کد خبر: ۷۶۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۰۵
نشریه هیل خبر داد:

تحریم سخنرانی ضدایرانی نتانیاهو توسط یک چهارم دموکرات ها

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا یکی از غائبین مهم این سخنرانی است. سناتور دموکرات الیزابت وارن نیز دوشنبه شب نام خود را در فهرست مخالفان این سخنرانی اعلام کرد.
روزنامه هیل نوشت تقریبا یک چهارم از دموکرات ها سخنرانی روز سه شنبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را در کنگره تحریم می کنند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این مسئله که به تیرگی روابط کاخ سفید و دولت اسرائیل اشاره دارد حد و مرزهای را به مسئله حمایت امریکا از اسرائیل وارد کرده است.

تقریبا پنجاه و پنج نماینده دموکرات آمریکا -- هشت سناتور و چهل و هفت نماینده مجلس -- تصمیم خود درخصوص عدم شرکت در این سخنرانی را اعلام کرده اند. انتظار می رود سخنرانی بنیامین نتانیاهو انتقادی شدید از راهبرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران باشد. این سخنرانی در شرایطی برگزار می شود که دولت آمریکا در تلاش برای به نتیجه رساندن گفتگوهای حساس با مقامات ایران بر سر آینده برنامه هسته ای ایران است.

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا یکی از غائبین مهم این سخنرانی است. سناتور دموکرات الیزابت وارن نیز دوشنبه شب نام خود را در فهرست مخالفان این سخنرانی اعلام کرد.

دموکرات ها به سه علت مشخص با این سخنرانی مخالفند. اولا آنها با تصمیم جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دعوت از نتانیاهو بدون هماهنگی با دموکرات ها در کاخ سفید یا کنگره مخالفند؛ اقدام یک جانبه ای که رویکرد سنتی مشورت در دالان های مجلس را نادیده می گیرد.

ثانیا، منتقدان معتقدند سخنرانی نتانیاهو اقدامی نابجاست چرا که چند هفته قبل از انتخابات پارلمانی اسرائیل برگزار می شود. استفاده از کنگره برای تبلیغات انتخاباتی سوء استفاده از این نهاد برای کسب اهداف سیاسی شخصی خواهد بود.

ثالثا، منتقدان نگرانند پیام نتانیاهو که انتظار می رود اعمال تحریم های بیشتر را علیه ایران خواستار شود گفتگوهای خلع سلاح هسته ای چند جانبه تحت رهبری دولت اوباما را تضعیف کند. دولت اوباما با اعمال تحریم های جدید در حین برگزاری مذاکرات مخالف است.

لیود داگت نماینده دموکرات ایالت تگزاس گفت:« در حالی که کسب موفقیت با ایران هنوز نزدیک نیست اما ما باید به دنبال جلوگیری از روش های نادرستی نظیر روش نتانیاهو باشیم که هر توافق هسته ای منطقی را رد می کند. تنها گزینه واقعی جایگزین توافقنامه موثر ، جنگ با ایران است. برهم زدن مذاکرات با ایران همه خانواده ها را در اسرائیل و آمریکا به خطر می اندازد.»