کد خبر: ۷۶۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۵۱

بزرگ‌ترين هواپيماي جهان + عکس

  برخلاف تصور بسياري از افراد که ايرباس A380 را بزرگ ترين هواپيماي جهان مي دانند، هواپيماي آنتونوف AN-225 مريا توليد شده توسط شرکت آنتونوف اوکراين، همچنان بزرگ ترين هواپيماي ساخت بشر محسوب مي شود.

اين هواپيما بر خلاف ديگر هواپيماهاي غول پيکر موجود در جهان به جاي 4 موتور از 6 موتور پيشران بر بالهاي هاي خود بهره مي گيرد که اين مسئله احتمال سقوط اين هواپيما را بر اثر از دست رفتن موتورهاي آن به ميزان قابل توجهي کاهش داده است.



نخستين مدل اين هواپيما با اهداف نظامي توليد شده است و اولين پرواز اين هواپيما در 21 دسامبر سال 1988 صورت گرفته است.

پس از خروج اين هواپيما از چرخه حمل و نقل نظامي، با وقفه اي 8 ساله اين هواپيما به خطوط هوايي اوکراين پيوست.

آنتونوف AN-225 مريا با هدف حمل تجهيزات سنگين و به ويژه ادوات نظامي و همچنين حمل فضاپيماي روسيه با نام" بوران اوربيتر" توليد شد.

اين هواپيما توان پرواز با بيشينه وزن 640 تن را در هنگام بر خواستن از زمين دارد که بيشترين ميزان اين شاخص در بين هواپيماهاي غول پيکر جهان محسوب مي شود.

آنتونوف AN-225 مريا همچنين طولاني ترين طول بال ها را در جهان از آن خود کرده است. طول اين هواپيما 84 متر و طول بالهاي آن 88.4 متر است.

اين هواپيما از 6 موتور پيشران توربوفن در بال هاي خود بهره مي برد. وزن خالي اين هواپيما 285 تن و ظرفيت سوخت آن 300 تن اعلام شده است.

اين مدل آنتونوف قابليت پرواز با تانکر سوخت پر تا 15400 کيلومتر را دارا مي باشد و با بيشينه بار آن مي تواند 4 هزار کيلومتر مسافت را طي کند.

بيشترين وزن باري که تا کنون توسط اين هواپيما جابجا شده است 253.820 تن بوده است.
از ديگر خصوصيات ظاهري اين هواپيما قرار گرفتن بال هاي آن بر روي بدنه است در صورتي که در مدل هاي توليدي بوئينگ و ايرباس بال بر زير بدنه قرار گرفته است.



ارتفاع اين هواپيما از سطح زمين 18.1 متر و بيشينه سرعت آن نيز 850 کيلومتر بر ساعت است.
اين هواپيما براي پرواز به 6 نفر خدمه نياز دارد و در حال حاضر تنها يک فروند از اين نوع هواپيما در جهان مشغول به پرواز است.

هزينه توليد هر فروند آنتونوف مريا در سال 2013 بين 200 تا 250 ميليون دلار برآورد شده است.
*صبحانه آنلاين