيماري ها از کمبود دريافت ويتامين ها و ريز مغذي ها ايجاد مي شد و مردم دچار بيماري هاي عفوني و سوء تغذيه بودند. اما امروزه ديگر با سوءتغذيه پروتئيني و انرژي مواجه نيستيم و بيشتر بيماري و اختلال رشد در اثر اضافه دريافت مواد غذايي بوجود مي آيد.

چاقي و اضافه وزن مادر تمام بيماري هاي غيرواگير و اختلال رشدي در افراد
وي در ادامه يادآورشد: بنابراين امروزه الگوي سوءتغذيه در کشور ما به ‌سمت پرخوري و افزايش دريافت کالري تغيير کرده و افزايش دريافت کالري در طول روز هم نتيجه‌اي جز ابتلاء به چاقي و اضافه وزن براي مردم نداشته است. بطوريکه در سال‌هاي اخير، افزايش تعداد مبتلايان به اضافه‌وزن و چاقي (به‌عنوان مادر بيماري‌ها)، ميزان ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگيري مانند ديابت، بيماري‌هاي قلبي، بيماري‌هاي کليوي، سکته‌ها و سرطان‌ها را هم بالا برده و رشد فيزيولوژي افراد را دچار نوعي اختلال کرده است.

داشتن رشد طبيعي قد نيازمند پيروي از الگوي غذايي سالم است
دکتر وفا در پايان خاطر نشان کرد: اگر شيوه زندگي فردي به‌گونه‌اي باشد که غذاهاي سالم کمتر مصرف کند و بيشتر به خوردن فست‌فودها، غذاهاي کنسروي و غيره تمايل داشته باشد، خود را در معرض ابتلا به انواع بيماري هاي غيرواگير و اختلال در رشد طبيعي جسم قرار داده است. بنابراين داشتن الگوهاي غذايي سالم و با مصرف متعادل چهار گروه خوراکي‌ اصلي در روز، مي‌توانيم رشد طبيعي و بدن سالمي داشته باشيم. علاوه بر اين، بايد خودمان را به مصرف متعادل و به اندازه نياز شير و لبنيات کم‌چرب، نان و غلات سبوس‌دار و تهيه شده با آرد کامل، سبزي‌ها و صيفي‌جات تازه و سالم و گوشت‌هاي کم‌چرب عادت دهيم.
*سلامت نيوز