کد خبر: ۷۶۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۶۳

ثبت‌نام ۱۸۰ هزار مشمول برای خرید خدمت سربازی

براساس این طرح دارندگان این نوع کارت معافیت، امکان نامزدی در انتخابات نمایندگی مجلس، شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتصاب در سمت‌های مدیریتی (سیاسی و اداری) دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری را نخواهند داشت.
نمایندگان مجلس جزئیات محرومیت اجتماعی طرح کارت معافیت خرید خدمت را تعیین کردند. براساس بند "ط" تبصره ۱۶ در لایحه بودجه سال ۹۴، تا سقف ۲۷ هزار میلیارد ریال درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان خدمت سربازی به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. قرار است این میزان درآمد، طبق توافقنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صرف تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح شود.

به‌گزارش پایگاه خبری «تیک»، براساس این طرح دارندگان این نوع کارت معافیت، امکان نامزدی در انتخابات نمایندگی مجلس، شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتصاب در سمت‌های مدیریتی (سیاسی و اداری) دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری را نخواهند داشت.

میزان جریمه در نظر گرفته شده برای مشمولان غایب بر مبنای مدرک تحصیلی محاسبه خواهد شد. مشمولان غایب با مدرک تحصیلی زیر دپیلم با پرداخت مبلغ پایه ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون تومان و فوق دیپلم ۲۰ میلیون تومان می‌توانند کارت معافیت خرید خدمت بگیرند.

مشمولان غایب دارای تحصیلات عالی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترای غیر پزشکی هم به ترتیب باید مبلغی معادل ۲۵، ۳۰ و ۳۵ میلیون تومان برای دریافت کارت خرید خدمت بپردازند. مشمولانی دارای مدرک دکترای پزشکی و پزشکان متخصص و بالاتر هم به ترتیب با پرداخت ۴۰ و ۵۰ میلیون تومان می‌توانند اقدام به خرید خدمت سربازی کنند.

سازمان وظیفه عمومی برای غایبان مشمولی که متاهل هستند و یا فرزند دارند، تخفیف‌هایی را در نظر گرفته و براساس وضع تاهل و تعداد فرزند، درصدهایی تخفیف برای این عده لحاظ می‌کند. همچنین تنها مشمولانی قادر به خرید خدمت سربازی هستند که تا ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۴ هشت سال و یک روز از غیبت‌شان گذشته باشد.

چندی پیش سردار موسی کمالی، معاون امور منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ایران از روشن نبودن تکلیف یک ‌‌میلیون و ۵۰۰ هزار مشمول خدمت وظیفه در ایران خبر داد. طبق قانون جمهوری اسلامی، هر پسر جوان که به سن ۱۸ سال تمام می‌رسد مشمول به حساب می‌آید و باید سربازی خود را طی کند.

۱۸۰ هزار ثبت نام برای خرید خدمت

به گفته سردار موسی کمالی، معاون امور منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ایران تاکنون بیش از ۱۸۰ هزار نفر برای پرداخت جریمه سربازی و دریافت کارت معافیت خرید خدمت اقدام کرده‌اند. وی در گفت‌وگو با ایسنا استقبال از این طرح را "بسیار خوب" عنوان کرده و این میزان استقبال را برابر با برآوردهای پیشین سازمان وظیفه عمومی دانسته است.

وی در خصوص خرید خدمت از سوی سرباز فراری‌ها گفت: «در مورد سربازانی که بیش از هشت سال از ترک یگان خدمتی‌شان گذشته، هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده، اما بهتر است که این افراد هم برای خرید خدمت ثبت‌نام کنند.»

براساس آئین‌نامه نظام وظیفه، کسانی که خدمت سربازی را شروع کرده‌ اما پیش از پایان یافتن موعد مقرر اقدام به ترک یگان خدمتی کرده باشند، "سرباز فراری" خوانده می‌شوند.

تکذیب شایعه محاکمه قضایی مشمولان

کمالی همچنین محاکمه قضایی مشمولان دارای بیش از هشت سال غیبت را شایعه خواند و گفت محاکمه‌ای در انتظار مشمولان غایب نیست. وی در عین حال در خصوص فوتبالیست‌های متخلف تاکید کرد که پرونده این افراد همچنان باز است و به‌طور قطع به پرونده آنان ابتدا در محاکم قضایی رسیدگی خواهد شد و پس از صدور حکم می‌توانند مشمول اجرای این طرح شوند.

به گفته معاون امور منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ایران فوتبالیست‌های متخلف مرتکب جرم شده‌اند و تنها در صورت موافقت مراجع قضایی است که می‌توانند مشمول طرح خرید خدمت شوند.

پیش از این، اقامت در خارج از کشور، مشکلات خانوادگی، گرفتاری شغلی و سن بالا دلایل اصلی غیبت مشمولان از سوی ستاد کل نیروهای مسلح عنوان شده بود.