کد خبر: ۷۶۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۳۷

معروف ترين برج هاي کج شده جهان


 1- مايل ترين برج قديمي جهان
برج کليساي سورهاسن، آلمان
اين برج مربعي با ارتفاع 32 متر در سال 1495 به کليسايي قرون وسطايي اضافه شد که با 5.19 درجه انحراف، مايل ترين برج در جهان به شمار مي رود (البته بدون درظنر گرفتن برج هاي تازه ساز). به گفته مورخين، کج شدن اين برج از قرن نوزدهم آغاز شد. علت آن اين بود که اين برج آجري در زميني باتلاقي و بر روي شالوده اي از چوب بلوط ساخته شد؛ اما زماني که زمين زير آن خشک شد، برج کليسا به دليل پوسيدگي چوب بلوط دچار کج شدگي شد.

2- معبد درجه سه
پاگودايوآنيان، چين
پاگودا يا معبد بودايي يوآنيان (Yunyan) در سال961 ميلادي ساخته شد. ارتفاع اين پاگودا 47 متر است که به صورت شش ضلعي و در هفت طبقه، در شهر سوژوي چين قرار دارد. اين برج با گذشت بيش از هزار سال از عمرش تقريبا سه درجه کج شده است.دليل اين متمايل شدن به يک سمت اين است که قسمتي از شالوده برج روي سنگ و قسمت ديگر آن روي خاک قرار گرفته است. اگرچه مهندسان براي جلوگيري از کج شدن بيشتر اين برج، اقدام به تزريق بتن در قسمت خاکي کرده اند، اما هنوز بالا و پايين سازه 2.32 متر نسبت به يکديگر فاصله دارند.

3- به زمين نرم نخوري
برج تروني، لهستان
برج تروني (Torun’) يکي از مهم ترين جاذبه هاي توريستي کشور لهستان به شمار مي رود که در قرن 13 ميلادي و براي مقاصد دفاعي ساخته شد؛ اما از قرن هجدهم به بعد کاربري هاي متفاوتي چون زندان، آهنگري، تفنگخانه، فروشگاه و کافي شاپ پيدا کرد. اين برج که از آجرهاي سرخ رنگ ساخته شده است، به دليل بناشدن روي زمين نرم رسي شروع به کج شدن کرد. بخش بالايي برج 1.5 متر از حالت عمود انحراف دارد، در حالي که بخش پاييني آن کاملا عمودي است.

4- سازه بي هدف
برج نوينسک، روسيه
برج نوينسک (Nevyansk) در قرن هجده ميلادي به دستور صنعتگر معروف روسي، دميدوف، ساخته شده است. هدف از ساخت آن چندان مشخص نيست؛ عده اي معتقدند اين سازه يک خزانه امن براي دميدوف يا برج ديدباني بوده و عده اي آن را برج ناقوس يا حتي زندان مي پندارند. ارتفاع اين برج از سطح زمين 57.5 متر است که سه درجه به سمت جنوب غربي منحرف شده است. مرمتگران علت اين انحراف را فرسايش خاک زير برج در اثر آب هاي زيرزميني مي دانند که قادر به تحمل وزن برج نبوده است. براي جلوگيري از انصراف بيشتر، آجرهاي زاويه اي خاصي در حين ساخت برج در آن به کار برده شده است.

5- کج ايتاليايي
برج پيزا، ايتاليا
آغاز ساخت برج پيزا (Pissa) به عنوان برج ناقوس کليساي جامعه پيزا به قرن دوازدهم ميلادي باز مي گردد، اما انحراف برج که از زمان ساخت آن آغاز شد، منجر به توقف هاي طولاني در ساخت اين برج شد؛ به طوري که تکميل آن نزديک به دو قرن طول کشيد.

اين برج هشت طبقه که حدود چهار درجه به سمت جنوب شرقي منحرف شده است، در سمت کوتاه تر 55.86 متر و در سمت بلندتر 56.67 متر ارتفاع دارد. البته ميزان انحراف برج پيزا پيش از انجام عمليات مرمت در سال 1990 به 5.5 درجه نيز رسيده بود. علت انحراف برج خاک ناپايدار زيربناي آن است که شامل شن و رس آبرفتي است که بسيار نرم و مانند باتلاق است. عمليات پايدارسازي اين برج در طول قرن ها ادامه داشته است و در سال 2008 پس از برداشتن ناقوس، بستن برج با کابل هاي مخصوص و همچنين برداشتن خاک زير قسمت بالاتر برج، اين برج توسط مرمتگران آن پايدار اعلام شد.
*باشگاه خبرنگاران