کد خبر: ۷۶۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۳

اوباما: ایران باید فعالیت هسته‌ای خود را برای دست‌کم یک دهه در سطح فعلی نگه دارد

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت ایران باید توسعه برنامه هسته‌ای خود را به مدت یک دهه متوقف نگاه دارد.

به گزارش تیک به نقل از رویترز، باراک اوباما شب گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز در کاخ سفید اظهار داشت هنوز تا رسیدن به توافق نهایی فاصله بسیاری هست.

اوباما همچنین مدعی شد سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره یک «حواس پرتی» است اما عامل «تخریب دائمی» روابط آمریکا و اسرائیل نخواهد بود.

اما وی به شدت از موضع نتانیاهو انتقاد کرد و گفت بین رویکرد کاخ سفید و اسرائیل جهت متوقف کردن توسعه برنامه هسته‌ای ایران «اختلاف نظر اساسی» وجود دارد.

مصاحبه باراک اوباما با رویترز ساعتی پس از سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در آیپک، لابی حامی اسرائیل در آمریکا در روز دوشنبه صورت گرفت. آقای نتانیاهو در سخنرانی خود بار دیگر ایران را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل توصیف کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت اگر ایران در حقیقت حاضر باشد که برنامه اتمی خود را، برای چند سالی (حدود ده سال)، در مرحله‌ای که اکنون قرار دارد متوقف کند، و بخش‌هایی از آن را به عقب برگرداند، و اگر راهی برای اثبات آن داشته باشیم (که ایران آن کار‌ها را انجام داده باشد) گام دیگری وجود نخواهد داشت که به ما چنین اطمینانی بدهد که آن‌ها سلاح هسته‌ای ندارند.

اوباما افزود «هدف ما این است که ایران یک سال تا ساخت سلاح اتمی فاصله داشته باشد و سپس مطمئن شویم به سلاح اتمی دست نمی‌یابد».

دفاع اوباما از از امکان توافقی نهایی با ایران موجب این انتقاد‌ها را برای وی در پی داشته است که این امر خطر دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای را افزایش می‌دهد.

آقای اوباما گفت یکی از شک‌های مهمی که وجود دارد، این است که آیا ایران با درخواست‌های بازرسی‌های شدید موافقت خواهد کرد و حاضر خواهد شد که قابلیت غنی‌سازی در سطح فعلی را حفظ کند؟

اما وی بار دیگر از تلاش برخی اعضای حزب دموکرات و جمهوری خواه کنگره مبنی بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران انتقاد کرد و اذعان کرد این امر به روند مذاکرات لطمه وارد می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در این مصاحبه سعی کرد آسیب‌های دراز‌مدت ناشی از جنجال بر سر سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا را کم‌اهمیت جلوه دهد. وی گفت شکاف موجود، مسئله‌ای شخصی نیست و اگر نخست‌وزیر اسرائیل بتواند در انتخابات ۱۷ مارس در اسرائیل پیروز شود او بار دیگر با نتانیاهو دیدار خواهد کرد.